پیشرفت کشور با تکیه بر روحیه جهادی

کد خبر: 1313372

پزشکیان: می‌خواهیم در منطقه اول باشیم نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم

پیشرفت کشور با تکیه بر روحیه جهادی

رئیس جمهور روز گذشته ابتدا از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بازدید کرد و با حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژه‌های این مجموعه در ارتباطات ویدیویی جداگانه از آخرین وضعیت 15 پروژه مهم در دست اجرای این قرارگاه همچون پالایشگاه مهر خلیج فارس، راه‌آهن چابهار به زاهدان، کشتی‌سازی و تأسیسات دریایی جزیره صدرا در بوشهر و تونل انتقال آب کانی‌سیب مطلع شد. وی سپس با حضور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه با فرماندهان ارتش دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در بازدید مسعود پزشکیان از دافوس نیز آخرین دستاوردها و توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل قدرت پهپادی، اشراف اطلاعاتی، خودکفایی، آمادگی‌های عملیاتی و حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و آب‌های بین‌المللی در قالب مستند به رئیس‌جمهور ارائه شد. حضور مسعود پزشکیان در نمایشگاه‌ فعالیت‌های قرارگاه خاتم الانبیا، بازوی عمرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اما با توجه به نظرات پیشین مطرح شده از سوی او درباره اعتقاد به اثربخشی فعالیت‌های جهادی و بهره‌گرفتن از توانمندی‌ و ظرفیت‌های نهادهای بسیجی و نظامی در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، باید فراتر از یک بازدید معمول ارزیابی کرد.

چه آنکه او همچنان که در مدیریت کلان کشور بر ضرورت ابتنا به مدیریت سیستماتیک و علمی تأکید داشته است در مقام اجرای برنامه‌‌ها بویژه آنجا که سخن از جبران عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌ها به میان می‌آید به تجربیات مثبتی که در مسئولیت‌های گذشته خود از بسیج مردم و نیروهای جهادی اندوخته اقتدا می‌کند. ساخت 630 خانه بهداشت ظرف تنها 6 ماه به کمک بسیج با بودجه و اعتباری که تنها برای ساخت 10 خانه بهداشت طی دو سال تعیین شده بود، از همان تجربیات است که پزشکیان از آن با افتخار یاد می‌کند و حالا در مقام رئیس‌جمهور قصد دارد تا همه این نیروها را به همکاری و هم‌افزایی فرابخواند و مجموعه‌ای همچون قرارگاه خاتم الانبیا که بعضی نگرش‌های سیاسی آن را با اتهام رقیب  بخش‌خصوصی بودن نواخته‌اند را در مسیر توسعه و آبادانی بیش ازپیش و ایستادن ایران در جایگاه نخست منطقه، همیار توانمند دولتش سازد.  چنین است که در سخنان روز گذشته‌اش راه نجات کشور را احیا و تکیه به روحیه جهادی و بسیجی واقعی همچون سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دانست و بر ضرورت بهره‎‌مندی کشور از همه نهادها و افراد توانمند متعهد به اجرای اسناد بالادستی فارغ از انتساب آنها به گروه‌ها و جناح‌های مختلف تأکید کرد.

بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی با به‌روزترین فناوری‌ها

با چنین رویکردی، رئیس‌جمهور در نشست روز گذشته‌اش با فرماندهان و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آن حضور داشت، محور فعالیت دولت چهاردهم را هم‌افزایی همه ظرفیت‌های کشور برای اجرای حداکثری سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه عنوان و تصریح کرد: دولت چهاردهم از همه ظرفیت‌ها و توان کارشناسی کشور از جمله توان فنی و مهندسی ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برای حل مشکلات بهره خواهد گرفت.

پزشکیان در این سخنان اگر چه بر اهمیت بهره‌گیری از همه توان کارشناسی و ظرفیت‌های داخلی برای طراحی و اجرای راهکارهای رفع مشکلات تأکید داشت، در عین حال بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب برتر بین‌المللی را نیز ضروری توصیف و تصریح کرد: امروز رقبا با بهره گرفتن از جدیدترین توانمندی‌ها و کمک گرفتن از موفق‌ترین شرکت‌ها بسرعت در حال پیشرفت هستند و ما نیز باید به شکل مقتضی برای فراگرفتن آخرین دستاوردهای فناورانه با سرعت و قوت مسیر تحقق اهداف سند چشم‌انداز را طی کنیم. وی دستیابی به هدف اصلی سند چشم‌انداز یعنی قرار گرفتن ایران در جایگاه اول منطقه را در گرو اجرای پروژه‌ها با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها، ابزار و مصالح دانست و با تأکید بر اینکه پروژه‌ها در کشور باید به شکلی اجرا شوند که تا چند دهه آینده کارآمد و به‌روز باشند، اظهار داشت: اگر پروژه‌ای را با فناوری، ابزار و مصالح قدیمی اجرا کنیم، وقتی بعد از چند سال صرف زمان و منابع به بهره‌برداری رسید، همان زمان نیز از رده خارج محسوب می‌شود و نمی‌تواند با رقبای منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازد.

یادآوری ضرورت انتقال مرکزیت اقتصادی و سیاسی از تهران

رئیس جمهور در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه اول باشیم، نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار داشت: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، بشدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم. پزشکیان درباره ایده انتقال مرکزیت که چندین دهه است به عنوان راه‌حل ضروری برخی مشکلات کشور مطرح می‌شود اما در مقام اجرا عقیم مانده است، افزود: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه‌جا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.

همکاری‌های منطقه‌ای  باطل السحر تحریم‌ها

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع تحریم‌های گسترده علیه کشور و تلاش دشمنان برای محدود کردن تعاملات بین‌المللی کشورمان، سیاست‌دولت چهاردهم برای توسعه همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی کشور به خصوص با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد و گفت: با بهره‌گیری از کمک و توانمندی‌های مجموعه‌هایی نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) که ظرفیت خوبی نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارند، این روابط را تحکیم و تقویت خواهیم کرد. رئیس جمهور با تأکید بر این عقیده که راه نجات کشور احیا و تکیه به روحیه جهادی و بسیجی واقعی همچون سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همان روحیه و مجاهدتی است که جنگ را اداره کرد، ادامه داد: اگر از آبادانی و ساختن کشور غفلت کنیم یا از روش‌های ناکارآمد برای این منظور استفاده کنیم، بیش از پیش از روند پیشرفت عقب می‌مانیم و این عقب‌ماندگی باعث می‌شود که فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و منابع ما در منطقه و جهان از دست برود. ادامه مسیر با همین روند فعلی نتیجه‌بخش نخواهد بود و باید نگاه‌ها و روندها را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه باید از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور و نیز افراد توانمند متعهد به اجرای اسناد بالادستی فارغ از انتساب آنها به گروه‌ها و جناح‌ها بهره بگیریم، تصریح کرد: اگر بین ما و کشورهای منطقه فاصله زیادی ایجاد شود، جبران این فاصله کار سختی خواهد بود. نباید به بهانه‌های واهی خودمان را از توان و ظرفیت افراد توانمند محروم کنیم.

جبران کمبودهای مناطق محروم با کمک بسیج

رئیس جمهور در این نشست همچنین بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک میان نیروی مقاومت بسیج و سازمان برنامه و بودجه برای برنامه‌ریزی جهت اتخاذ راهکارهای جهادی برای حل هر چه سریع‌تر مشکل مدارس در مناطق محروم تأکید کرد و افزود: با کمک مردم و حاکمیت نگاه بسیجی می‌توانیم ظرف مدت یکسال کل مدارس لازم در مناطق محروم کشور را ساخته و مهیا کنیم.

وی در این باره با بیان اینکه برای پیشبرد این هدف لازم نیست پیمانکار برای پروژه جذب شود، بلکه با کمک مردم همان مناطقی که مدرسه نیاز دارند کل مشکلات کمبود مدرسه مرتفع خواهد شد، افزود: قرار نیست مدارس بزرگ مقیاس ساخته شود، مدارس چند کلاسه را بسیجی‌وار می‌توان در عرض چند ماه ساخت، خودمان هم پای کار می‌آییم و مردم را بسیج می‌کنیم و فقط نیاز است مصالح بدهیم.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد