محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با «فردا»:

تا قبل از تعیین دولت جدید آمریکا تکلیف مذاکرات روشن نمی‌شود

کد خبر: 1313224

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: تا وقتی دولت آینده آمریکا روی کار نیامده، نمی‌شود برنامه‌ریزی خاصی بر موضوع مذاکرات داشت.

تا قبل از تعیین دولت جدید آمریکا تکلیف مذاکرات روشن نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا: دولت مسعود پزشکیان که حالا با حمایت همه گروه‌های سیاسی و نهادها تشکیل شده است، یک مسئولیت مهم در پیش دارد؛ آنکه بتواند بر اوضاع سیاست خارجی ایران سامانی دهد اما چه طور؟

محمدحسن آصفری، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مهم‌ترین موضوعی که دولت در عرصه سیاست خارجی باید به آن توجه کند، فعال‌شدن سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف است. واقعیت این است که سفارتخانه‌های ما دچار روزمرگی شده‌اند و چندان سیاست‌های کلی را با جدیت دنبال نمی‌کنند. دولت باید نظارت جدی بر عملکرد سفارتخانه‌ها داشته باشد و نسبت به فعال کردن آنها برای توسعه روابط بین‌المللی با کشورهای مختلف دنیا اقدام عاجل کند».

او ادامه داد: «سفارتخانه‌ها می‌توانند در جهت توسعه روابط با کشورهای مختلف برای جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی اقدامات مهمی انجام دهند. مثلا در سوریه و عراق که میدان هزینه مالی و جانی پرداخته کرده است، حالا وقتش است که دیپلماسی وارد عمل شود و ارتباط را گسترش دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «دومین موضوع کم‌کردن تأثیر تحریم‌هاست. وقتی دستگاه دیپلماسی فعال شود و بتواند ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهد، عملا تأثیر تحریم‌ها به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. در حوزه رایزنی فرهنگی هم باید فعالانه‌تر عمل شود و در این حوزه از افراد جهادی و دلسوز استفاده شود».

او درباره مذاکرات هم مطرح کرد: «واقعیت این است که تا وقتی دولت آینده آمریکا روی کار نیامده، نمی‌شود برنامه‌ریزی خاصی بر موضوع مذاکرات داشت زیرا دولت‌های آمریکا نشان داده‌اند به تعهدات دولت قبل از خود پایبند نیستند؛ بنابراین نمی‌شود با دولتی که در آستانه رفتن است وارد مذاکراتی جدی شد. باید ببینیم چه دولتی در آمریکا روی کار می‌آید و بعد وضعیت مذاکرات را بررسی کنیم».

آصفری در پایان گفت: «گرچه ایران عضو شانگهای و بریکس شده است اما در حوزه اقتصادی کاری نشده است. نیاز است تا توافق‌هایی منعقد شود تا تأثیراتش را در اقتصاد داخلی و سفره مردم ببینیم. طبیعی است اگر تأثیرات آنها بر اقتصاد داخلی محسوس نباشد، فایده چندانی برای ما نخواهند داشت».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد