تعامل مجلس و دولت بدون تشریفات اضافی

کد خبر: 1310051

روز گذشته رئیس‌جمهور که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی رفته بود، همراه با قالیباف در دفتر ویژه دولت در مجلس حضور یافت و از فعالیت‌ها و اقدامات معاونت پارلمانی قدردانی کرد.

تعامل مجلس و دولت بدون تشریفات اضافی

 روز گذشته رئیس‌جمهور که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی رفته بود، همراه با قالیباف در دفتر ویژه دولت در مجلس حضور یافت و از فعالیت‌ها و اقدامات معاونت پارلمانی قدردانی کرد.

مسعود پزشکیان در این بازدید، ضرورت تلاش مضاعف این معاونت در تقویت وفاق و همدلی بین دولت و مجلس را مورد تأکید قرار داد.

قالیباف نیز با قدردانی از حضور فعال شهرام دبیری در کسوت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که سطح همکاری و هم‌افزایی دو قوه بیش از پیش ارتقا یابد. 

پزشکیان: قانون برنامه هفتم، زبان مشترک دولت و مجلس

مسعود پزشکیان در این جلسه با اشاره به اهمیت قانون برنامه هفتم توسعه به‌عنوان سندی که زبان و نگاه مشترک دولت و مجلس را نمایندگی می‌کند، اظهارکرد: «از ابتکار مجلس در تطبیق برنامه وزرا با قانون برنامه تشکر می‌کنم.» این اظهارات نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر میان دو قوه است. پزشکیان با تأکید بر وفاق ملی، بیان کرد که دولت معرفی ‌شده به مجلس، دولتی است که به رعایت قانون اساسی و حقوق همه مردم ایران پایبند است و در جهت تحقق برنامه هفتم توسعه گام برمی‌دارد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت پرهیز از اختلافات، هشدار داد: «عدم وحدت و انسجام یعنی لبه‌ پرتگاه و آتش بودن. ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام اتفاق بیفتد.» این سخنان پزشکیان، تأکیدی بر اهمیت همکاری و جلوگیری از شکاف‌های سیاسی است که می‌تواند روند توسعه کشور را مختل کند.

قالیباف: تعامل دولت و مجلس مثل دوران دفاع مقدس

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر تعامل مثبت و سازنده میان دولت و مجلس، این همکاری را به دوران دفاع مقدس تشبیه کرد و گفت: «تعامل مجلس و دولت مثل دوران دفاع مقدس، بدون تشریفات اضافی پیش رفته است.» این بیان، فضای همکاری بی‌تکلف و مستقیم میان دولت و مجلس را به تصویر می‌کشد، فضایی که هدف آن حل مشکلات کشور و پیشبرد منافع ملی است.

پرهیز از پرتگاه اختلاف و پیام همدلی مجلس

از طرفی از مجموع صحبت‌هایی که توسط نمایندگان موافق و مخالف برنامه دولت در صحن مجلس مطرح شد، می‌توان این برداشت را داشت که مجلس قصد دارد همکاری و تعامل حداکثری با رئیس‌جمهور داشته باشد. اگرچه انتقاداتی نیز به اسامی و روندها وارد بود؛ اما نمایندگان نشان دادند که قصد ندارند از انتقادات خود شمشیری برای تقابل با دولت بسازند. این پیام همدلی که از سوی مجلس به رئیس‌جمهور و دولت ارسال شد، نشانه‌ای از تمایل به همکاری و حفاظت از خطوط کلان کشور است.

فضای تعامل و هم‌افزایی میان دولت و مجلس به‌طور مستقیم با بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری پیوند دارد. رهبر انقلاب در این مراسم تأکید کرده بودند که دولت و مجلس باید با همدلی و همکاری، برای حل مشکلات مردم و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنند. این توصیه‌ها به‌عنوان تضمینی برای موفقیت در مسیر تعامل و هم‌افزایی دو قوه در نظر گرفته شده است.

می‌توان گفت به نظر می‌رسد که نه دولت تمایلی به دور زدن مجلس داشته و نه مجلس با نگاه منفی به کابینه رئیس‌جمهور می‌نگرد. این نوعی رابطه جدید میان قوای کشور است که می‌تواند فضای سیاسی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. رابطه میان مجلس و دولت در واقع مرتبط با تعاملات میان قالیباف و پزشکیان است؛ رابطه‌ای که حتی در زمان اوج رقابت‌ها نیز دچار تخریب نشد و در فضایی معقول و پایدار باقی ماند. با توجه به ادبیات مشترک وفاق و کارآمدی، این رابطه می‌تواند ادامه‌دار باشد. این همکاری می‌تواند به تدریج فضای سیاسی را برای جریان‌های رادیکال چپ و راست تنگ‌تر کند و مجلس با رویکرد عقلانیت انقلابی در کنار دولتی با گرایش‌های میانه‌رو و با ادبیات وفاق که بیشترین تطابق را با شخصیت پزشکیان دارد، به حل مشکلات مردم بپردازد.

به نظر نمی‌رسد که هفته رأی اعتماد تأثیر جدی بر این روابط و فضای شکل‌ گرفته داشته باشد و سیاست ایران در آینده‌ای نزدیک برخلاف نظر جریان‌های رادیکال پیش خواهد رفت. تعامل میان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نمونه‌ای از یک همکاری سیاسی مؤثر است که بر پایه منافع مشترک و تفاهم متقابل بنا شده است. این رابطه به‌رغم تفاوت‌های دیدگاهی و جناحی، توانسته در شرایط حساس کشور، فضای همکاری و همدلی را میان دولت و مجلس حفظ کند.

به دور از افراط‌گرایی و به سوی عقلانیت

این تعامل به گونه‌ای شکل گرفته که دو طرف به دنبال تقابل با یکدیگر نیستند، بلکه هر دو سعی دارند با استفاده از ظرفیت‌های موجود، زمینه‌ای را فراهم کنند تا مسائل و مشکلات کشور با کمترین تنش و بیشترین همدلی حل‌وفصل شود.

این رویکرد نه‌تنها در میان خودشان، بلکه در تعاملات گسترده‌تر میان دولت و مجلس نیز تأثیر مثبت گذاشته است.

این همکاری و هماهنگی می‌تواند به تدریج فضای سیاسی کشور را به سمت دوری از افراط‌‌گرایی و تقویت رویکردهای مبتنی بر عقلانیت و کارآمدی سوق دهد. به نظر می‌رسد که این تعامل در ادامه نیز با قدرت ادامه خواهد یافت و زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات کشور خواهد شد.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد