سازوکار انتخاب ائمه جمعه | سن جوانی در ائمه جمعه چقدر است؟

کد خبر: 1313665

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور سازوکار انتخاب ائمه جمعه کشور را در تشریح کرده است.

سازوکار انتخاب ائمه جمعه | سن جوانی در ائمه جمعه چقدر است؟

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور  در سال  1372 به‌حکم رهبر معظم انقلاب، جایگزین شورای مرکزی ائمه جمعه شد تا علاوه بر انتخاب ائمه جمعه، سیاست‌های کلی امامان جمعه سراسر کشور را نیز تعیین کند، این شورا نیز طی سال‌های اخیر اقداماتی در راستای گسترش فرهنگ نمازجمعه انجام داده است، بر همین اساس و برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، گفت‌وگویی پیرامون اقدامات انجام شده با حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری انجام داده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

فارس: چه تحولاتی در دوران ریاست حضرت‌عالی بر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه اتفاق افتاده و تا چه اندازه جوان‌گرایی در ائمه جمعه صورت‌گرفته است؟

حاج‌علی‌اکبری: مسئله نماز خیلی جای کار دارد، پرداختن به نماز برکت می‌آورد، هر مجموعه‌ای که در این زمینه فعال باشد، برای او برکت می‌آورد و این فقط کار ماها نیست. ما برگزاری نماز را به عهده داریم، تبیین، ترویج، معرفی و دعوت به آن عموماً کار همه و از جمله رسانه‌ها و به‌خصوص خبرگزاری‌هاست که رسانه ملی جای خود دارد.

راجع‌به دوره‌ای که ما خدمت دوستان هستیم، اولاً تلاش کردیم که حسنات سال‌های سال خدمتی که در این بخش‌ها انجام شده را حفاظت کنیم، سعی کردیم کارهای خوبی که انجام شده را حفظ کنیم و بتوانیم قدمی روبه‌جلو برداریم و اقتضائات زمان رعایت و اقدامات کامل‌تری نیز انجام شود.

خوشبختانه بررسی و تحلیل همه‌جانبه‌ای دررابطه‌با نهاد نمازجمعه انجام شده بود و این کار ما را آسان می‌کرد که این کار توسط دفتر رهبر معظم انقلاب صورت‌گرفته بود که ما بر اساس همان اولویت‌ها و نگاهی که رهبر انقلاب داشتند و از گذشته مکرر مطرح شده بود، حرکت کردیم. مخصوصاً در جلسه‌ای که بنده خدمت رهبر معظم انقلاب قبل از مسئولیت رسیدم، اولویت‌ها دریافت شد و این کار ما را مقداری آسان‌تر کرد که با چه جهت‌گیری پیش برویم. ما در این دوره گسترش کمّی نداشتیم و از جمله مواردی بود که گفتیم باید به سراغ کیفیت برویم.

حوالی ۹۰۰ نمازجمعه داریم، البته عدد را معمولاً گرد می‌کنیم، به‌طوری که معمولاً این عدد حدود ۸۹۰ با کمی بالا و پایین است، چون هفته‌هایی تغییراتی داریم و این پوشش فوق‌العاده نسبت به سطح کشور است؛ علاوه بر مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها، به برخی شهرها می‌رسیم و موارد خاصی هم داریم که در جایی که مقداری منطقه روستایی بوده و از قدیم نمازجمعه به آنجا اختصاص‌یافته، آنها هم جزو شبکه امامت ما هستند.

بنابراین در این مقطع خیلی کار کمّی افزایش پیدا نکرده، جز مراکز شهرستان جدیدی که تأسیس می‌شود و ما پایگاه نمازجمعه به آنجا اختصاص می‌دهیم و یا احیاناً موارد خیلی خاص که جمعیت ویژه‌ای شکل‌گرفته و نیاز به تأسیس نمازجمعه باشد. در محور کارهای کیفی نیز بخشی مربوط به انتخاب ائمه جمعه می‌شود که در این بخش ما تلاش عمومی و جدی‌مان بر این بوده که سطح ائمه جمعه از نظر علمی، اخلاقی و به‌تناسب با شرایط زمان ارتقا پیدا کند و در این زمینه تلاش کرده‌ایم.

فارس: تا الآن چقدر به این ارتقای کیفی و هدفی که داشتید رسیده‌اید؟

حاج‌علی‌اکبری: در مجموع به نظرم به لطف خدای متعال احساس می‌کنیم که در این زمینه یک رشد محسوسی داشته‌ایم. بخشی از عزیزانمان در دوره ما بازنشسته و جمع بزرگی نیز جابه‌جا شدند و در این دوره ائمه جمعه جدید هم داشتیم، شاید نیمی از ائمه جمعه در کشور تقریباً جدید هستند و در این دوستانی که جدید آمدند، شاخص‌ها مورد ملاحظه قرار گرفته است. شاید از دوره ما اتفاق تازه‌ای که افتاده باشد، این بود که ما از ائمه جمعه خواستیم که در راهبری منطقه امامت خودشان نقش‌آفرینی‌های تازه‌ای داشته باشند. معنای آن این بود که باید در واقع بر اساس یک نقشه که مستحضر به سیاست‌های نظام و مبانی روشنی است که دریافت کردیم و رهبر معظم انقلاب هم آنها را تبیین کرده‌اند، حرکت کنیم و ائمه جمعه بر اساس آنها در هر منطقه‌ای که هستند، یک برنامه‌ای که افق و آینده داشته باشد و بتواند شرایط فعلی را به سمت آن آینده مطلوب پیش ببرد، در دستور کارشان قرار دهند، اسم آن، الگوی اعتلای انقلابی و ایمانی شهرها نام گرفت که این الگوی اعتلای انقلابی و ایمانی شهرها تقریباً از اوایل دوره‌ای که بنده خدمت عزیزان رسیدم، آغاز شده است، البته خودم هم نمی‌توانم بدون برنامه و نقشه جامع حرکت کنم و هنگامی که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم ایشان همین را کاملاً پسندیدند و تأیید کردند و خواستند که حتماً طبق نقشه و برنامه حرکت شود.

اینکه ما باید برنامه‌محور باشیم و حرکتمان طبق قاعده باشد، به حمدالله در این سال‌ها در شبکه امامت جمعه کشور فرهنگ‌سازی و مبانی آن تدوین و زیرساخت‌ها فراهم و الگوی آن طراحی شده و در دسترس همه عزیزان قرار گرفته است. آموزش عمومی نیز دراین‌رابطه داده شده و کاملاً هم به‌صورت سامانه‌ای انجام می‌شود و گردش خارج از سامانه‌ای نداریم، همه این اتفاقات در سامانه ثبت می‌شود، از این طریق هر امام‌جمعه‌ای باید نظام مسائل منطقه امامت خودش را مطالعه کند.

فارس: اساساً سازوکار انتخاب ائمه جمعه در مناطق بر چه اساسی صورت می‌گیرد و این سامانه‌ای که توضیح دادید، قبل از انتخاب ائمه جمعه است یا بعد از آن؟

حاج‌علی‌اکبری: این برنامه کلی و شامل آقایانی است که سال‌هاست امامت داشته‌اند و چه عزیزانی که بعداً ملحق می‌شوند، نگرش برنامه‌ای در دستور کار آنها قرار دارد و باید نظام مسائل منطقه خودشان را استخراج کنند و این کار هم صورت می‌گیرد.

قوت‌ها، ضعف‌ها، ظرفیت‌ها و زمینه‌هایی که در منطقه خودشان وجود دارد را احصا می‌کنند و برای مطالعه آن از نخبگان و جوانان منطقه بهره و مشورت می‌گیرند و به جمع‌بندی کلی درباره برنامه می‌رسند؛ از این برنامه در واقع هدفی به دست می‌آید که مثلاً یک منطقه یا شهری در مبانی فکری، اعتقادی، اخلاقی، فرهنگ عمومی و نیز از نظر نگرش انقلابی در بخش‌های مختلفی که به حوزه امامت جمعه مرتبط می‌شود، به این جمع‌بندی برسیم که در مسیر رشد و پیشرفت، چه گام‌هایی باید برداریم که ائمه جمعه از دل آن، پیشنهادهایی را استخراج می‌کنند که این پیشنهادها متن برنامه آقایان ائمه جمعه قرار می‌گیرد که در طرح الگوی اعتلا قرار دارد، این طرح بسیار مفصل و خوبیست که آثار آن به‌تدریج دارد آشکار می‌شود و ازاین‌دست کارهایی است که مقداری جنبه فنی، زیرساختی و محیطی دارد که در دستور کار ما قرار گرفته و به نظرم یکی از ابتکارات این دوره است که شبکه امامت مجهز به نگاه برنامه و متن الگوی برنامه است که ائمه جمعه بر اساس آن حرکت می‌کنند.

در این محیط برنامه‌مان اولویت‌هایی داریم، مثلاً الان اولویت ما احیای مساجد کشور است و این در دستور کار ما قرار دارد. به‌عنوان قلب الگوی اعتلا، احیای مساجد تعریف شده است که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است که دارد به‌تدریج نتایج آن به ما می‌رسد و بعد به موضوع جمعیت طبق سیاست‌های کلی که اعلام شده در دستور کار ما قرار می‌گیرد. دوستان وضعیت جمعیت و جوانی جمعیت را منطبق بر نقشه محلی مطالعه می‌کنند و به پیشنهاداتی می‌رسند که اگر بخواهیم به کیفیت جمعیت منطقه خودمان کمک کنیم، باید چه‌کار کنیم و از طریق سامانه مرکزی با ما رفت‌وبرگشت می‌شود از شهر به شهرستان و استان و سطح ملی ارتباطاتی صورت می‌گیرد و این در دستور کار آقایان ائمه جمعه قرار می‌گیرد و سپس با ما عهد مشترکی صورت می‌گیرد که در این زمینه باید ببینیم چه قدم‌هایی را برداریم. به نظرم اتفاق بزرگی است که اگر این کار با عنایت الهی و آقایان ائمه جمعه به مقصد برسد. در این سامانه شاید حدود بیش از ۲۰ هزار برنامه‌یار داریم که همه نوعاً از جوانانی هستند که مشاوران ائمه جمعه هستند و به کار کمک می‌کنند.

فارس:  آیا در دیدارهایی که با رهبر معظم انقلاب داشتید، ایشان توصیه خاصی به حضرت‌عالی و مجموعه شورای سیاست‌گذاری و یا ائمه جمعه داشتند؟

حاج‌علی‌اکبری: دیدگاه‌های رهبر انقلاب دررابطه‌با نهاد نمازجمعه و امامت جمعه خیلی دیدگاه مرتفعی است. مانند همه بخش‌های دیگر افقی را پیش روی ما قرار می‌دهد که اگر ما همه توان خود را برای رسیدن به آن آرمان‌ها و اهداف بسیج کنیم، خیلی مجاهدت می‌خواهد تا ما بتوانیم با قدم‌هایی به آن سمت نزدیک شویم، در دوره ما عنوان عمومی است که ایشان همیشه از ابتدا بر روی آن تأکید داشتند و آن این است که ائمه جمعه باید به شکل کاملاً جدی ارتباط خودشان را با اقشار مختلف منطقه امامت خودشان برقرار کنند؛ به تعبیری مثل یک پدر برای منطقه خودشان باشند، این هم‌جناح‌ها و هم‌سلیقه‌های سیاسی را پوشش می‌دهد و هم شامل اقوام می‌شود، حتی جاهایی تنوع‌های مذهبی، خرده‌فرهنگ‌هایی در جاهایی است که این روش همه را هم پوشش می‌دهد، این تعبیر پدر معنوی منطقه است که ایشان (رهبر انقلاب) بر این موضوع تأکید کرده‌اند؛ بنابراین هرچقدر که امام‌جمعه بتواند ارتباط نزدیک و صمیمی را با مردم منطقه خودش داشته باشد، این بیشتر مورد عنایت رهبر معظم انقلاب است. تقریباً الان مثال ما مرحوم آقای آل هاشم است که به یک مثال تبدیل شد و من از آن به مکتب آل هاشم تعبیر می‌کنم، یعنی ما در امامت جمعه یک مکتبی داریم که با این سید عالی‌قدر و شهید بزرگوار تعریف پیدا می‌کند که خوشبختانه این روش در بسیاری از ائمه جمعه ما برقرار است.

ائمه جمعه ارتباط بی‌تکلف و صمیمی با متن مردم، جوانان و بزرگ‌ترها، مسئولین، کسبه، ورزشکاران و هنرمندان دارند و ارتباط خودشان را دارند شکل می‌دهند، این ارتباط محبت‌آمیز موجب رفت‌وآمد و تداوم محبت می‌شود، در همین راستا وقتی ارتباط شکل بگیرد و محبت‌آمیز باشد، رفت‌وآمدی بین دو طرف شکل می‌گیرد که از این طریق ارتباط با نهاد نماز نیز برقرار می‌شود به‌خصوص در نمازجمعه هفتگی این ارتباط خودش را بیشتر نشان می‌دهد. مخصوصاً با مساجد و با بدنه عمومی جامعه، بنابراین این یک مسئله خیلی جدی در نگاه رهبر انقلاب و خیلی شاخص بسیار برجسته‌ای است که امام‌جمعه بتواند در منطقه امامت خودش این ارتباط وسیع با مردم را داشته باشد و ذیل این ارتباط، کار هدایت فکری، معنوی و اخلاقی را در آن منطقه انجام دهد و آن حصار ارزش‌های انقلاب اسلامی را در منطقه خودش محکم کند و بتواند مخاطبان جدیدی داشته باشد؛ بخش عمده‌ای از ارتباط‌ها از این طریق شکل می‌گیرد.

بحث اینکه ائمه جمعه فکر و تحلیل و برنامه‌ریزی و نگاه به آینده داشته و منطقه خودشان را به طور کامل تحلیل کرده باشند و بشناسند و بدانند که در منطقه خودشان باید به چه سمتی حرکت کنند مهم و حاصل آن همین کار مهندسی فرهنگی است که سال‌ها رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرموده بودند و این نقشه‌ای است که طبق آن باید حرکت کنیم. در کشور هم اسناد آن را نظیر سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و اسناد ذیل آن و سیاست‌های کلی در بخش‌های مختلف را داریم. ائمه جمعه می‌توانند از این اسناد بالادستی سهم بردارند و آن را به یک مطالبه عالمانه از مسئولین محلی استانی راجع‌به منطقه خودشان تبدیل کنند و ببینند که ما چه می‌خواهیم که این در قالب تعریف برنامه انجام می‌شود، رهبر انقلاب در دوره ریاست بنده بر آن تاکید فرموده‌اند.

رهبر معظم انقلاب تعبیر بسیار زیبایی نیز داشته‌اند و فرمودند که شما ببینید کدام مکتب سیاسی و کشوری به‌عنوان یک نحله و حزب سیاسی این امکان را دارد که خدای متعال در اختیار شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قرار داده است، یعنی این سازماندهی مؤمنان در حالت ذکر، با وضو و توجه و شرکت در نمازجمعه یک گردهمایی سیاسی هفتگی حزب‌الله است که در احزاب دیگر به میتینگ‌های سیاسی تعبیر می‌شود.

فارس: معمولاً از سن جوانی ائمه جمعه این طور تعبیر می‌شود که باید در سنین خیلی پایین باشند تا جوان محسوب شوند، به طور مشخص بفرمایید که سن جوانی ائمه جمعه چقدر است و یک امام‌جمعه باید در چه سنی باشد تا تعبیر «جوان» برای او به کار رود؟

سن جوانی در ائمه جمعه چقدر است؟

حاج‌علی‌اکبری: جوانی در شبکه امامت معنای خاص خودش را دارد، معمولاً پایه سنی امامت جمعه، ۴۰ سال است. امام‌جمعه تعریفی پیدا می‌کند، گاهی بعضی از عزیزان ما از این سن پایین‌تر هم هستند اما به‌تناسب افرادی هستند که پختگی و شرایط مناسب را دارند. ما سعی کردیم از نظر بازه سنی در مجموعه شبکه امامت به‌رغم اینکه الآن حدود تقریباً شش، هفت سال است که خداوند توفیق داده که خدمت عزیزان هستیم و البته زمان هم خیلی سریع می‌گذرد، در این فاصله زمانی که سن هم دائم افزایش پیدا می‌کند، شاخص ما این باشد که هیچ افزایش سنی نداشته باشیم و این طور هم هست. در این شش، هفت سال که جلوتر آمده‌ایم و شرایطی که ما تحویل گرفته‌ایم، میانگین سنی ائمه جمعه کمی هم نسبت به گذشته جوان‌تر شده است. ابتکار و جوان‌گرایی و جذب چهره‌های جدید در این دوره انجام شده است.

کار امامت جمعه کار سختی است، یعنی رهبر انقلاب در آخرین دیداری که محضرشان بودیم فرمودند که کار بسیار سختی از جهت حساسیت موضوع نماز است و قداست خاصی دارد، امام‌جمعه خیلی باید ملاحظات پیرامونی را داشته باشد، بالاخره در هر شهری گروه‌های مختلف سنی، اجتماعی، جوانان، و خانم‌ها و آقایان هستند و باید توقعات و انتظارات آنها مدنظر قرار گیرد و اینها به هر نحوی در حوزه امامت تعریف پیدا می‌کنند، از این لحاظ کار بسیار سختی است و حقیقتاً عزیزانی که وارد عرصه می‌شوند و زیر بار مسئولیت، شانه می‌دهند. به نظرم یکی مجاهدت و بزرگی می‌کنند. اغلب هم شرایط عمومی مناطق اقتضا می‌کند که امام‌جمعه‌های ما در معادلات منطقه‌ای به‌عنوان یک رکن حضور فعال داشته باشند، یعنی کار امام‌جمعه صرفاً خطبه خواندن نیست.

رهبر انقلاب هم فرمودند که امام‌جمعه، امام شنبه و یکشنبه و تا آخر هم هست و امام‌جمعه می‌بایست با منطقه امامت خودش مرتبط ‌شود. آقایان ائمه جمعه با محیط منطقه امامت خودشان مسئولیت‌های متنوعی دارند که گاهی به‌صورت قانونی و یا گاهی به‌صورت تشریفی به عهده آنها گذاشته شده است که آن کار را از جهاتی سخت می‌کند.

فارس: آیا ائمه جمعه در طول هفته و یا در طول ماه مورد پایش قرار می‌گیرند که خطبه با کیفیتی ارائه دهند تا بتوانند نسل جوان را هم به تریبون نمازجمعه جذب کنند؟

حاج‌علی‌اکبری: ما در شورای سیاست‌گذاری، شاخص‌ها را به آقایان ائمه جمعه داده‌ایم و سیاست‌های خطبه از طرف شورای سیاست‌گذاری تعریف شده و کاملاً مبتنی بر نگاه رهبر عزیزمان و مبانی امام (ره) است و این ملاحظات رعایت شده است، بنابراین سیاست‌ها ارائه و بایدها و نبایدها در ارتباط با خطبه تقدیم شده است. در آموزش‌ها نیز سعی می‌کنیم در جلساتی که خدمت حضرات هستیم به مسئله خطبه و خطبه‌خوانی و کیفیت آن اهتمام داشته باشیم و سعی می‌کنیم به‌صورت هفتگی بسته‌های محتوایی اختیاری که کاملاً مناسب با نیازهای روز است در دسترشان قرار دهیم، بالاخره آقایان ائمه جمعه خودشان اهل مطالعه و دیدگاه هستند و مراجعه می‌کنند و منابع را می‌بینند.

فارس: آیا محتوای این بسته‌هایی که فرمودید، متناسب با سن نسل جوان ارتقا پیدا می‌کند؟

حاج علی‌اکبری: بله، محتواهای ما کاملاً ناظر به شرایط عمومی زمان، نیازها و اقتضائات مخاطب در طول هفته است، به‌خصوص در بخش سیاسی تحولات نو به نو است، اتفاقاتی روی می‌دهد که باید دیدگاه‌های انقلاب، نظام و رهبر انقلاب در آن موضوع تبیین شود. بالاخره به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما سخنگوی انقلاب هستیم و باید از این منظر به مسئله نگاه کنیم و باید مطالب در آن قاعده و با رعایت همه جهات تقدیم شود. دوستانمان این بسته‌ها را تهیه می‌کنند و بخشی داریم که با همت و خوش‌فکر هستند و در بخش‌های مختلف مشورت هم می‌کنند که شامل حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی و مسائل جاری کشور است، برخی مسائل هم به همان منطقه امامت مربوط می‌شود که اقتضائات و مسائلی دارند و مردم مطالباتی دارند که این‌ها در اختیار خودشان است و ما در آنجا ورودی نداریم، اما آنچه که در سطح ملی است، پیشنهاداتی می‌دهیم و این پیشنهادات هم اختیاری و هرجا احساس کردند که مورد نیاز است، از آن استفاده می‌کنند. تلقی وجود داشت که گویا اینطور است که ما مطلبی را به ائمه جمعه می‌گوییم و این آقایان فقط وظیفه دارند که آن را بیان کنند، اما این واقعاً تهمت است، اصلاً شبکه ائمه جمعه چنین چیزی را نمی‌پذیرد، زیرا شبکه‌ای است که از فضلا و اهل تحلیل تشکیل شده است. سیاست‌ها از طرف شورای سیاست‌گذاری و ائمه جمعه ارائه می‌شود و بسته پیشنهادی نیز به آنها تقدیم می‌کنیم، چون آنها سرشان شلوغ و ممکن است خودشان فرصت مطالعه کافی نداشته باشند، جوانب و سیاست‌ها را راجع‌‎به موضوع بررسی و اگر خواستند استفاده می‌کنند و ما به صورت هفتگی مطالب را در دسترس آنها قرار می‌دهیم.

در محور خطبه‌ها به حمدالله پایش و نظارت صورت می‌گیرد. دوستان متخصصی داریم، این‌ها خطبه‌ها را بررسی می‌کنند وحاصل‌جمع آن تذکراتی می‌شود که به عموم داده می‌شود و یا احیاناً به آن دوست عزیزمان کمک می‌کنیم که وضعیت مناسب‌تری پیدا کند.

فارس: به نظر شما با همه اقداماتی که در حوزه گسترش توجه به جایگاه نمازجمعه صورت گرفته، تا چه اندازه با نقطه مطلوب فاصله داریم؟

حاج‌علی‌اکبری: گمان ما این است که فاصله بسیار زیادی تا نمازجمعه مطلوب داریم و برای اینکه این فاصله کم شود و ما بتوانیم مخصوصاً این تطبیق را با زمان، شرایط و زبان روز و درک متقابل اجتماعی داشته باشیم و به آن هدف برسیم، مجاهدت اصلی بر عهده ائمه جمعه است و این را خودمان هم قبول داریم و ما هم به‌عنوان خادمان ائمه جمعه، نهاد خیلی بزرگی نیستیم، برخلاف تصوری که در ادارات است که سازمان و نهادی دارند، خیر، این‌طور نیست، فعالیت ما طلبگی است و همه فعالیت ما در جمع مختصری صورت می‌گیرد که این ترکیب اصلاً با هیچ سازمان و نهادی قابل‌مقایسه نیست و مسئولیت عمده متوجه آقایان ائمه جمعه است، سپس ما به‌عنوان خادمانی هستیم که بتوانیم امورات را تسهیل کنیم و شورا نیز محل و مرکزی است که این سازماندهی را دنبال و سیاست‌گذاری می‌کند و از طرف دیگر همه باید کمک کنند، از رسانه‌ها گرفته تا همه مجموعه‌های دیگر و نهادهای مختلف در کشور و تا آحاد مردم، جوانان و دلبستگان به انقلاب، همه باید کمک کنند، اگر هم نسبت به امام‌جمعه در محل خودشان انتقاد دارند، این باعث نشود که از نماز دوری کنند و حضورشان در نماز کم‌رنگ شود. بنده به دلیل ارتباط گسترده و پیوسته‌ای که با جوانان داشته‌ام و شاکر هستم و همچنان هم این ارتباط وجود دارد، در مراجعاتی که با بنده دارند، بعضاً نسبت به برخی اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های امام‌جمعه منطقه خودشان انتقاداتی دارند و آن را به بنده منتقل می‌کنند، البته ممکن است در بعضی مواقع حق با امام‌جمعه باشد، اما ممکن است از دید جوان انقلابی عزیز ما نوعی محافظه‌کاری تعریف شود.

اما بالاخره ملاحظاتی باید در نظر گرفته شود، اما از طرف دیگر جوانان و خیلی از مردمی است که به ما مراجعه می‌کنند و انتقادات رفتاری، گفتاری و سیره‌ای به امام‌جمعه محله‌شان دارند، ما این انتقادات را سمعاًوطاعتاً دریافت و بررسی می‌کنیم  که از طریق نمایندگان ولی‌فقیه و دفاتر شورای سیاست‌گذاری دریافت می‌کنیم و یا مستقیم خودمان آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و مردم و جوانان از طریق سامانه‌های ارتباطی که وجود دارد می‌توانند دیدگاه‌هایشان را به ما منتقل کنند. نتیجه آن این است که ما تلاش می‌کنیم اصلاحات موردنظر انجام شود. گاهی لازم است که تذکر دهیم و یا شاید به تغییر امام‌جمعه نیز برسد. در مواردی داشتیم که نتیجه مطالبات به حق مردم منجر به تغییر امام جمعه شده و کم هم نبوده است و این را انجام می‌دهیم و این‌ها به‌جای خودش محفوظ است. 

معتقدم نماز جایگاهی دارد و به جوانان هم می‌گویم که اگر شما منتقد هم هستید این انتقاد و نگرش انتقادی شما که باید منصفانه باشد، نباید بین شما و نماز فاصله ایجاد کند؛ نماز دارای برکات و ثوابی است که نباید این را از دست بدهید و به آنها می‌گویم که با حضور فعالتان در مناسک نماز جمعه، تغییر را ایجاد کنید، نه بافاصله گرفتن. اینها مسائلی است که معمولاً با جوانان عزیزمان مطرح می‌کنم، خیلی از توقعاتشان به‌جا، به‌حق و درست است و ما نتوانسته‌ایم عمل کنیم و بعضی موارد هم توقعاتی وجود دارد که دقیق نیست که حاصل عدم اطلاع و شرایط و دشواری‌هایی است.

معتقدم ما یک گنج عظیمی به نام نمازجمعه داریم که اندکی از آن را استخراج کرده‌ایم و این با همه فعالیت‌هایی است که ائمه جمعه ما در این ۴۵ سال اخیر داشته‌اند و حقیقتاً ناشناخته است و این خدمات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشناخته مانده است و واقعاً مجاهدت‌های بزرگی صورت‌گرفته، اما واقعاً این نماز خوش ظرفیت است و ما با نماز مطلوبی که خدای متعال، نایب امام‌زمان (عج) و رهبر عزیزمان و امام راحل می‌خواهند، خیلی فاصله داریم، بنابراین باید تلاش و مجاهدت کنیم، البته حقیقتاً تلاش هم می‌کنیم. بنده و دوستانم در نهاد نمازجمعه و آقایان ائمه جمعه دارند تلاش می‌کنند، اما استحضار دارید که کار ما مردمی اداره می‌شود، مثلاً جمعی از مردم در جایی جمع می‌شوند و اسم آن ستاد نمازجمعه می‌شود و نماز محله خودشان را برگزار می‌کنند، عرض بنده این است که ما آلاف‌والوف و بودجه و منابع آن‌چنان در اختیار ما نیست، یک جاهایی امکانات آن بهتر بوده و زیرساخت‌های بهتری داریم و یک جاهایی کمتر است که موجب گله هم می‌شود.معتقدم همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و ان‌شاءالله از این گنج عظیم برای بهزیستی مردم و حال بهتر مردم در فرهنگ و اخلاق و آداب و در نگاه‌های انقلابی‌شان و حضورهای دشمن‌شکنشان استفاده کنیم.

حق نماز جمعه در رسانه‌ها ادا نمی‌شود

هنوز هم الحمدالله مرکز جوشش مردمی انقلابی نمازهای جمعه هستند، هر مناسبتی که اتفاق می‌افتد، آنجایی که نمود و نمادی در سطح کشور پیدا می‌کند، همین نمازجمعه است. بالاخره گردهمایی هفتگی بچه‌های مؤمن انقلابی به همراه خانواده‌هایشان است که امید داریم هر روز مخاطبان ما نیز گسترش پیدا کند. اثرگذاری نمازجمعه در بهترشدن زندگی مردم، ان‌شاءالله هر روز با دعای شما در رسانه و کمکی که خواهید کرد، به‌خصوص در انتقال افکار مردم به ما و مواردی که منتقل خواهید کرد، بهتر شود.

معتقدم حق نمازجمعه در رسانه‌های ما ادا نمی‌شود. بالاخره نمازجمعه از لحاظ اینکه گفتار و خطبه دارد و اینکه بالاخره هر هفته جمعی از مؤمنین در مصلی‌های نمازجمعه حضور پیدا می‌کنند و وظیفه و فریضه دینی‌شان را به جا می‌آورند، حائز اهمیت است، مطالب را از خطیب استفاده می‌کنند و خطبه نیز بخشی از نماز است. در واقع در فضای عبادت این کار صورت می‌گیرد. خودِ نمازجمعه هم بزرگ‌ترین عنایت الهی درباره کشور و انقلاب ما است و امام عظیم‌الشأن هم نگاهشان این بود که از بزرگ‌ترین عنایات حق‌تعالی نسبت به ملت ما است و حتی نظر مبارک امام(ره) این بود که اگر انقلاب فقط برای ما نمازجمعه را آورده باشد، کافی است و در کلمات رهبر عزیزمان نیز شنیده‌ایم که از نگاه ایشان نمازجمعه یک واجب سمبولیک و یک نهاد دینی استثنایی است و دارای ظرفیت‌های عظیمی تربیتی، معنوی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. حتی ایشان وقتی نمازجمعه را با حج مقایسه می‌کنند، می‌فرمایند که موقعیت نمازجمعه متفاوت و خاص است، ازاین‌جهت این موضوع نیازمند کار تبیینی، ترویجی و دعوتی است.

بالاخره این دعوت الهی است، از طرف دیگر انقلاب این فرصت را برای کشور ما فراهم کرده که در اقصی‌نقاط میهن، نمازجمعه داشته باشیم. این دعوت بخش عمده آن باید توسط رسانه‌های ما انجام شود، البته دعوت هم متنوع و دارای سبک‌های هنری، خبری و طرح زیبایی‌هایی است. رسانه‌ها مسیر نقد منصفانه، بیان نظرات مردم درباره نماز ازاین‌قبیل کارها را انجام دهند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد