جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

ترامپ فهمیده سیاست‌های گذشته‌اش جواب نمی‌دهد

کد خبر: 1310651

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در آمریکا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان خواهان تمایل واقعی‌شان مذاکره با ایران است هرچند به ظاهر نشان نمی‌دهند.

ترامپ فهمیده سیاست‌های گذشته‌اش جواب نمی‌دهد

گروه سیاست سایت فردا: یکی از شعارهای اصلی دولت پزشکیان احیای برجام و رفع تحریم‌ها بوده است. وزیر خارجه دولت هم عباس عراقچی شد؛ فردی که در متن و بطن مذاکرات برجام بوده است. در این شرایط پرسش آن است که آیا با روی کار آمدن احتمالی دونالد ترامپ در آمریکا امکان به نتیجه‌رسیدن مذاکرات با غربی‌ها وجود دارد؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آقای عراقچی در صحبت‌های اخیرش در گفت‌وگوی ویژه خبری به نوعی گفت که به نتیجه رسیدن مذاکرات با غربی‌ها دارای پیچیدگی‌هایی است و اشاره کرد که برجام باید با تغییراتی همراه شود و دیگر نمی‌شود آن برجام گذشته را به همان شکل سابق اجرا کرد».

او ادامه داد: «واقعیت این است که ما نباید انتظار داشته باشیم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علاقه‌مندی خود به مذاکرات را اعلام کنند. راه امتیازگیری آمریکا همواره این بوده است که خود را بی‌تمایل به مذاکرات نشان دهد و همیشه به صورت طلبکارانه رفتار می‌کند. دیپلمات‌های ما باید این موضوع را به طور کامل درک کنند و بدانند که اکنون این آمریکا و اروپایی هستند که در واقعیت قضیه به مذاکره با ایران نیاز دارند. مشخصا در آمریکا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان خواهان مذاکره‌اند اما به ظاهر نشان نمی‌دهند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ما می‌خواهیم تحریم‌ها برداشته شوند و در این بحثی نیست اما در عین حال حواسمان هم باید جمع باشد که تنها راه اقتصادی دنیا به غرب منتهی نمی‌شود و این طور نیست که اگر غربی‌ها اراده کنند کلی راه‌های اقتصادی جدید و سودآور به روی ایران باز می‌شود. اکنون اوضاع اقتصادی خود کشورهای غربی‌ هم به شدت بد است و دلار در سطح جهانی عملا سقوط کرده است».

قنادباشی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر دونالد ترامپ در آمریکا روی کار آید وضعیت مذاکره ایران با غرب چگونه می‌شود، گفت: «ترامپ در سال 2018 که از برجام خارج شد، می‌خواست فروش نفت ما را به صفر برساند و در پی فشار حداکثری امتیاز بگیرد. او دنبال اجرای همه‌جانبه سیاست چماق و هویج بود و باور داشت که رؤسای جمهور پیشین آمریکا همواره فشار تدریجی می‌آورند. ترامپ تصور می‌کرد با فشار همه‌جانبه ایران را تسلیم خواسته‌های خود می‌کند که دید چنین امری امکان‌پذیر نیست. او حالا فهمیده است که راه گذشته‌اش جواب نمی‌دهد. در عین حال باتوجه به جنگ روسیه، غربی‌ها به انرژی نیاز دارند و به نفت ما احتیاج دارند. ترامپ هم یک تاجر است و در شرایط حساس کنونی بسیار تمایل دارد که ایران نفت خود را به دنیا بفروشد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد