هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «فردا»:

مهم‌ترین اولویت اقتصادی دولت باید مهار تورم باشد

کد خبر: 1313081

یک اقتصاددان گفت: تا وقتی تب تورم فروکش نکند، جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا بهره‌وری نمی‌تواند محقق شود.

مهم‌ترین اولویت اقتصادی دولت باید مهار تورم باشد

گروه سیاست سایت فردا: دولت مسعود پزشکیان آن‌طور که نشان می‌دهد عزم بالایی برای رفع مشکلات عدیده کشور دارد. بی‌تردید در رأس مشکلات کشور مسائل اقتصادی است که همچنان بر دوش مردم فشار فزاینده‌ای وارد می‌کند. حالا پرسش آن است که گام نخست دولت در مسیر رفع مشکلات اقتصادی چیست؟

هادی حق‌شناس، اقتصادان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مهم‌ترین مسئله‌ای که در جامعه مطرح است، دردی است که مردم از مشکلات اقتصادی می‌کشند. نشانه‌اش همین تحریم‌هایی است که از سال97 به این سو باعث شد تورمِ میانگین، دو برابر نسبت به سال 97 افزایش یابد؛ یعنی اگر قبل از این سال حدودا 20درصد بود بعد از خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های آمریکا این میانگین دو برابر شده است. مردم امروز سفره‌هایشان کوچک شده است، توان هزینه‌های درمانی را ندارند و بسیاری مشکلات دیگر را تحمل می‌کنند همه اینها نشانه‌های عمیق‌شدن فقر در اقتصاد ایران است. بخش زیادی از فقرا کسانی هستند که شغل دارند اما فقیرند. علت این فقر هم سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و بودجه‌ای است که نام همه اینها ناترازی‌های پولی-مالی است. بخش دیگری از ناترازی‌ها هم طبیعیِ اقتصاد ایران است. نکته مهم این است که علت ایجاد این ناترازی‌ها چیست؟ آیا غیر از این است که سیاست‌های گذشته ما عامل این ناترازی‌ها هستند؟ اگر این واقعیت را بپذیریم که سیاست‌های مسئولان گذشته باعث به وجود آمدن این ناترازی‌ها شده است، در می‌یابیم که مشکلات ریشه‌دار است».

او ادامه داد: «ایراد کار نبود سیاست‌های علمی در حوزه اقتصاد است. مدیران، سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرند که اجرا یا عدم اجرای آن سیاست‌ها برای همان مدیران اهمیت ندارد. اگر با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم محصول سیاست‌های زیادی است که در اقتصاد اجرا شده است».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «دولت کنونی می‌گوید برنامه هفتم را اجرا می‌کنم. شاخص برنامه هفتم رشد اقتصادی هشت درصد است که یعنی جذب زیادی سرمایه. واقعا مشخص نیست چنین سرمایه‌گذاری‌ای از کجا خواهد آمد؟ حتما از سه منبع بودجه عمرانی، شرکت‌ها و تسهیلاتی بانکی نمی‌شود عدد مورد نیاز برای رشد اقصادی هشت درصد را فراهم کرد. راهکار چیست؟ این است که سرمایه بخش خصوصی جذب سرمایه خارجی داشته باشد. تا امروز سیاست خاص و برجسته‌ای که بیانگر این باشد که ما تحولی در سرمایه خارجی ایجاد می‌شود، دیده نشده است. طبیعی است خیلی زود است که درباره عملکرد دولت صحبت کنیم اما همین که دولت می‌گوید می‌خواهم با دنیا ارتباط داشته باشیم یا وزیر اقتصاد پذیرفته است که تورم باید تک رقمی شود نشانه‌های خوبی است».

حق‌شناس در پایان گفت: «اقتصاد ایران بیش از پنج سال است که با تورم میانگین 40درصد داغ شده است. تا وقتی این تب تورم فروکش نکند، جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا بهره‌وری نمی‌تواند محقق شود. مهم‌ترین مسئله دولت در شرایط کنونی این است که برنامه‌ای برای کاهش تورم داشته باشد. قدم نخست هم لایحه بودجه‌ای است که از چند وقت دیگر باید در صدد تهیه‌اش برآیند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد