روز چالش وزیران لب مرزی

کد خبر: 1309533

وزیران پیشنهادی کار، اقتصاد، بهداشت و خارجه که برخی آنان را وزیران لب‌مرزی می‌نامیدند، دیروز از خود دفاع کردند و روز چالش‌برانگیزی داشتند، اما همچنان فضای مجلس در کلیت مثبت بود

روز چالش وزیران لب مرزی

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، با چالش صلاحیت برای برخی وزرا دنبال شد. کسانی که پیش‌تر از آن‌ها به عنوان «وزیران لب مرزی» یاد می‌شد. جز «سید اسماعیل خطیب» وزیر پیشنهادی اطلاعات که مخالفت جدی و چندانی با او نشد، «عبدالناصر همتی» وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، «سید عباس عراقچی» وزیر پیشنهادی امور خارجه، «محمدرضا ظفرقندی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «احمد میدری» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ترازوی نقد مخالفان و موافقان خود قرار گرفتند. با این حال فضای کلی مجلس شورای اسلامی همچنان بر وفاق و همدلی با دولت دکتر پزشکیان پیش رفت. بیشترین نقد‌ها به مواضع سیاسی گذشته وزیر پیشنهادی بهداشت در همسویی با سران فتنه و اغتشاشگران بود که مخالفان اصرار داشتند چنانچه ایشان از مواضع گذشته خود پشیمان است، پشت همین تریبون رسماً مرزبندی کند، موضوعی که با بی‌اعتنایی ظفرقندی مواجه شد. در بررسی صلاحیت عباس عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز، او در پاسخ به مواضع مخالفان خود که روی برجام و عوارض ناشی از آن متمرکز بود، با تأکید بر اینکه در رفع تحریم‌‎ها نه تعجیل خواهد کرد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهد افتاد، گفت: «سیاست ما متوجه خنثی‌سازی تحریم‌ها و همزمان تلاش برای رفع آنهاست». او اضافه کرد: «از برطرف کردن تحریم‌ها به عنوان دیگر تکلیف دستگاه دیپلماسی غفلت نخواهد کرد». 

 

 موافقان و مخالفان وزیر اطلاعات

صبح دیروز با آغاز سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات به عنوان نخستین گزینه در دستور کار قرار گرفت. در ابتدای جلسه ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با ارائه گزارشی، گفت: «اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با استماع و ارزیابی مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و بررسی سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، با اکثریت آرا، حجت الاسلام خطیب را واجد شرایط تصدی وزارت اطلاعات دانسته و از نمایندگان تقاضای رأی اعتماد به وی را دارند». سپس مجتبی زارعی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رأی منفی می‌دهم، اما رأی من نمادین است»، عنوان کرد: «من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رأی ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم». 

علاء‌الدین بروجردی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: «ده‌ها حادثه پیش از اتفاق خنثی شده، اما به‌دلایلی قابل اعلام نیست، لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد». 

در ادامه حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، اظهار کرد: «مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تأمین اشراف اطلاعاتی، طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور، تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهاد‌ها و کمک به هوشمندسازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد». او اضافه کرد: «امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور، میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد. با این حال وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات ضد تروریستی و ضد اطلاعاتی غالب برنامه‌های دشمنان را با شکست مواجه کرده است». 

 

 موافقان و مخالفان همتی

حسین صمصامی، محسن زنگنه و فاطمه محمد بیگی به عنوان سه نماینده مخالف عبدالناصرهمتی به سخنرانی پرداختند. مخالفان همتی معتقد بودند که عملکرد او در زمان ریاست بر بانک مرکزی ضعیف است، عدم موفقیت در حفظ ارزش پول ملی و عدم داشتن ثبات فکری از جمله محور‌های مخالفت با همتی بود. اما توجه به رشد اقتصادی، اجرای برنامه هفتم توسعه، تقویت ارزش پول ملی، توانمندسازی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مولد از جمله مواردی بود که نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به آن‌ها اشاره کردند. 

همتی هم بعد از سخنان موافقان و مخالفان در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «امروز در محضر نمایندگان ملت حاضر شده‌ام تا با قبول مسئولیت به تأسی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب که در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند "امروز اولویت با مسائل اقتصادی است"، با توجه به توصیه‌های ایشان خود را موظف دیدم با قبول این سمت، تجربه خود را در مسیر اعتلای کشورم قرار دهم. نیاز امروز کشور به همت همگانی است و باید برای بهبود اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت. بر این مبنا با انتخاب دولت وفاق ملی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، برنامه‌های خود را با رویکرد جدید و اصلاح رویه‌های حکمرانی و تدوین در کمیسیون‌های مجلس طی چند روز اخیر عرضه کرده‌ام. با تسریع در اجرای قانون تولید و زیرساخت‌ها، گام‌های اساسی برخواهیم داشت. از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب و از دخالت‌های غیر ضروری در اقتصاد خودداری خواهد شد. تأکید خواهم کرد که بازار بورس باید سمبل اعتماد سهامداران باشد». همتی با تأکید بر اینکه برای اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، یک روز از پای نخواهیم نشست، گفت: «وفاق ملی رمز موفقیت کشور است و با عمل به آن، آینده‌ای روشن و اقتصادی پویا خواهیم داشت». 

 

 موافقان و مخالفان عراقچی

نوبت که به بررسی صلاحیت عباس عراقچی رسید، نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی امورخارجه، دیپلماسی فراگیر، فعال و اثرگذار با رویکردی متوازن، کارکردی و هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی را از جمله دلایل تأیید وی برای سکانداری این وزارتخانه عنوان کردند. انطباق برنامه‌ها و طرح‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه با اسناد بالا دستی، برنامه هفتم توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب از جمله دلایل موافقت نمایندگان با وی بود. هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، حمایت همه جانبه از محور مقاومت، تعامل «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت محور» با اروپا، جلوگیری از بازسازی امنیتی‌سازی اجماعی علیه ایران در شورای امنیت، رفع شرافتمندانه تحریم‌ها با مذاکرات هدفمند و غیرفرسایشی از جمله محور‌هایی بود که نمایندگان موافق عراقچی در بیانات خود به آن اشاره کردند. 

مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه هم عنوان کردند: اعتقاد ما بر این است که وزیر امور خارجه هم باید از سوابق بسیار درخشانی داشته باشد و هم آنکه اقتدار و صلابت لازم را داشته باشد. زمانی که آقای عراقچی به عنوان سرپرست هیئت مذاکره کننده با طرف مقابل بود بسیاری از موارد را رعایت نکردند. آن‌ها خطاب به عراقچی تصریح کردند: توافق برجام خسارت برای کشور ما بود. ما با چه جرئتی به شما رأی دهیم تا همان دیپلماسی التماسی و سیاست لبخند ادامه پیدا نکند، ما باید مطمئن باشیم. عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز در این جلسه به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پرداخت: «چین، روسیه و دیگر کشور‌هایی که در زمان سختی و تحریم همراه ما بوده‌اند، قدرت‌های نوظهور و عرصه‌های جدید در آفریقا، امریکای لاتین و شرق آسیا در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند». 

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: «استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت زورگویان، نفی ظلم پذیری و حمایت از محور مقاومت و حمایت از مقاومت فلسطین اساس سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا به امروز بوده و البته که رمز پیروزی ایران در سیاست خارجی بوده است. امامین انقلاب نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را ترسیم و قدرت معنایی را به ادبیات سیاسی کشور اضافه کرده‌اند». 

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سرباز ولایت، وزیر دولت، پاسخگوی مجلس، و حافظ منافع ملت خواهم بود. عهد می‌بندم که «برای ایران» هر کجا لازم باشد جان، و هر کجا لازم باشد آبروی خود را در طبق اخلاص قرار دهم. «دیپلماسی مناطق مرزی» را به عنوان ابتکاری جدید پیش خواهیم برد. سربلندی ایران و همه ایرانیان «مرام دولت چهاردهم» است. 

 

 موافقان و مخالفان ظفرقندی

مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رویکرد و مواضع سیاسی ظفرقندی را دلیل اصلی مخالفت خود دانستند و تأکید کردند که باید یک وزیر غیرسیاسی برای این وزارتخانه که با سلامت مردم در ارتباط است، انتخاب شود. مخالفان ظفرقندی با بیان این نکته که تخصص لازم، اما کافی نیست، به مواضع سیاسی او در همسویی با سران فتنه و تمجید آن‌ها و همچنین حمایت از اغتشاشات ۱۴۰۱ اشاره کردند و گفتند کسی که مواضع سیاسی او با دشمنان کمترین زاویه‌ای ندارد، چرا باید در چنین جایگاه خطیری قرار بگیرد؟

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اما علم، تعهد، عدالت‌محوری، در خدمت مردم بودن و انقلابیگری را از جمله دلایل تأیید وی برای سکانداری این وزارتخانه برشمردند. نمایندگان موافق، ظفرقندی را فردی انقلابی دانستند که با حضور طولانی در دوران دفاع مقدس و در این زمان در سنگر دانشگاه از اساتید حاذق است و شاگردان زیادی را در این حوزه پرورش داده است. ظفرقندی هم در دفاع از برنامه‌های خود گفت: «امروز آمده‌ام و آماده ورود به عرصه مدیریت خطیری شده‌ام که با جان انسان‌ها در ارتباط است و هرکه انسانی را زنده کند و جانی را نجات دهد، مانند این است که همه انسان‌ها را زنده کرده است». 

وی حوزه سلامت را یکی از مهم‌ترین ارکان کسب رضایت مردم دانست که همه توان و تلاش و تجربه خود را برای این مهم به کار خواهد بست و گفت: «پذیرفتن این مسئولیت در شرایط فعلی کشور، تفاوت زیادی با حضور در تیم‌های اضطراری در زمان جنگ تحمیلی ندارد، چون شرط آن ازخودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است که برای آن خون‌های پاک بسیاری ریخته شده است و برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و این تعهد را بار‌ها در عمل ثابت کرده‌ام». 

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من محمدرضا ظفرقندی، که خود در انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی مشارکت داشته‌ام، با التزام به قانون اساسی و پایبندی به همه اصول آن اکنون به پشتوانه رأی مردم به رئیس‌جمهور و حمایتی که مقام معظم رهبری از رئیس‌جمهور و دولت ایشان نموده‌اند، آماده‌ام تا با رأی اعتماد مجلس مسئولیت خطیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بر عهده بگیرم و تمام تجربه و توان خود را برای خدمت به این ملت شریف و عزیز به کار بندم. وی تأکید کرد: قانون اساسی میثاق ملی ماست و همگان باید با باور به حق حاکمیت مردم در پیاده کردن تمامی اصول آن بکوشیم و باور دارم احترام و تمکین به قانون باید در عرصه تمام کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی محور عمل باشد. 

 

 موافقان و مخالفان میدری

 نمایندگان موافق وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی مهارت‌آموزی، استفاده از بخش صنعت برای آموزش، ایجاد پویایی در بخش فنی و حرفه‌ای و توسعه اشتغال در بین جوانان را از جمله دلایل تأیید وی برای سکانداری این وزارتخانه برشمردند. 

«عباس گودرزی بروجردی»، «قاسم روانبخش» و «حسینعلی حاجی دلیگانی» هم به عنوان نمایندگان مخالف به سخنرانی پرداختند. مواضع سیاسی میدری و ضعف در توانمندی اجرایی او از جمله محور‌هایی بود که این افراد مطرح کردند. میدری هم در این جلسه گفت: «مسائل اختلافی را نه در تریبون مجلس و نشریات بلکه در میز مذاکره باید بنشینیم و گفتگو کنیم. آقای پزشکیان آمده تا ما دوره جدیدی آغاز کنیم. ما یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده‌ای نو می‌سازیم یا اسیر تاریخ می‌شویم و آینده را ویران می‌کنیم. ما می‌توانیم در کنار هم یک دوره جدیدی آغاز کنیم. بر اساس اهدافی که نظام تأیید کرده و رهبری مهر تأیید بر آن زده نمی‌توانیم اختلاف داشته باشیم ولی در شیوه‌ها اختلاف داریم. من نمی‌توانم مثل بعضی از دوستان بشوم، ما متفاوت هستیم این تفاوت‌ها قدرت نظام جمهوری اسلامی است». 

میدری همچنین در سخنان خود خواستار عبور از گذشته و توجه به آینده شد. میدری آخرین وزیری بود که برنامه او دیروز بررسی شد و روز چالش برانگیز بهارستان به اتمام رسید.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد