ادعاهای کسل کننده گروسی

کد خبر: 1313861

همزمان با آغاز نشست آژانس، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: برای احیای مذاکرات هسته ای با ایران تلاش می کنیم

ادعاهای کسل کننده گروسی

روز گذشته وین پایتخت اتریش میزبان نمایندگان کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود تا به موضوعات و پرونده های مهم هسته ای دنیا از جمله ایران بپردازند . نشستی که همچون نشست‌های قبل در سال‌های اخیر با اظهارات و ادعاهای کسل کننده و تکراری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران همراه بود . ادعاهایی در مورد اماکن باقی مانده برای بازرسی، تعداد سانتریفوژها، ذخایر اورانیوم غنی شده و ...  که بارها از سوی مقامات مسئول در کشورمان پاسخ داده شده و به ویژه این نکته تاکید شده که تا زمان عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپا و امریکا ، ایران نیز خود را متعهد به تعهدات فنی نمی بیند و تنها زمانی حاضر به بازگشت به تعهدات برجامی است که طرف مقابل نیز تحریم‌های خود را به حالت قبل برگرداند .روز گذشته ابتدا این  میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بود که در پیامی از بررسی موضوع توافق پادمانی و ان‌پی‌تی آژانس با ایران و راستی‌آزمایی و نظارت هسته‌ای آژانس در ایران طی روزهای آتی در نشست شورای حکام آژانس خبرداد . طبق اعلامیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافق پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران از جمله دستورکارهای آژانس در این نشست است که تا روز جمعه ادامه دارد.  

ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام آژانس با اشاره به گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، درباره میزان تولیدات اورانیوم غنی‌شده ایران گفت: ذخایر اورانیوم ایران تا خلوص ۲۰ درصد و ۶۰ درصد همچنان رو به افزایش است و ایران تعداد آبشارهایی را که برای تولید هگزا فلوئورید اورانیوم استفاده می‌کند، افزایش داده است. سه‌ سال و نیم از زمانی که ایران اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام، از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و بنابراین،‌ سه سال و نیم از زمانی که آژانس دسترسی تکمیلی در ایران داشته، گذشته است.مدیرکل آژانس درباره توافق ان‌پی‌تی میان آژانس و ایران نیز مدعی شد: هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است. آژانس تداوم اشراف خود درباره تولید سانتریفیوژها و موجودی آن‌ها، روتورها و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم در ایران را از دست داده است.گروسی با ادعای این که «اگرچه، این اظهارات با ذرات اورانیوم با منشا انسانی که از سوی آژانس در محل‌های اعلام‌نشده در ایران یافته شده است، مغایرت دارد»، گفت که «آژانس نیاز دارد محل(یا محل‌های) فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده‌ای را که به کار رفته‌اند، بیابد».او در ادامه گفت: ایران که اعلام کرده است اجرای کد اصلاحی ۳.۱ را به تعلیق درآورده، هنوز این وظیفه قانونی خود را اجرا نمی‌کند. این مسائل پادمانی باقی‌مانده از تعهدات ایران ذیل توافق جامع پادمانی آن نشئت می‌گیرند و باید برای آژانس حل‌وفصل شوند.

امیدوارم تا قبل از انتخابات آمریکا به ایران سفر کنم

گروسی همچنین در نشست خبری حاشیه نشست آژانس در پاسخ به سوالی درباره زمان سفرش به ایران و دیدار با «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید ایران ابراز امیدواری کرد که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد به تهران سفر کند. او گفت که قرار نیست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران دیدار کند.مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی اورانیوم طی سه ماه گذشته در ایران گفت: همان‌طور که گزارش داده‌ام، روند غنی‌سازی اورانیوم در این کشور به‌طور کلی ادامه دارد اما ایران در نصب و عملیاتی‌کردن سانتریفیوژهایی که آن‌ها به عنوان تلافی برای محکومیت ژوئن (صدور قطعنامه غربی‌ها) اعلام کرده‌اند، عجله نمی‌کنند.وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایران اظهار داشت: ایالات متحده و تروئیکای اروپا احتمالاً این هفته در بیانیه‌ای مشترک مجدداً بیانیه جامعی را درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه خواهند کرد، مگر این‌که تهران در مورد توافقنامه پادمانی به آژانس پاسخ دهد.گروسی در ادامه، در پاسخ به این که چه شرایطی برای صدور قطعنامه‌ جدیدی علیه ایران در شورای حکام لازم است و آیا شخص او خواستار چنین اقدامی خواهد شد، بیان کرد: صراحتا، برنامه‌ای برای این کار ندارم. ما به تمامی چیزهایی که در آن قطعنامه(۵ ژوئن ۲۰۲۴) ذکر شده بود، توجه داریم.اما ساعاتی قبل از این اظهارات گروسی در وین ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در تهران در مورد مذاکرات هسته ای اعلام موضوع کرد و گفت: احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام است؛ توافق زمانی احیا می‌شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود به‌صورت مسئولانه بازگردند؛ مذاکرات را راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود می‌دانیم.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد