بیژن مقدم در گفت‌وگو با «فردا»:

مواضع پزشکیان باعث جذب اصولگرایان و دفع بخشی از اصلاح‌طلبان شده است

کد خبر: 1312045

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: جریان غالب در میان اصولگرایان به سمت همکاری با دولت است و می‌خواهد دولت در کارش موفق باشد.

مواضع پزشکیان باعث جذب اصولگرایان و دفع بخشی از اصلاح‌طلبان شده است

گروه سیاست سایت فردا: نسبت گروه‌های سیاسی با دولت مسعود پزشکیان چگونه است؟ این پرسشی است که می‌شود در مقطع کنونی مطرح کرد؛ چه درباره اصولگرایان و چه درباره اصلاح‌طلبان.

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری تردیدهایی را در میان هر دو جناح سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ایجاد کرد. اصولگرایانی که به آقای پزشکیان رأی ندادند وقتی مواضع آقای پزشکیان بعد از انتخابات را شنیدند امیدشان به دولت بیشتر شد. در عرصه عمل هم نشانه‌هایی دیدند که این امید را تقویت کرد؛ از جمله انتخاب کابینه‌ای متشکل از حضور نیروهای گروه‌های مختلف سیاسیِ هر دو جناح. مجلس وقتی این رویکرد آقای پزشکیان را دید، گرچه نسبت به چند وزیر پیشنهادی سؤالات جدی‌ای داشت اما به همه کابینه رأی اعتماد داد زیرا در کلیت می‌شود گفت که این کابینه اصلاح‌طلبی نیست. نگاه مثبت اصولگرایان به آقای پزشکیان تا جایی پیش رفت که برخی اصولگرایان به شوخی می‌گفتند اگر پزشکیان را این طور می‌شناختیم، شاید به او رأی می‌دادیم!»

او ادامه داد: «در جبهه اصلاح‌طلبی هم جریاناتی دلسوز نسبت به انقلاب وجود دارند و هم جریاناتی که نزدیک به اپوزیسیون‌اند. واقعیت این است که همه جریان اصلاح‌طلب از آقای پزشکیان حمایت کرد و بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان هم بعد از انتخابات و شنیدن مواضع آقای پزشکیان و دیدن کابینه‌اش دچار تردید شدند. در واقع هرچه قدر آقای پزشکیان باعث جذب اصولگرایان شد، بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان را دچار دلزدگی کرد و شاید آنها هم بگویند اگر پزشکیان را این‌طور می‌شناختیم، به او رأی نمی‌دادیم. حالا باید صبر کنیم و ببینیم که در آینده عملکرد دولت به چه شکل خواهد بود. آیا به همین منوال ادامه می‌دهد و باعث دلگرم‌تر شدن اصولگرایان می‌شود یا به سمت رفتارهایی می‌رود که اصلاح‌طلبان را راضی کند. طبیعی است هر کدام از این رویکردها نتایج خودش را هم به دنبال خواهد داشت».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «جریان اصولگرایی مانند جریان اصلاح‌طلبی نیروهای کُند و تند دارد و حتی بعضا برخی افراد دچار رفتارهایی افراطی می‌شوند. جریان غالب در میان اصولگرایان به سمت همکاری با دولت است و می‌خواهد دولت در کارش موفق باشد. اکنون میان این دو بخش اصولگرایان جدایی رخ داده است؛ مشخصا در مواضع آنها که این طور است اما یک وقتی فقط درباره موضوع انتخابات صحبت می‌کنیم که خب انتخابات شرایط خاص خود را دارد و حتی ممکن است همه طیف‌های اصولگرایی بر اساس رفتاری تاکتیکی توافق‌هایی با هم داشته باشند و هدف مشترکی را برای خود تعریف کنند اما آن هدف کوتاه‌مدت و صرفا معطوف به انتخابات خواهد بود».

مقدم در پایان گفت: «وحدت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ده-پانزده سالی می‌شود که مطرح شده است و در گذشته نشست‌هایی هم برگزار شد که همه نیمه‌کاره ماند زیرا در آن زمان شرایط کشور اقتضاء این موضوع را نداشت اما حالا شرایط کشور متفاوت شده است و اگر آقای پزشکیان بتواند بر سر مواضعش محکم باشد، جریان وحدت به نتیجه می‌رسد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد