عراقچی: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی قطعی است

کد خبر: 1310579

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی همتایان انگلیسی و فرانسوی خود بر حق قطعی جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی همتایان انگلیسی و فرانسوی خود بر حق قطعی جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه، از آمادگی کشورش برای تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه و نیز تاکید بر ضرورت گفت‌و‌گو با همه طرف‌ها با هدف کاستن از تنش و دستیابی به صلح، ابراز امیدواری نمود رایزنی‌های دوجانبه به این منظور تداوم یابد.

عراقچی نیز ضمن تشکر از تبریک همتای فرانسوی و با تاکید بر سابقه تاریخی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، آمادگی تهران برای تقویت گفت‌و‌گوهای سازنده در راستای گسترش همکاری‌ها را ابراز داشت.

عراقچی با اشاره به پیچیدگی مسائل منطقه غرب آسیا و سیاست و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش و گسترش دامنه بی‌ثباتی به سراسر منطقه، از فرانسه و دیگر طرف‌های غربی خواست برای جلوگیری از گسترش جنگ و افزایش تنش‌ها بر تنها مقصر این وضعیت، یعنی رژیم صهیونیستی متمرکز شوند.

عراقچی اقدام جنایتکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در ترور رهبر سیاسی حماس در تهران را نقض نابخشودنی امنیت و حاکمیت ایران دانست و بر حق ایران در تنبیه متجاوز تاکید کرد.

در این گفت‌وگو در خصوص برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه از جمله در حوزه کنسولی نیز تبادل‌نظر شد.

همچنین دیوید لامی، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در تماسی تلفنی با سید عباس عراقچی، ضمن تبریک انتصاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه، آغاز به کار دولت چهاردهم را فرصتی تازه برای افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک بین دو کشور دانست. لامی با اشاره به تحولات غزه، نقش‌آفرینی ایران در راستای کاستن از تنش‌ها در منطقه را خواستار شد.

سید عباس عراقچی نیز با تشکر از تماس همتای انگلیسی، با پرفراز و نشیب توصیف کردن همکاری‌های دوجانبه ظرف سال‌های گذشته، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش جنگ و افزایش تنش در منطقه نیست، اما از حق قطعی خود برای پاسخ به اقدام جنایتکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران عدول نخواهد کرد.

طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین برخی از موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها را مورد توجه و تبادل‌نظر قرار دادند و بر تمایل خود به ادامه رایزنی‌ها تاکید کردند.

مدیریت تنش با آمریکا و بازسازی روابط با اروپا مشروط به تغییر رویکرد خصمانه آنها است

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن به سؤالات این رسانه پاسخ داد. به گزارش ایرنا؛ متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

* جناب وزیر با توجه به شناختی که حضرتعالی از حوزه ژاپن و توانایی‌های این کشور دارید فکر می‌کنید چه زمینه‌های همکاری میان دو کشور در شرایط فعلی وجود داشته باشد؟ افق همکاری میان ایران و ژاپن را چگونه می‌بینید؟

من ظرفیت و قابلیت‌های ژاپن را می‌شناسم. ژاپن می‌تواند نقش مهم‌تری در بخش انرژی، نفت و اقتصادِ ایران ایفا کند. ایران و ژاپن با قابلیت‌های متمایز ولی در عین حال مکمّلِ یکدیگر، از ظرفیت عظیمی برای مشارکتِ ثبات‌ساز و سودمند برای طرفین در سراسر قارۀ وسیع آسیا برخوردارند. در این راستا، گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن گزینه‌ای طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد. ما انتظار داریم که این تشریک مساعی در راستای همکاری‌های ثمربخش ادامه یابد.

* آیا برای همکاری در حوزه شرق آسیا اولویت‌بندی یا برنامه‌ای در دولت جدید وجود خواهد داشت؟

دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برقراری روابط با شرق آسیا را هدف اساسیِ سیاست خارجی خود تعیین کرده است. در این چارچوب، مایلم بر جایگاه برجستۀ ژاپن در اولویت‌بندیِ ما تأکید کنم. در مواجهه با بلاتکلیفی‌ها و بی‌ثباتی‌ها و تحولات سریعِ جهانی، ضرورت دارد که رویکردی رو به جلو به منظور گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن اتخاذ کنیم. ما باید بر موانعی که سد راه منافع مشترک دو کشور هستند فائق آییم و نیازهای حیاتیِ مشترکمان را در اولویت قرار دهیم. ما از طریق ارزیابی جامعِ چشم‌انداز کنونی می‌توانیم مشارکتی سازنده را بنیان نهیم که پیشرفت و سعادت را برای هر دو ملت به ارمغان آورد.

* جناب وزیر؛ همه این برنامه‌های همکاری در حالی که تحریم‌های آمریکا وجود دارند، به چه شکلی می‌تواند انجام شود؟ برنامه اساسی برای رفع تحریم‌ها و روابط با اروپا چگونه دنبال خواهد شد؟

وزارت امور خارجه ایران در دوره جدید وارد عمل خواهد شد تا تنش‌ها با واشنگتن را مدیریت کرده، روابط با کشورهای اروپایی را بازسازی نماید - البته تنها در صورتی که آنها دست از رویکرد خصمانه خود بردارند- و هدف وزارت خارجه احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها خواهد بود. من در تبیین سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی بر هدف حیاتیِ لغو تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه، از طریق مذاکراتِ جدی، متمرکز و زمان‌مند در عین پایبندی به اصول بنیادین کشور تأکید کردم.

* آیا ایران و ژاپن امکان همکاری در زمینه‌هایی فراتر از اقتصاد دارند؟ آیا ژاپن می‌تواند به عنوان میانجی یا تسهیلگر برای میان ایران و سایر کشور‌ها به خصوص آمریکا عمل کند؟

در این زمینه، و از دیدگاه من، ایران و ژاپن در طول تاریخ پیوندی را پدید آورده‌اند که مشخصۀ آن دوستی، اعتماد، احترام و درک متقابل است. رهبران هر دو کشور این بنیانِ تزلزل‌ناپذیر را به‌خوبی ارج می‌نهند، بنیانی که به ایران و ژاپن امکان می‌دهد برای رویارویی با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای با روحیۀ سازندگی و خوش‌بینی مشترکاً دست به تلاش بزنند. به عقیدۀ من، همیشه جا برای ارائـۀ ابتکارات 

هست.

* شرکت‌های ژاپنی شما را به خوبی از زمان سفارت ایران و معاونت وزارت خارجه می‌شناسند، آیا در دیپلماسی اقتصادی شما جایگاهی برای شرکت‌های ژاپنی وجود دارد؟

ایران از شرکت‌های ژاپنی‌ای که علاقه‌مند به کار در بخش نفت و انرژیِ ایران هستند استقبال می‌کند. ژاپن می‌تواند دوباره به میدان‌های نفتی در ایران بازگردد و سهمی در توسعۀ میدان‌های نفتی و تولید نفتِ ایران داشته باشد.

قدردانی عراقچی از پیام تبریک خانواده شهید امیرعبداللهیان

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه طی یادداشتی از پیام تبریک خانواده شهید والامقام دکتر امیرعبداللهیان قدردانی کرد. متن پیام وزیر امور خارجه به شرح زیر است: 

خانواده مکرم و محترم شهید والامقام دکتر حسین امیرعبداللهیان؛ از پیام تبریک محبت‌آمیز شما صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و از خداوند متعال برای روح بلند دوست و برادر شهیدم دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فقید جمهوری اسلامی ایران علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت دارم. خداوند ایشان را با شهدای کربلا و اولیاء‌الله محشور فرماید.

حسن‌نظر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، اعتماد رئیس محترم جمهوری جناب آقای دکتر پزشکیان و رأی اعتماد نمایندگان مردم شریف ایران در خانه ملت، مسئولیت خطیر و وظیفه سنگینی را بر دوش اینجانب در ادامه مسیر نورانی وزیر شهید و دیپلمات انقلابی دکتر امیرعبداللهیان گذارده است.

امیدوارم این خدمتگزار کوچک ملت شریف و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از دعای خیر خود محروم نفرمایید.

عراقچی در گفت‌وگو با بورل: 

توسعه روابط ایران با اروپا نیازمند رفع سیاست‌های نادرست کشورهای اروپایی است

«جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی طی تماس تلفنی با «سید عباس عراقچی»، انتخاب ایشان را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

وی با اشاره به معضلات موجود منطقه‌ای و جهانی اظهار امیدواری کرد که گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا در دولت جدید ادامه و گسترش یابد.

سید عباس عراقچی نیز با تشکر از تماس و تبریک آقای بورل، ضمن اشاره به زمینه‌های متنوع و متعدد تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا در فضای مبتنی بر احترام متقابل استقبال می‌کند و لازمه آن گفت‌وگو برای حل مشکلات فی‌مابین و رفع سیاست‌های نادرست کشورهای اروپایی می‌باشد. طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین برخی از موضوعات مورد علاقه از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها و آخرین تحولات مربوط به جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را مورد توجه و تبادل نظر قرار دادند.

تاکید وزرای خارجه ایران و آلمان برای رفع مشکلات از طریق گفت‌وگو

«آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، انتخاب ایشان را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. 

بربوک در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد در دولت جدید ایران با رفع مشکلات و موانع فراروی روابط، شاهد گسترش مناسبات میان دو کشور باشیم.

سید عباس عراقچی نیز با تشکر از تماس تلفنی و تبریک همتای آلمانی، به لزوم تداوم رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک، لازمه حفظ و تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف می‌باشد. وزرای امور خارجه ایران و آلمان همچنین درخصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند و عزم دو کشور را برای رفع مشکلات جاری از طریق گفت‌وگو و تداوم رایزنی‌های سیاسی مورد تاکید قرار دادند.

عراقچی، آخرین اقدامات برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین را بررسی کرد

سیدعباس عراقچی طی تماس‌های تلفنی جداگانه با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و سرکنسول‌های کشورمان در شهرهای مقدس نجف اشرف و کربلای معلی در جریان آخرین اقدامات، پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته درخصوص خدمت رسانی و رسیدگی به زوار عزیز کشورمان که برای شرکت در مراسم اربعین حسینی‌(ع) در عراق به سر می‌برند، قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان از تلاش‌های شبانه‌روزی رؤسا و همکاران نمایندگی‌های کشورمان در عراق در اهتمام ویژه به امور زوار اباعبدالله الحسین(ع) تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش ایرنا، عراقچی همچنین از مهمان‌نوازی کریمانه و مخلصانه دولت و مردم نجیب و مهمان‌نواز عراق صمیمانه تشکر کرد.

گفت‌وگوی عراقچی با همتایان سوری، لبنانی و ارمنستانی

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با سیدعباس عراقچی، انتخاب ایشان به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و برای ایشان موفقیت آرزو کرد. 

فیصل مقداد همچنین با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور سوریه به مقام معظم رهبری و دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان، بر اهتمام ویژه کشورش برای تداوم و تقویت روابط راهبردی با ایران تاکید کرد.

عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان نیز از تماس و تبریک همتای سوریه‌ای خود تقدیر و تشکر کرد و بر تداوم رویکرد جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید در حمایت از سوریه و کشورهای حامی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه بر استمرار رایزنی و هماهنگی‌ها بین طرفین در راستای تقویت مناسبات دوجانبه در زمینه‌های مختلف و نیز  ایستادگی در برابر تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت از فلسطین تاکید کردند.

طرفین همچنین به‌طور متقابل از یکدیگر برای سفر به تهران و دمشق دعوت کردند.

عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان نیز‌، طی تماس تلفنی با سیدعباس عراقچی، انتخاب ایشان به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و برای ایشان در این مسئولیت موفقیت آرزو کرد. 

عراقچی در این گفت‌وگو بر رویکرد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در تداوم حمایت از دولت و مردم و مقاومت لبنان در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه لبنان نیز ابراز امیدواری کرد روند توسعه و تقویت روابط و همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان استمرار یابد.

عراقچی و بوحبیب همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای در سایه استمرار جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین و نیز تجاوزات این رژیم علیه لبنان تبادل نظر کردند.

طرفین بر آمادگی خود برای استمرار مشورت‌ها و رایزنی‌های مشترک در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و اهتمام دو کشور تاکید کردند.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز در تماس تلفنی با عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان، انتخاب ایشان به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

میرزویان ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور بر اراده کشورش جهت گسترش روابط ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی همچنین از مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تمامیت ارضی ارمنستان و تحولات منطقه تشکر کرد.

عراقچی نیز ضمن حمایت از روابط رو به رشد دو کشور، بر آمادگی کشورمان برای توسعه روابط با ارمنستان تاکید نمود. 

ایشان ضمن تاکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه و تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی، از گفت‌وگوهای صلح ارمنستان با همسایگان خود حمایت کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از صلح پایدار در منطقه را اعلام نمود. عراقچی همچنین بر تغییرناپذیری سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه تاکید نمود. دو طرف توافق نمودند که در مشورت مستمر با یکدیگر باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد