رکورددارهای بیشترین و کمترین رای اعتماد

کدام وزرا بیشترین رای اعتماد مجلس را گرفتند؟

کد خبر: 1309786

همزمان با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان در مجلس، به سراغ دولت ها در ادوار گذشته رفتیم و بررسی کردیم که کابینه کدام دولت ها با سخت‌گیری بیشتری در مجلس روبه رو بوده است؟

کدام وزرا بیشترین رای اعتماد مجلس را گرفتند؟

رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، این روزها مهم‌ترین خبر سیاسی کشور است. پس از تشکیل نخستین دولت رسمی و با کنار گذاشتن دولت‌های موقت، چهاردهمین دولت قرار است از پارلمان رای اعتماد بگیرد. این روند در طول تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران با تغییرات زیادی مواجه شده است. برای مثال، در گزارش رای اعتماد مجلس اول به دولت اول به ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر و نخست‌وزیری محمدعلی رجایی می‌خوانیم که مجلس کابینه را به صورت یکپارچه به رای گذاشت و دولت اول با ۱۶۹ رای مجلس کار خود را آغاز کرد. تا پیش از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و تغییر برخی اصول این میثاق ملی، علاوه بر این که هر دولت جدید باید از مجلس رای اعتماد می‌گرفت، با پایان دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز مجلس جدید، دولت باید یک بار دیگر به رای اعتماد گذاشته می‌شد. به همین دلیل است که مهندس موسوی در میان سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ چهار بار از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. در همین راستا نگاهی انداخته ایم به کابینه های پیشنهادی دولت ها در پس از انقلاب و این که کدام دولت‌ها با سخت‌گیری بیشتری در مجلس روبه رو بوده است؟

وقتی دولت اول و دوم اصلاحات تمام کابینه پیشنهادی اش رای اعتماد گرفت ! 

دولت اول و دوم سید محمد خاتمی که مصادف بود با مجلس پنجم به ریاست ناطق نوری و مجلس ششم به ریاست حجت الاسلام کروبی توانست بدون این که حتی یک وزیر پیشنهادی اش رد صلاحیت شود؛ کار دولت اصلاحات را شروع کند. کابینه های پیشنهادی او  از این نظر رکورددار هستند.  دیگر دولتی که مجلس به همه کابینه پیشنهادی او رای اعتماد داد، دولت اول مرحوم  هاشمی رفسنجانی بود. مجلسی که در آن برهه مقارن با دولت اول هاشمی بود مجلس سوم به ریاست  کروبی بود. البته دولت موقت مرحوم مهدوی کنی و دولت بنی صدر نیز از دیگر دولت هایی هستند که تمام کابینه پیشنهادی آن ها توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. در رتبه بعد  دولت شهید رجایی با عدم اعتماد مجلس به حسین تاجگردان وزیر پیشنهادی راه و ترابری،  دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی با عدم اعتماد مجلس چهارم به محسن نوربخش وزیر پیشنهادی  امور اقتصادی و دارایی، دولت دوم روحانی با عدم اعتماد مجلس دهم به حبیب ا...بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو و دولت شهید سید ابراهیم رئیسی با عدم اعتماد مجلس یازدهم به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرار دارند که با تنها یک عدم اعتماد توانسته اند از سد مجلس عبور کنند. در رتبه بعد از این ها دولت اول روحانی قرار دارد. در دولت اول روحانی محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، جعفر میلی منفرد گزینه پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و مسعود سلطانی فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش موفق به جلب اعتماد نمایندگان خانه ملت نشدند. دولت های نهم و دهم نیز از این جهت رکورددار هستند. در کابینه ای که محمود احمدی نژاد در دولت اول خود به مجلس معرفی کرد علیرضا علی احمدی به عنوان گزینه پیشنهادی تعاون، سید مهدی هاشمی گزینه پیشنهادی وزارت رفاه و علی اکبر اشعری گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش نتوانستند از فیلتر مجلس هشتم عبور کنند. دولت دوم احمدی نژاد هم به همین شکل بود و سوسن کشاورز گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، فاطمه آجرلو گزینه پیشنهادی وزارت رفاه و محمد علی آبادی گزینه پیشنهادی وزارت نیرو نتوانستند رای اعتماد مجلس نهم را کسب کنند. در آخر نیز نوبت به کابینه میر حسین موسوی در دولت دوم می رسد که همان طور که اشاره شد مدل متفاوت قانون اساسی ( قبل از تغییر در سال 68)  که پس از تغییر مجلس نیز لازم بود دولت بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد، باعث شد که 4 وزیر او یعنی کاظم اکرمی برای آموزش و پرورش ، عبدالمجید عدالتخواه برای وزارت بازرگانی، عباسعلی زالی برای جهاد کشاورزی و محسن رفیق دوست برای سپاه پاسداران نتوانستند از مجلس آن سال ها رای اعتماد بگیرند. 

کدام وزرا بیشترین رای موافق را گرفتند؟

دیگر آن که در تمام ادوار دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، برخی وزرا بودند که بالاترین میزان رای اعتماد اهالی مجلس را به خود اختصاص دادند. امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری دولت سیزدهم و گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای همین وزارتخانه، با ۲۷۷ رای موافق بالاترین رای اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است. پیش از این علی طیب‌نیا با ۲۷۴ رای در سال ۱۳۹۲ بیشترین رای موافق و اعتماد مجلس را داشت.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد