«فیلادلفیا» دستاویز جدید نتانیاهو برای جنایتی جدید

کد خبر: 1312053

دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه که از چهارشنبه گذشته در قطر آغاز شده بود، مجددا شکست خورد. این درحالی است که وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که از ابتدای جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسیده که ۳۳ درصد این شهدا را کودکان، ۸.۶ درصد را سالخوردگان و ۱۸.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

«فیلادلفیا» دستاویز جدید نتانیاهو برای جنایتی جدید

با وجود درخواست‌های جهانی برای ایجاد آتش‌بس در غزه و نیز تلاش میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و توافق تبادل اسرا، تل‌آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد. تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

نشست دوحه قطر روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۵ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۳) برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد. 

پس از آن، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره بدون دستیابی به توافق در چهارم شهریورماه (۲۵ اوت) پایان یافت و حماس و اسرائیل با چند ماده ارائه شده از سوی میانجیگران موافقت نکرده‌اند؛ اما کاخ سفید چنین ادعا می‌کرد که مذاکرات قاهره در سطح کارگروه‌هایی همچنان ادامه دارد. 

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش‌بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. 

عملیات طوفان الاقصی که پس از سال‌ها جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسیده است. 

با گذشت بیش از ۱۱ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و داروها ویران شده است. اکنون رژیم اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود را در شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند، متوقف کند. 

خبرها حاکی از آن است که در آخرین دور مذاکرات آتش‌بس غزه نشست‌های طرف‌های میانجی در دوحه نتوانسته است رژیم اشغالگر را از اصرار خود برای باقی ماندن در محور «فیلادلفیا» (صلاح‌الدین) منصرف کند. میانجی‌ها در این دیدار موفق نشدند وتوی رژیم اسرائیل علیه آزادی ۶۵ فلسطینی محکوم به حبس ابد را لغو کنند و به نظر می‌رسد مذاکرات به دلیل امتناع رژیم اسرائیل از پاسخگویی به پیشنهادهای میانجی‌ها برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده به سمت فروپاشی پیش می‌رود و از طرفی حماس تأکید کرده است که مذاکرات به شکل و شمایل و روش کنونی به جایی نخواهد رسید.

میانجی‌ها از لجاجت و موضعگیری‌های ناهمگون رژیم اسرائیل به شدت ناامید شده‌اند و این رویکرد را مانع پیشبرد مذاکرات می‌دانند. واشنگتن با وجود آگاهی از این رویکرد و مواضع تل‌آویو فشاری به این رژیم وارد نمی‌کند.

محور فیلادلفیا کجاست؟!

محور فیلادلفیا یا محور صلاح‌الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌. تا قبل از توافق فیلادلفیا میان مصر و رژیم اشغالگر، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود‌؛ اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی ۱۸ ماهه در سپتامبر ۲۰۰۵ حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاح‌های سبک در این منطقه مستقر شوند. تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا طبق این توافقنامه، تقریبا ۷۵۰ نظامی گارد مرزی است که به سلاح‌های سبک مجهز هستند.

این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند.

فیلادلفیا همان محوری است که رژیم صهیونیستی به مصر اعلام کرده است که قصد اشغال آن را دارد و از سربازان مصری خواسته که مرز را خالی کنند. اشغالگران به مصر اعلام کرده‌اند که مسئولیتی در قبال جان هیچ سرباز مصری در جریان اشغال مناطق مرزی با مصرندارند و این عملیات در منطقه خواه مصر بپذیرد یا رد کند، تداوم خواهد یافت.

حالا موضوع فیلادلفیا به دلیل جدیدی برای ناکامی مذاکرات غزه تبدیل شده است. موضوعی که دستاویز جدید رژیم صهیونیستی برای ماندگاری نتانیاهو در حاشیه امن کابینه‌اش  در سایه جنایت‌های غزه و محور جدیدی برای اشغالگری است.

چند ماهی است که گفته می‌شود نتانیاهو پایان آتش جنگ را به مثابه پایان عمر سیاسی خود می‌داند و به همین دلیل با دست زدن به شدیدترین جنایت‌ها جلوی آتش‌بس را می‌گیرد و در هر دوره از مذاکرات دستاویز جدیدی را مطرح می‌کند. در آخرین نمونه از این جنایت‌ها، می‌توان به شهادت  ۳۴ شهید در بمباران‌های خان یونس و النصیرات توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد. ارتش اشغالگر صهیونیستی در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، دو ساختمان مسکونی را در اردوگاه النصیرات و شهر خان یونس در مرکز و جنوب این باریکه بمباران کرد. «عبدالرئوف عمار العصار» پزشک فلسطینی به همراه برادرش به نام قصی و دو خواهرش به نام‌های میسون و یاسمین بامداد روز گذشته (شنبه) در جریان بمباران شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسیدند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که نیروهای اشغالگر صهیونیستی طی ساعات گذشته منطقه «الزیتون» واقع در نوار غزه را نیز به شدت بمباران کردند. نظامیان اشغالگر منطقه الزیتون را با بالگرد، پهپاد و و ابزارهای جنگی دیگر هدف قرار دادند. فقط در یک حمله به منزلی در اردوگاه «النصیرات» در نوار غزه، ۹ نفر شهید و بیش از ۱۰ نفر نیز مجروح شدند.

پرونده همدستی بایدن در نسل‌کشی غزه

این در حالی است که در روزهای گذشته پرونده همدستی بایدن در نسل‌کشی غزه مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. 6 هفته پس از آن که هیأتی متشکل از سه قاضی در نهمین دادگاه استیناف ایالات متحده، شکایت فلسطینی‌ها، آمریکایی‌های فلسطینی و گروه‌های حقوق بشری از مقامات ارشد دولت جو بایدن به جرم همدستی در پرونده نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه را رد کرد، شاکیان این پرونده روز پنجشنبه از دادگاه استیناف فدرال درخواست تجدیدنظر کردند.

دادخواست شاکیان که توسط دو مؤسسه حقوقی(CCR) و ( Van Der Hout LLP ) ارائه شده است، از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع به جرم حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از رژیم اسرائیل شکایت کردند؛ چراکه منجر به شهادت حدود 40 هزار فلسطینی، جراحت بیش از 90 هزار فلسطینی، کوچ احباری دو میلیون فلسطینی از بخش بزرگی از غزه، نسل‌کشی و شنیع‌ترین جنایت‌های حقوق بشری شده است.»

در این درخواست از کمک دولت بایدن به رژیم اسرائیل برای بمباران غزه و اعطای میلیاردها دلار تسلیحات که در مرگبارترین قتل‌عام‌های فلسطینیان توسط ارتش اسرائیل به کار گرفته شده، شکایت صورت گرفته است. اگرچه دادگاه ابتدا تشخیص داد که «رفتار فعلی ارتش اسرائیل با فلسطینیان در باریکه غزه می‌تواند به منزله نسل‌کشی و نقض قوانین بین‌المللی باشد» اما یک ماه بعد شکایت مطرح‌ شده را رد کرد. در حال حاضر شاکیان این پرونده درخواست تجدیدنظر کرده‌اند.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد