وفاق با همسایگان علیه صهیونیست‌ها

کد خبر: 1314658

رئیس‌جمهور در سفری تاریخی به عراق که نخستین سفر خارجی او بود به ۶ شهر این کشور سفر کرد و در آخرین سفر در بصره گفت اگر کشور‌های اسلامی با هر باور و اعتقادی باهم برادری کنند و توافق داشته باشند اسرائیل نمی‌تواند مسلمانان را قتل عام کند

وفاق با همسایگان علیه صهیونیست‌ها

پیام وحدت و وفاق رئیس‌جمهور ایران از عراق و شهر بصره به کشور‌های همسایه داده شد. اینکه تجلی باور‌های مذهبی مسلمانان وحدت مقابل دشمنان و از جمله رژیم صهیونیستی است. بنابراین اختلافات باید کنار گذاشته شود تا وفاق امت اسلامی شکل بگیرد. 

جمهوری اسلامی عراق به عنوان مقصد اولین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد؛ سفری سه روزه و فشرده که دستاورد‌های زیادی داشت. از رونق دیپلماسی همسایگی تا امضای ۱۴ سند همکاری در بخش‌های مختلف که می‌تواند منجر به رونق اقتصادی هم بشود. در این سفر حضور رئیس‌جمهور کشورمان در شهر نجف و کربلا با استقبال گسترده مردم هم روبه‌رو شد که نشان دهنده پیوند‌های عمیق مذهبی و نفوذ پیام انقلاب در بین ملت‌ها است. اما پرده دوم سفر رئیس‌جمهور، حضور در اقلیم کردستان بود که اخیراً مسیر همکار‌های امنیتی ایران و اقلیم با اخراج تروریست‌ها از مرز کشورمان هموار شده است. 

رئیس‌جمهور کشورمان در اولین سفر خارجی خود صبح روز چهارشنبه ۲۱ شهریور عازم عراق شد. در این سفر سه روزه هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهور را همراهی کردند. در این سفر پزشکیان در شش شهر عراق حضور پرداخت و عصر جمعه به کشورمان بازگشت. 

پزشکیان در سخنانی قبل از عزیمت به عراق اهمیت این سفر را تشریح و با بیان اینکه سفر به عراق روند جدیدی در گسترش تعاملات با کشور‌های همسایه است، گفت: «در این سفر علاوه بر امضای توافقنامه‌های همکاری از شهر‌های شیعه‌نشین و کردنشین عراق نیز دیدار خواهیم کرد». قرار بود این سفر در زمان شهید سید ابراهیم رئیسی انجام شود که دست سرنوشت تقدیر دیگری نوشت و این سفر در دولت چهاردهم انجام شد. پزشکیان در بدو ورود به عراق مورد استقبال نخست وزیر عراق قرار گرفت و سپس با حضور در محل یادمان فرماندهان شهید مقاومت، نسبت به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد. شهدایی که نمادی مهم در پیوند ملت ایران و عراق هستند. 

 امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف

اولین نشست رسمی رئیس‌جمهور ایران در عراق با نخست وزیر این کشور بود. بعد از نشست دو جانبه نشستی بزرگ‌تر با حضور مقامات دو کشور برگزار شد. در حاشیه این نشست، مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی، مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی امضا کردند. 

بعد از این نشست مشترک، دو طرف در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند تا از دستاورد‌ها و توافقات سخن بگویند. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در این نشست خبری گفت: «روابط ایران و عراق روابطی عمیق و قدیمی است و در حوزه‌های مختلف در جریان است. همچنین همجواری ایران و عراق می‌تواند به مسیری برای گسترش روابط ما تبدیل شود». 

 نباید هیچ اقدام مسلحانه‌ای از عراق متوجه ایران شود

نخست وزیر عراق با درک نگرانی‌های امنیتی ایران اعلام کرد که «نباید هیچ اقدام مسلحانه و تهدیدآمیزی، به‌خصوص از خاک عراق علیه ایران صورت گیرد». السودانی در این نشست با اشاره به خط آهن بصره – شلمچه برای انتقال مسافران بر عزم دولت عراق برای تکمیل آن تأکید کرد که پزشکیان هم این پروژه را جزو اولویت‌های دولت خود عنوان کرد. 

پزشکیان هم در این نشست خبری اعلام کرد که «نیازمند اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری امنیتی میان ایران و عراق هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان‌هایی که در گذشته ثبات و امنیت منطقه را هدف قرار دادند». رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیز با اشاره به عمق مناسبات بین دو کشور و تأثیر ویژه آن بر ثبات در منطقه خاطرنشان کرد که تهران علاقه‌مند به کار مشترک و توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور است. همچنین دو طرف در یک موضع مشترک خواهان توقف جنایات رژیم صهیونیستی در نسل کشی در غزه شدند. 

 تأکید بر حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق

 پزشکیان در جریان دیدار با «عبداللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق، ضمن تأکید بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد. عبداللطیف جمال رشید نیز حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تأکید قرار داد که این امر هم به دلیل تحریم کشورمان مورد توجه ایران همواره قرارگرفته است، اما در میدان عمل باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد. پزشکیان در ادامه دیدار با مقامات عراقی با فائق زیدان رئیس شورای‌عالی قضایی عراق هم دیدار کرد و در این دیدار برپیگیری پرونده‌های مشترک قضایی دو طرف تأکید شد. پزشکیان در این دیدار گفت: «رژیم صهیونیستی به ادعای دفاع از خود، مردم غزه را به خاک و خون می‌کشد». 

رئیس دولت چهاردهم در اولین سفر خارجی خود در عراق به میان تجار و ایرانیان مقیم این کشور هم رفت تا از مشکلات آن‌ها گره‌گشایی کند. پزشکیان به تجار ایرانی گفت «ما به بغداد آمده‌ایم تا کار‌ها را برای بازرگانان و تجار و سرمایه گذاران ایرانی در عراق تسهیل کنیم». 

 مدعیان چشم خود را به روی جنایات غزه بسته‌اند

 رئیس‌جمهور روز چهارشنبه هم در دیدار ایرانیان مقیم عراق گفت: «وقتی اتفاق کوچکی در کشور ما رخ می‌دهد، همه رسانه‌های جهان به کار می‌افتند و به سرعت حقوق بشر را در ایران زیر سؤال می‌برند در حالی که امروز در برابر این همه جنایتی که در غزه اتفاق می‌افتد و رژیم صهیونیستی با بمب و موشک زن و بچه و پیر و جوان فلسطینی را به خاک و خون می‌کشد، اما جهان مدعی حقوق بشر، چشم و گوش خود را به روی این همه جنایت بسته است». رئیس‌جمهور اولین روز از سفرکاری خود به عراق را با زیارت حرمین کاظمین به پایان رساند. 

 دعوت به اتحاد و انسجام اسلامی

 رئیس‌جمهور اسلامی ایران پس از دیدار با عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد، در نشستی دیگر به میان سران چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه رفت. رئیس‌جمهور در این نشست یکی از پیام‌های سفر خود به عراق را اعلام وحدت و انسجام میان کشور‌های اسلامی عنوان کرد: «اگر کشور‌های اسلامی با هم متحد باشند، امریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی به این راحتی جرئت نمی‌کنند مسلمان‌ها را بمباران کنند». رئیس‌جمهور کشورمان همچنین نشستی هم با ائتلاف گروه‌های سیاسی تشکیل دهنده دولت عراق داشت. 

 حضور در اقلیم کردستان عراق

رئیس‌جمهور در دومین روز سفر خود به اقلیم کردستان عراق رفت و با مقامات اقلیم دیدار و گفتگو کرد. یکی از دیدار‌های پزشکیان که مورد توجه قرار گرفت دیدار با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان بود که هر دو متولد مهاباد هستند. 

در اقلیم پس از استقبال «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق هیئت‌های عالی‌رتبه دو طرف نشست مشترک برگزار کردند. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق است. «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با پزشکیان بر مواضع چند ماه قبل خود در ایران مبنی بر اینکه هیچ کس نباید از خاک اقلیم علیه ایران استفاده کند تأکید کرد: «به هیچ وجه نباید از خاک اقلیم در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود». بارزانی با اشاره به رایزنی‌هایی که با مقامات ایرانی انجام داد، اظهار کرد: در جلسات نسبت به پیشبرد روابط و مسائل امنیتی تأکید کردیم و آمادگی برای بالا بردن روابط وجود دارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر هزینه‌هایی که صرف کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در غزه شد، صرف عمران و آبادانی در نقاط مختلف جهان می‌شد، جمعیت زیادی از مردم می‌توانستند از زندگی بهتری بهره‌مند شوند: «وفاق، انسجام و رعایت متقابل حقوق، زمینه‌ساز استقرار و تحکیم امنیت و آرامش جوامع انسانی است». 

 تجلیل پزشکیان از مبارزات مرحوم طالبانی

پزشکیان در نشست با رئیس اتحادیه میهنی کردستان هم گفت: «اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای برای ایران دارد». پزشکیان بعد از ظهر پنج‌شنبه در دیدار «بافل طالبانی» رئیس و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق، ضمن قدر نهادن به تلاش‌ها و مبارزات آزادیخواهانه مرحوم جلال طالبانی تصریح کرد: نگاه مرحوم طالبانی به آزادی را می‌توان به عنوان یک نماد و الگو ارج نهاد. وی با اشاره به تحمیل یک جنگ بزرگ به ملت ایران از سوی استکبار جهانی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و نیز ترور جمعی از ارزشمندترین انقلابیون که باعث اخلال در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی شد، افزود: نظام استکبار و در رأس آن امریکا تمایلی به پیشرفت کشور‌های مستقل و اسلامی ندارند. 

رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق با بیان اینکه ما خودمان را جزئی از ملت ایران می‌دانیم، اظهار داشت: «آنچه را که در توافقنامه امنیتی ذکر شده است، به طور کامل و دقیق اجرا خواهیم کرد و حتی آمادگی عمل به هر آنچه را که فراتر از این توافقنامه باعث تقویت و تثبیت امنیت در مرز‌ها و منطقه می‌شود، داریم». رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، بیان داشت: «امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد». 

 دعوت به وفاق اسلامی علیه صهیونیست‌ها

رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین مقصد خود در کشور عراق راهی شهر بصره شد. در این شهر با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار و گفتگو کرد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما همچنین به دنبال تعامل و روابط برادرانه و صمیمانه با همسایگان و کشور‌های اسلامی هستیم، افزود: «ما پیروان پیامبری هستیم که در بدو ورود به مدینه از اهالی قبایلی که بیش از ۱۰۰ سال با هم دشمن بوده و در جنگ بودند خواست با یکدیگر برادر باشند و پس از فتح مکه هم دشمنان قسم خورده اسلام را برادر توصیف کرد و گفت امروز هر کس به زبان اسلام بیاورد، برادر ماست و این سخن را نه درباره مؤمنین، بلکه مسلمانان بیان کرد». دکتر پزشکیان با طرح این سؤال که اگر ما واقعا با یکدیگر برادری کنیم، آیا رژیم صهیونیستی جرئت می‌کند اینچنین گستاخانه نسل‌کشی و جنایت کند، اظهار داشت: ما هر روز پنج نوبت نماز می‌خوانیم و از خداوند می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند؛ باور بنده این است که این راه راست یعنی وحدت و انسجام جامعه اسلامی و چنگ زدن به ریسمان الهی». 

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان خود در دیدار رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق درباره برداشتن برخی محدودیت‌های مرزی و تسهیل مراودات مردمی میان کشور‌های مسلمان منطقه، شبیه تجربه اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه ما به لحاظ اعتقادی و تاریخی با هم اشتراکات زیادی داریم و برادران یکدیگر هستیم، خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا شوکت و عزت گذشته مسلمانان را احیا کنیم. اگر با هم باشیم توان ما برای پیشرفت اقتصادی، علمی و فرهنگی بیش از پیش افزایش می‌یابد و از همین روست که وحدت و انسجام ما مطلوب دشمنان نیست و نفع آنان در اختلاف و تفرقه ماست، لذا هر پیام و صدایی که باعث اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شود، پیامی شیطانی است. 

رئیس‌جمهور گفت: امروز ما به اینجا آمده‌ایم تا اعلام کنیم که با شما برادریم، آن هم نه بر اساس دیپلماسی، بلکه بر اساس باور و اعتقادات. باید با یکدیگر برادر و متحد باشیم تا با همکاری و هم‌افزایی در همه زمینه‌ها خار چشم دشمنان باشم. 

 زیارت عتبات عالیات

اما پزشکیان در سفر خود به عراق علاوه بر نشست‌های رسمی به نجف اشرف و کربلا مشرف شد که با استقبال مردم عراق هم روبه‌رو شد. رئیس‌جمهور در دومین روز سفر رسمی خود به عراق با عزیمت به نجف اشرف، حرم مطهر امیرالمؤمنین علی (ع) را زیارت کرد. پزشکیان شامگاه پنج‌شنبه به منظور عرض ادب و ارادت و زیارت آستان مقدس امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل العباس (ع) و یاران باوفای ایشان در عاشورا، با استقبال استاندار، وارد کربلا شد که در این مکان شریف هم مردم از او استقبال کردند که نشان دهنده اهمیت و تأثیر باور‌های مذهبی در روابط ایران و عراق است که اربعین بزرگ‌ترین تجلی این باور‌ها بین دو ملت ایران و عراق است. ناظران معتقد هستند که روابط ایران و عراق در حال رشد است و سفر پزشکیان و استقبال گسترده مقامات عراقی و نخبگان و عشایر این کشور نشانی از همین روابط رو به رشد است. توافقنامه‌های امضا شده در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی هم نشان می‌دهد که روابط دو کشور در بخش‌های مختلف تعمیق پیدا کرده و محدود به یکی دو حوزه خاص نیست. در این میان راه اندازی راه آهن شلمچه به بصره هم می‌تواند مانعی مهم در گسترش روابط دو کشور باشد که هر دو طرف اعلام کردند این مسئله جزو اولویت‌های آنان است که با این وضع باید شاهد افتتاح آن در آینده نزدیک باشیم تا اراده عملی دو طرف برای گسترش روابط هم دیده شود.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد