فرصت استعفای داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس تا چه زمانی بود؟

کد خبر: 1313463

انتخابات میاند‌وره‌ای مجلس شورای اسلامی 6 تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد و براساس قانون جدید انتخابات مجلس کسانی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند که 6 ماه قبل از ثبت‌نام، از سمت‌های دولتی خود استعفا دهند.

فرصت استعفای داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس تا چه زمانی بود؟
انتخابات میاند‌وره‌ای مجلس شورای اسلامی 6 تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد و براساس قانون جدید انتخابات مجلس کسانی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند که 6 ماه قبل از ثبت‌نام، از سمت‌های دولتی خود استعفا دهند.
بند الف ماده 32 قانون انتخابات مجلس گفته که اشخاصی که سمت دولتی دارند از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محرومند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.
با توجه به این بند از قانون و با توجه به زمان ثبت‌نام انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، 25 مرداد سال 1403 آخرین فرصت برای استعفا از سمت‌های دولتی بوده است.
این موضوع در حالی است که تکلیف برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه‌های انتخابیه «بستان‌آباد» و « بندر انزلی» 27 مردادماه (دو روز بعد از مهلت انصراف) مشخص شده است با این حال برای این دو حوزه انتخابیه هم این بخش از قانون شامل شده است.
25 مرداد همچنان آخرین مهلت برای انصراف از سمت‌های دولتی 
 
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت که 25 مرداد آخرین مهلت برای انصراف از سمت‌های دولتی بوده و در قانون هم همین موضوع اعلام شده است.
وی درباره این سوال که ستاد انتخابات می‌تواند برای تغییر زمان انصراف از سمت‌های دولتی تدبیری اتخاذ کند، گفت: ستاد انتخابات موظف است براساس قانون عمل کند بر همین اساس 25 مرداد آخرین مهلت ثبت نام بوده است.
 
 پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که این موضوع در شورای نگهبان مطرح شده و نظر شورای نگهبان هم درباره زمان انصراف از سمت‌های دولتی همان چیزی است که در قانون گفته شده است، یعنی 25 مرداد 1403.
قانون چه می‌گوید؟
ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اشخاصی که به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن در انتخابات محروم هستند را عنوان کرده است.
بند الف این ماده از قانون گفته که: اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محرومند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء ‌نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:
1- رئیس جمهور و معاونان و مشاوران وی
2- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وی
3- مشاوران معاونان رئیس جمهور
4- رؤسای دفاتر سران سه قوه
5- وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها
6- معاونان و مشاوران وزرا
7- مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا
8- اعضای شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات
9- رئیس قوه قضائیه و معاونان و مشاوران وی
10- رئیس دیوان عالی کشور و معاونان و مشاوران وی
11- دادستان کل کشور و معاونان و مشاوران وی
12- رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان و مشاوران وی
13- رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونان و مشاوران وی
14- رؤسا و سرپرستان سازمان ها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونان آنان در سراسر‌کشور
15- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی
16- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی
17- استانداران
18- معاونان و مشاوران استانداران
19- فرمانداران
20- بخشداران
21- شهرداران و رؤسای مناطق شهرداری
22- رؤسا و سرپرستان سازمان های دولتی
23- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
24- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانکها
25- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آنها به کل کشور تسری دارد.
26- رئیس کل بانک مرکزی ایران و معاونان و مشاوران وی
 
27- رؤسا و سرپرستان بنیادهای (‌مستضعفان انقلاب اسلامی، شهید و امور ایثارگران، 15 خرداد، مسکن انقلاب اسلامی)، کمیته امداد امام خمینی(‌ره)، سازمان نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی،‌ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و رؤسای اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون ایران و معاونان و مشاوران آنان
28- شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات
29- اعضای شوراهای اسلامی شهرها
    
در بند ب هم گفته شده که: اشخاص زیر از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه قلمرو مأموریت خود محرومند مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا ‌نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند:
    
1- ائمه جمعه دائمی
2- قضات شاغل در امر قضاء و رؤسای دادگستری شهرستان¬ها و استان¬ها
3- مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استان¬ها و معاونان آنان
4- مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداری¬ها و معاونان آنان
5- رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و معاونان آنان در استان و شهرستان
6- رؤسا و سرپرستان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی و رؤسا و سرپرستان واحدها و شعب آنها
7- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت در استان و شهرستان
8- سرپرستان مناطق و رؤسای شعب بانکها در استان و شهرستان
9- سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان و شهرستان¬ها
10- مدیران مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
11- اعضاء شوراهای اسلامی روستا
12- رؤسای اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رؤسای اتاقهای اصناف و تعاون در استان
    
در بند ج هم گفته که: اعضای هیأتهای اجرائی و ناظرین شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تحت مسؤولیت خود.
تبصره 1– کلیه مقامات و هم¬ترازان آنها موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و با اجرای تبصره (1) آن، مشمول حکم بند «الف» این ماده می‌باشند. تشخیص اعلام هم‌ترازی سایر مقامات با این ماده، بر اساس مجموع معیارهای ساختار، مأموریت‌ها، جغرافیای تأثیرگذاری، ماهیت فعالیت و اختیارات، اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسؤولیت¬ها بر عهده سازمان اداری و استخدامی کشور می¬باشد و اثر این هم-ترازی صرفاً نسبت به استعفا برای انتخابات بوده و اثر قانونی دیگری ندارد. این سازمان موظف است حداقل هشت ¬ماه قبل از آغاز ثبت‌نام، فهرست مشاغلی را که هم¬تراز تشخیص می‌دهد به وزارت کشور و شورای نگهبان، ارسال و اعلام نماید. رئیس مجلس و سمت نمایندگی مجلس از شمول حکم این ماده مستثنی است.
    
تبصره 2- درمورد کسانی که طبق قوانین استخدامی و یا تعهد خدمت، استعفای آنان منوط به پذیرش آن از سوی مسؤولین مربوطه باشد، قبول ‌استعفاء شرط است. همچنین استعفای پرسنل نیروهای مسلح منوط به قبول فرماندهی کل قوا می‌باشد. 
در مورد اشخاص موضوع اجزای (14) و (28) بند «الف» و جزء (2) بند «ب» این ماده، قطع رابطه استخدامی و هرگونه همکاری تحت هر عنوانی شرط می‌باشد.
 
تبصره 3- در هنگام ثبت‌نام، ارائه گواهی رسمی مبنی ‌بر قبول‌ استعفا یا قطع هرگونه رابطه استخدامی و همکاری و عدم ‌اشتغال در پست یا مقام یا سمت یا مشاغل یاد شده الزامی است، در غیر این¬ صورت از ثبت‌نام داوطلب خودداری می‌شود.
تبصره 4- جایگزین فرد مستعفی از مقام یا پست باید از سوی مرجع یا مقام ذی‌صلاح، حداکثر به مدت یک ماه از زمان قبول استعفا به ‌طور رسمی به سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی شود و فرد مستعفی در آن سِمت، شغل، پست یا مقام مسؤولیتی نداشته باشد. تخلف از حکم این ماده توسط فرد مستعفی و مقام ذی‌صلاح به ‌استثنای مقاماتی که در قانون اساسی برای انتصاب آنها ترتیبات خاصی پیش‌بینی شده است، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان به انفصال موقت از خدمات دولتی از شش ماه تا یک سال محکوم می‌شوند. در صورتی که تخلف از سوی شخص داوطلب باشد، فرد مستعفی، از داوطلبی در آن انتخابات محروم می¬شود.
 
تبصره 5- سرپرست یا قائم‌مقام‌ جایگاههای یادشده، مشمول حکم این ماده می‌باشند.
تبصره 6 - وزارت کشور موظف است حداقل سه ماه  قبل از ثبت‌نام از داوطلبان، مراتب را از طریق رسانه‌های گروهی به آگاهی عموم برساند.
تبصره 7- منظور از واژه «دولت» در بندهای این ماده، معنای عام آن است که شامل دستگاههای اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مستثنیات آن و همچنین نهادهای تابعه یا وابسته به آنها می‌شود. منظور از «تابعه» و «وابسته به دولت» در این ماده، کلیه اشخاص حقوقی است که حداقل دارای یکی از شرایط زیر باشند:
 
1- حداقل ده درصد (10%) سهام آنها متعلق به دولت و یا بیش از پنجاه¬درصد (50%) سهام آنها مجموعاً متعلق به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/4/1373 با اصلاحات بعدی آن باشد.
2- تأسیس، انحلال و یا آیین‌نامه‌های اجرائی یا مستقل آنها به‌ موجب تصویب یا تصمیم هیأت وزیران یا هر یک از وزیران یا رؤسای قوا باشد.
3- مدیرعامل یا نیمی از اعضای هیأت مدیره یا مقامات آنها از اشخاص دولتی یا توسط مقامات دولت منصوب می‌شوند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد