جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

مهم‌ترین اولویت‌های سیاسی خارجی دولت چهاردهم

کد خبر: 1313422

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در حوزه مذاکرات دولت باید به غربی‌ها تفهیم کند که ما برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم؛ غربی‌ها باید بدانند که ما وقت اضافه نداریم.

مهم‌ترین اولویت‌های سیاسی خارجی دولت چهاردهم

گروه سیاست سایت فردا: حتما یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که دولت چهاردهم باید در آن فعالانه عمل کند، عرصه سیاست خارجی است زیرا بسیاری از مشکلات کنونی رفع نمی‌شود، مگر با اقداماتی که دستگاه دیپلماسی دولت می‌تواند انجام دهد. حالا پرسش آن است که مهم‌ترین اولویت‌های دیپلماتیک دولت چهاردهم چیست؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «پیش از پرداختن به موضوع اصلی این گفت‌وگو باید بگویم که مهم‌ترین اولویت دولت چهاردهم حتما حل مشکلات اقتصادی است. دولت باید بتواند تورم را کنترل کند و از طرفی بر قمیت‌گذاری‌ها نظارت کند زیرا حتی بسیاری از گران‌فروشی‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد. بنابراین پیش و بیش از همه‌ موضوعات باید رفع مشکلات اقتصادی در دستور کار دولت آقای پزشکیان قرار گیرد».

او ادامه داد: «در حوزه سیاست خارجی اما باید موضوعات برای دولت اولویت‌بندی شود. واقعیت این است که گسترش روابط با بعضی از کشورها نباید در اولویت باشد و بالعکس روابط با بعضی کشورها در اولویت است. از سوی دیگر باید حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال شود که اتفاقا یکی از کارهایی که برای رفع مشکلات اقتصادی داخلی می‌شود انجام همین گسترش دیپلماسی اقتصادی است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در حوزه مذاکرات هم دولت باید به غربی‌ها تفهیم کند که ما برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم. غربی‌ها باید بدانند که ما وقت اضافه نداریم. اکنون توپ در زمین غربی‌هاست. ما صریح و روشن می‌خواهیم که باید تحریم‌ها شکسته شود. ما در مذاکرات نباید عجله داشته باشیم زیرا این غربی‌ها هستند که به به بازار بکر اقتصادی ایران نیاز دارند».

قنادباشی در پایان درباره استفاده از ظرفیت‌های بریکس و شانگهای گفت: «نکته مهم در استفاده از ظرفیت‌های بریکس و شانگهای این است که ما باید زمینه‌های استفاده از اینها را در خود فراهیم کنیم. واقعیت این است که در بسیاری از زمینه‌ها هنوز آماده نیستیم. درست است که می‌شود با اعضای شانگهای فعالیت اقتصادی داشت اما برای مثال این طور نیست که زمینه‌ای فراهم نباشد و چینی‌ها در چنین شرایطی برای سرمایه‌گذاری بیایند. بنابراین شانگهای و بریکس دو ظرفیت بسیار مهم‌اند اما نیاز است که پیش‌زمینه‌هایی را ما فراهیم کنیم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد