روزبه: عراق شریک قابل اطمینان در تعاملات منطقه‌ای ایران است /سفر به عراق هوشمندانه است

کد خبر: 1313945

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: عراق به عنوان یک شریک قابل اطمینان و اتکا در حوزه سیاست خارجی و در تعاملات منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.

روزبه: عراق شریک قابل اطمینان در تعاملات منطقه‌ای ایران است /سفر به عراق هوشمندانه است

حسین روزبه تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: عراق کشوری است که از نظر تمدنی و سیاست خارجی مسائل کاملاً مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است و از نظر تأثیرگذاری و فضاهای کلان حکمرانی همواره مورد توجه حکمرانان جمهوری اسلامی بوده و هست.

وی ادامه داد: مسائل کلان عراق به سرعت و مستقیم با مسائل جمهوری اسلامی ایران مرتبط می‌شود. در حقیقت در سال‌های اخیر نیز با شکل‌گرفتن دولت‌های مردمی‌تر در عراق و توسعه همکاری‌های دوجانبه در سطوح راهبردی، عراق به عنوان یک شریک قابل اطمینان و اتکا در حوزه سیاست خارجی و در تعاملات منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق را همه‌جانبه توصیف می‌کند، گفت: حوزه‌ای وجود ندارد که در آن رابطه با دولت عراق همکاری نداشته باشیم؛ طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی اولین سفر را که یک شروع مطمئن و مستحکم است با تدبیر، سفر به عراق انتخاب کرده و آن را مدیریت می‌کند و این یک تدبیر هوشمندانه است.

روزبه با اظهار امیدواری بر اینکه سفر رئیس جمهور به عراق آثار مثبتی برای مردم دو کشور به ارمغان آورد، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به مسائل عراق اشراف دارد. طبیعتاً گسترش همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در اولویت‌های سفر رئیس جمهور به عراق خواهد بود.

وی همچنین به این مهم پرداخت که در همه زمینه‌ها امکان همکاری‌های مشترک ایران و عراق وجود دارد و گفت: زمینه همکاری‌های همه جانبه ایران و عراق امروز مهیا است و رئیس جمهور با انتخاب عراق به عنوان سفر نخست و در آغاز حکمرانی خود به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران، منطق باتدبیر و حکیمانه‌ای را اعمال کرده است. کاملاً هوشمندانه است و سفر دقیقی است. امیدواریم آثار مثبت اقتصادی و سیاسی را به همراه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی، تاکید کرد: توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عراق یکی از اولویت‌های اصلی این سفر محسوب می‌شود، موقعیت و ظرفیت کشور عراق به هیچ وجه برای ما تک بعدی نیست و توسعه توانمندی‌ها و همکاری‌های دوجانبه مورد نظر است. در سفر رئیس جمهور این موارد محقق خواهد شد و هر دو کشور از آن منتفع می‌شوند.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد