نگاه تحلیلگر / گفتگوی نامه‌نیوز با قاسم محبعلی

پشت‌پرده سوداگری روسیه با برگ زنگزور

کد خبر: 1313186

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: روس ها فواید و سودهای آشکار مادی برای شان اولویت است تا مسائل راهبردی و استراتژیک.

پشت‌پرده سوداگری روسیه با برگ زنگزور

گروه سیاسی فردا: ایران هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک و مرزهای قفقاز را مغایر منافع ملی خود می داند و بارها مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده است اما روسیه با علم به این موضوع درباره کریدور زنگزور به سمت باکو تغییر موضع داد که این مسئله با واکنش هایی در ایران مواجه شد.

قاسم محبعلی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره مهم شدن کریدور زنگزور برای روسیه گفت: 2 سال پیش ارمنستان و آذربایجان توافق کردند که در مقابل کریدور ارتباطی بین قره باغ و ارمنستان، آذربایجان نیز از کردیدور زنگزور برای ارتباط با نخجوان استفاده کند اما بعد از بازپس گیری قره باغ توسط آذربایجان، عملا آن توافق منتفی است.

وی افزود: بعد تغییرات صحنه جنگ بین روسیه و اوکراین، روس ها احتمال می دهند که شاید برای حفظ کریمه مجبور به عقب نشینی از سرزمین های اشغالی در اوکراین شوند تا در ازای آن نیز نظامیان اوکراین از خاک روسیه را ترک کنند بنابراین می خواهند از طریق جنوب با ترکیه راه ارتباطی داشته باشند تا انسداد احتمالی مسیر شمال را جبران کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی روسیه را سوداگر خواند و اظهار کرد: روس ها فواید و سودهای آشکار مادی برای شان اولویت است تا مسائل راهبردی و استراتژیک؛ همچنین آنها تصور می کنند سیاست خارجی ایران در دولت پزشکیان تغییراتی کند و ارتباطات ایران و غرب بهبود یابد. از این رو با برگ زنگزور می خواهند بر ایران فشار بیاورند تا امتیاز بگیرند.

وی افزود: در موضوع زنگزور دو حالت امکان دارد، نخست تغییرات مرزی و دوم توافق دوجانبه بین ارمنستان و آذربایجان. اگر ارمنستان تحت فشار زور نظامی مجبور شود که کریدور زنگزور را به آذربایجان واگذار کند، این به معنای آن است که تغییرات مرزی اتفاق می افتد و وضعیت ژئوپلتیک مرزهای ایران و ارمنستان تغییر می کند؛ در آن صورت ایران موضع واضح می گیرد و با ارمنستان همکاری خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: البته اروپایی ها نیز قطعا با تغییر مرزهای ژئوپلتیک ارمنستان مخالفت می کنند و دنبال ایجاد فشار بین المللی علیه آذربایجان می روند و حتی امکان دارد با تجهیز ارمنستان مانع پیروزی نظامی آذربایجان بر ارمنستان و تسلط آن بر کریدور زنگزور شوند.

محبعلی افزود: در حالت دوم اگر صرفا ارمنستان امتیازی به آذربایجان بدهد تا از جنوب یک مسیر امن دسترسی بین باکو و نخجوان برقرار شود، دیگر تغییرات مرزی اتفاق نمی افتد اما همین آثار ژئوپلتیک به همراه دارد که ایران فقط می تواند این موضوع را محکوم کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد