فردا گزارش می‌دهد؛

اشتباه محاسباتی سعیدجلیلی و دوستان

کد خبر: 1311770

سعید جلیلی و دوستانش هنوز خود را در فضای انتخابات می بینند.

اشتباه محاسباتی سعیدجلیلی و دوستان

گروه سیاسی فردا:  2 ماه است که از برگزاری و اعلام نتیجه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می گذرد اما به نظر می رسد که تازه سوپرانقلابی ها برای فعالیت های انتخاباتی گرم شده اند. آنها با استناد به رأی 13.5 میلیونی سعید جلیلی بر این باور هستند که اگر پزشکیان نتواند به وعده‌هایش عمل کند، 4 سال دیگر در پاستور جشن پیروزی می گیرند.

عبور جریان سعید جلیلی از قواعد سیاسی

سعید جلیلی و حامیان سوپرانقلابی اش حسابی در انتخابات تیرماه گرد و خاک کردند. آنها برای فتح پاستور هیچ خط قرمزی را متصور نبودند، از رد تصمیمات جناحی و هزینه کردن از اعتبار شهید رئیسی و دولتش تا رونمایی از برنامه داشتن دولت سایه برای اداره کل حاکمیت.  

وقتی نظرسنجی ها حکایت از آن داشت که محمدباقر قالیباف امکان پیروزی را در رقابت رو در رو با مسعود پزشکیان دارد اما سعید جلیلی از چنین قابلیتی برخوردار نیست، سعید جلیلی از جمع بندی اردوگاه سیاسی تمکین نکرد. همچنین بارها و بارها همسر شهید رئیسی نسبت به بهره برداری مثبت و منفی از نام شهید در  انتخابات هشدار داد اما کمپین سعید جلیلی بدون توجه به این خواسته، دائم نامزد مطلوب خود را به مثابه شهید رئیسی تبلیغ می کردند. شاید به ظاهر بتوان این دو موضوع را توجیه کرد اما پرده برداری از نیت اصلی دولت سایه برای اداره کل حاکمیت موضوع ساده ای نیست. امیرحسین ثابتی دست راست سعید جلیلی در توئیتی نوشت «دولت سایه ای که سعید جلیلی از آن سخن می گوید برای کل حاکمیت است نه فقط قوه مجریه».

استارت حداکثری جلیلی‌ها برای انتخابات 1407

با وجود هزینه‌های سنگینی که جریان سعید جلیلی به اردوگاه اصولگرایی انقلابی تحمیل کرد، آنها فردای انتخابات تلاش کردند از این شکست پلی برای آینده بسازند. بعد از انتخابات روزی نبود که سعید جلیلی پُز سبد رأی‌اش را ندهد و حتی آرای 13.5 میلیونی را بالاتر ببرد و 14 میلیون رأی در افکارعمومی جابیندازد.

آنقدر جلیلی این ادعا را تکرار کرد خودش نیز باورش شد که می تواند برای پزشکیان خط و مشی تعریف کند و اگر او نپذیرد، دولتش را زمین گیر کند اما پزشکیان این حرف ها را زیاد جدی نگرفت. از این روجلیلیون تلاش کردند در مجلس، کابینه را گیر بیندازند که آنجا نیز راه به جایی نبردند. عصبانیت جریان جلیلی بالا گرفت به طوری که حمید رسایی با کنایه ای به پایان دوره لاریجانی توئیتی زد که «آن گذشت و این نیز بگذرد». کار به اینجا ختم نشد. انتشار فیلمی از سعید جلیلی که کودکی در حال صحبت با او بود و می گفت «اگر قالیباف کنار می رفت پیروز انتخابات بودید»، نشان داد که جلیلی و دوستان برنامه ها دارند.

 نکاتی درباره سبد رأی 13.5 میلیونی 

برخلاف تصور جریان جلیلی سبد رأی 13.5 میلیونی متعلق به او نیست بلکه متعلق به جریان اصولگرایی انقلابی است. این سبد در سال 1396 و 1400 به امانت در اختیار شهید رئیسی قرار گرفت اما سوپرانقلابی ها لطمات بزرگی را به اعتبار دولت سیزدهم زدند. نتیجه آن شد که نه تنها سرمایه اجتماعی رشد نکرد بلکه 5 میلیون رأی از سبد رأی جریان اصولگرایی انقلابی کاسته شد.

حالا سوپرانقلابی ها می خواهند با تغییر زمین بازی همچنان سبد رأی اصولگرایی انقلابی را در اختیار خود نگه دارند؛ هدفی که بعید می رسد بتوانند به آن برسند. جریان اصولگرایی وارد مرزبندی روشن با سوپر انقلابی ها شده است دیگر حاضر نیست اعتبار خود را هزینه تندروهای آنها کند. موضوعی که ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با فردا به آن اشاره کرد و گفت «اصولگرایان باید تندروها را منزوی کنند. اگر چنین شود ممکن است برخی از نیروهای تندرو تغییر روش دهند و در این صورت طیف رادیکال در عرصه سیاسی کمرنگ می‌شود. اکنون فضای کشور به همت آقای پزشکیان و مدیریت خوب آقای قالیباف بر مجلس و عملکرد مثبت نمایندگان در جریان رأی‌اعتمادها مبتنی بر وحدت است. تندروها از این وضعیت رضایت ندارند زیرا آنها فقط در صورتی می‌توانند خودی نشان دهند که فضای کشور آلوده و پرتنش باشد. به هر حال هم اصولگرایان باید تندروهای‌شان‌رت بایکوت کنند و هم نهادهای قانونی و سیاسی کشور باید به آنها بی‌توجهی کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد