چه انتقادهایی به نطق ثابتی وارد است؟

کد خبر: 1309797

به نظر می رسد ثابتی که ماه های اولیه خود به عنوان نماینده در مجلس را می گذارند، جلسات رای اعتماد به کابینه را فرصت مناسبی برای برندسازی از خود می‌داند و سعی دارد با نطق‌های جنجالی و بی‌محابا از خود چهره‌ای متفاوت به نمایش بگذارد. چهره ای که یادآور نوع سیاست ورزی جریان منتسب به رئیس دولت دهم است .

چه انتقادهایی به نطق ثابتی وارد است؟

در روزهای اخیر، فضای سیاسی کشور به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی با بحث‌های داغی پیرامون بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی مواجه بوده است. یکی از موارد جنجالی در این زمینه، اظهارات ثابتی در جلسه بررسی صلاحیت عراقچی به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه بود. ثابتی در این جلسه با اشاره به ادعای برخی موافقان عراقچی که گفته‌اند «حتما به او رأی بدهید، چون یک نفری گفته او رأی بیاورد»، اظهار کرد که رهبر انقلاب فرموده‌اند مجلس در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل باشد. این اظهارات ثابتی نه‌تنها واکنش‌های متعددی را برانگیخت، بلکه نقدهایی جدی به رویکرد وی وارد شده است. 

به نظر می رسد ثابتی که ماه های اولیه خود به عنوان نماینده در مجلس را می گذارند، جلسات رای اعتماد به کابینه را فرصت مناسبی برای برندسازی از خود می‌داند و سعی دارد با نطق‌های جنجالی و بی‌محابا از خود چهره‌ای متفاوت به نمایش بگذارد. چهره ای که یادآور نوع سیاست ورزی جریان منتسب به رئیس دولت دهم است .

ثابتی با ادبیات «یک نفری»، تلاش کرد تا موضوعی حساس را به شکلی ساده‌انگارانه مطرح کند که می‌تواند به تضعیف شأن مجلس و تصمیم‌گیری‌های نمایندگان منجر شود. استفاده از عبارت «یک نفری » در این زمینه، نه‌تنها از نظر ادبیات سیاسی نامناسب است، بلکه باعث ایجاد ابهام و گمانه‌زنی‌های غیرضروری می‌شود. چنین اظهاراتی می‌تواند زمینه‌ساز سوءتفاهم‌ها و برداشت‌های نادرست از مواضع رهبری باشد که خود ایشان همواره بر استقلال و حق تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس تأکید داشته‌اند.

برکسی پوشیده نیست برای انتخاب برخی از وزرا قبل از معرفی به مجلس، مشورتی با دفتر رهبری گرفته می شود و این اختیار و حق قانونی مجلس است که می تواند یک وزیر را تائید و یا رد کند. اما صرف نظر از محتوا و لحن نادرست و عجیب ثابتی، برخورد دوگانه با بیانات رهبری از سوی این افراد جای تعجب و تامل دارد. همچنانکه پیش از این حمید رسایی درباره لقب «مجلس انقلابی» که رهبرانقلاب در تعبیر مجلس یازدهم به کار برده بودند، گفته بود که «این لقب انشایی است یعنی مجلس؛ انقلابی باش و مردم باید در مورد انقلابی بودن یا نبودن مجلس قضاوت کنند.» اگر همین فرض نادرست رسایی را به فرض محال درست بدانیم، پس این نطق نابجا و نادرست ثابتی که می‌تواند پایه گذاری انحرافی جدید در سیاست کشور همچون انحراف ایجاد شده در دولت دهم چه معنایی دارد؟ 

در این شرایط دو حالت وجود دارد؛ یا اینکه گروهی به نادرست به بیان نقل قولی از رهبری می پردازند که اگر چنین است چون چنین قولی به سطح عمومی نیامده، ثابتی نباید آن را به پشت تریبون بکشاند و باید از طریق مسیر صحیح خود پی گیری شود و یا اینکه چنین نقل قولی صحت دارد که طبیعی است که بیان این گونه ثابتی خلاف مرام و مسلک یک انقلابی است.

فارغ از این ماجرا ذکر این نکته لازم است که نمایندگان انقلابی حتما باید تلاش کنند خود را در مسیر سیاست های رهبری قرار دهند نه اینکه با بیان اشتباه خود برای رسانه های اپوزیسیون خوراک درست کنند.

در پی نطق ثابتی اما یک بحث قدیمی سر باز کرد که آن نحوه مواجهه برخی سیاسیون با سخن و‌ نظر امام جامعه است. 

کمااینکه در دهه ۶۰ برخی از حکم ارشادی و مولوی در مواجهه با نظر امام خمینی (ره) سخن گفتند و بعدها از سخن صریح رهبری، تفسیر حکم انشایی کردند که نوعی انحراف در ولایت پذیری است.

تمسک نادرست به سخنان رهبری: رویکردی که اعتماد عمومی را تهدید می‌کند

در تاریخ سیاسی ایران، همواره تمسک به سخنان رهبر انقلاب به‌عنوان مرجعی اخلاقی و راهبردی مورد توجه بوده است؛ اما کشاندن موضوع به سطح جلسه علنی در جریان‌هایی مانند بررسی صلاحیت وزیران، می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت استقلال مجلس در تصمیم‌گیری‌ها تأکید کرده‌اند و تلاش برای بیان این موضوع با ادبیات «یک نفری گفته» کاملا مغایر با رویکرد اصولی و اخلاقی است.

اظهارات ثابتی در مورد صلاحیت عراقچی، نمونه‌ای از نحوه نادرست تمسک به بیانات رهبری است که نه‌تنها با اصول اخلاقی و سیاسی همخوانی ندارد، بلکه می‌تواند به تضعیف نقش مجلس به‌عنوان نهادی مستقل منجر شود. غرور نسبت به یک تلقی ذهنی که «اگر دیگران انقلابی‌ هستند، من و دوستانم انقلابی‌تر! هستیم»، بعضاً تصورات و توهماتی را پدید می‌آورد که اگر مراقبت و حدشناسی صورت نگیرد، می‌تواند فرد را به راه‌های غیرقابل‌قبول و ادبیات‌های غلطی سوق دهد.

 در شرایطی که کشور نیازمند همبستگی و انسجام است، استفاده از ادبیات نامناسب و ایجاد فضای تردیدآمیز، تنها به تضعیف نهادهای مهمی چون مجلس و کاهش اعتماد عمومی منجر می‌شود. 

رهبر معظم انقلاب همواره بر استقلال و قدرت تصمیم‌گیری مجلس تأکید داشته‌اند و هرگونه تلاش برای استفاده ابزاری از بیانات ایشان، خلاف این دیدگاه و به ضرر منافع ملی است. بهتر است به جای تقلیل موضوعات مهم به عباراتی مانند «یک نفری گفته» از ادبیات و رویکردهایی استفاده شود که به تقویت شأن مجلس و همبستگی ملی کمک کند.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد