دولت در آزمون رای اعتماد

کد خبر: 1309286

رئیس جمهور در روز نخست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، برای دفاع از کابینه چهاردهم به مجلس رفت؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

دولت در آزمون رای اعتماد

مسعود پزشکیان برای  تبیین  خط مشی و اصول عملکردی برنامه دولت و همچنین دفاع از صلاحیت وزرای پیشنهادی پا به صحن مجلس گذاشت. رئیس دولت چهاردهم که یک هفته قبل لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس داده بود،  پشت تریبون صحن علنی بهارستان رفت و با همان ادبیات خودمانی و ساده و مخصوص به خودش به دفاع از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پرداخت. عدالت محوری، حفظ امید ایجاد شده در جامعه، تاکید بر وفاق ملی و تحقق برنامه هفتم توسعه، تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان، التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز و سیاست ها کلی مصوب رهبری، همگرایی هر چه بیشتر میان دولت و سایر قوا  و ایجاد آرامش مهم ترین بخش های سخنرانی رئیس جمهور بود.  در ادامه بخش های مهم اظهارات پزشکیان را می خوانید: 

*دولتی که امروز به مجلس معرفی شد، دولت وفاق ملی است. دولت وفاق ملی خود را دولت همه ملت ایران می داند.

* بین قوا هماهنگی ایجاد شده و نقطه قوت بسیار خوبی وجود دارد. ان شاءا... روابط با مجلس دوستانه‌تر و برادرانه‌تر خواهد بود.

* عدم وحدت و انسجام یعنی لبه‌ پرتگاه و آتش بودن، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام اتفاق بیفتد. 

*نظام اداری ما تورم زا و غیر کارآمد است؛ در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام روبه‌رو هستیم و کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پولش وجود ندارد.

*ما با کاهش سرمایه اجتماعی روبه‌رو هستیم و این ها نقاط ضعف ماست.

*در خلال انتخابات برای جامعه فرصتی برای خلق امید ایجاد شد.

*ما در مرکز راهبردی انرژی جهانیم؛‌ ما امکان ترانزیت گسترده داریم و تفاهمات بلند مدتی با کشورهای همسایه داریم. 

۹ راهکار رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اقتصادی کشور

*برای حل مشکلات اقتصادی به ۹ اصل مشخص اشاره می‌کنم: «نیاز به اجماع‌سازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی، تمرکز راهبردی دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت پذیر، توسعه سرمایه گذاری و تامین مالی، قطب علمی و اقتصاد فناوری، بهینه سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان،همزمانی تلاش برای گشایش‌های بین‌المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت و توانمندسازی مردم.» 

*آمریکا در راس تهدیدهاست. تنش در منطقه داریم و ارتباط‌مان با همسایگان ضعیف است.

*تحریم و وسوسه های دشمن، در صورت اصلاح مشکل درونی کم اثر و بی اثر خواهد شد.

* من معصوم نیستم، همه ماها عیب داریم. 

*تا جایی که ممکن است سعی کنیم نقاط ضعف را بزرگ نکنیم.

*هنر نیست که شما عیب من را 10 برابر کنید و در جامعه فریاد بزنید.

* هنر این است که خوبی های من را تقویت کنید و عیب های من را بپوشانید.

*عمل صالح یعنی رضایت مردم، مردم امروز از ما شاکی اند.

*مانند حیوان درنده نباید به جان مردم بیفتیم.

* نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا. این ماییم که رسالت‌مان ایجاد رضایت و آرامش در مردم است.

*بی میلی مردم در حضور پرشورتر در انتخابات نشانه‌ دلسردی‌ است.

*مردم نشان دادند به کشور و انقلاب شان علاقه دارند.

*اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی‌ها و ناامیدی های فزاینده شکل می‌گیرد و نتیجه آن نابودی اعتماد و سرمایه است.

*کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند.

* موظفیم حق و عدالت را در جامعه پیاده کنیم.

*توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست، چپاول است.

 برای خدمت به ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن ها

*بنده هیچ وقت دروغ نخواهم گفت.

*برای ایجاد حق و عدالت به شدت به اصلاحات اعتقاد دارم.

*برای خدمت به ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن ها. مقابله با فساد را با قدرت پیگیری می‌کنیم.

*روش برون‌رفت از وضعیت فعلی بسیجی است که همه در آن بودند نه بسیجی که فقط متعلق به یک گروه است.

*غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده، وضعیت فعلی را درست کنیم.

*همه در برابر دشمن و وضعیت موجود باید دست به دست هم دهیم.

*رمز موفقیت ما وحدت و انسجام است.

*به پیر و پیغمبر این وزرا حاصل تفاهم کسانی است که با هم نشستیم و مشورت کردیم .

* سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات باید در دستور کار باشد.

*بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسئله برسیم یا در اجرا همدل و هم صدا نبوده ایم.

*وزرا را بر اساس شعار وفاق انتخاب کرده‌ام. میثاق همه ما چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و اجرای قانون اساسی است.

مخالفان برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم چه گفتند؟ 

 اما در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مخالف با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم به بیان نظرات خود پرداختند. که در ادامه بخش های مهم آنان را می خوانید: 

*دلیگانی: برنامه هفتم وحی منزل نیست.

*عثمانی: کابینه شما هرگز نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه ای نیست، دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی را به دنبال خواهد داشت. چرا به اهل سنت میدان ندادید؟

*ایزدخواه: نقد بنده به جهت گیری های فرابخشی است؛ در کابینه به جوان‌گرایی توجهی نشده است.

*نصیرپور:‌ توقع داریم پایبند حقوق ملت باشید.

*فاطمی: با شخم زدن گذشته یک وزیر پیشنهادی و اعتراف گیری و وادار کردن به عذرخواهی به کابینه وفاق ملی نمی‌رسیم.  ۵۰ درصد کابینه آرای رئیس‌جمهور را نمایندگی نمی‌کنند

موافقان برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم چه گفتند؟ 

همچنین نمایندگان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند که در ادامه بخش های مهم اظهارات آن را می‌خوانید:

*زارع: تراز هزینه - فایده این وزرا حتما به سمت فایده سنگینی می‌کند.

*گودرزوند: ما به دنبال یک وفاق ملی هستیم.

فروردین: صحبت های رئیس جمهور درواقع همان چیزی است که مجلس و مردم می‌خواهند.

*متفکرآزاد: رئیس جمهور در معرفی کابینه همه سلایق را دیده اند و به شعار وفاق ملی پایبند بودند.

*علیزاده: دلیل عمده موافقت بنده تشکیل دولت وفاق ملی است.

*خدادادی: از ویژگی های کابینه معرفی شده تعهد رئیس جمهور به عنصر کارشناسی است.

*فلاحی: کابینه پیشنهادی متناسب با شرایط جامعه تعریف شده است.

*بابایی کارنامی: مهم‌ترین حسن دولت چهاردهم این است که برنامه هفتم را برنامه خود معرفی کرده است. 

*تاجگردون: دشمنان ایران را هدف گرفتند؛ نه پزشکیان، قالیباف و جلیلی را... می‌گویند پزشکیان برنامه ندارد؛ آن را به فال نیک بگیریم که یک نفر یک دفعه نگفته ۲ هزار صفحه برنامه دارم... برنامۀ پزشکیان برنامۀ هفتم توسعه است که مجلس تصویب کرده. اگر پزشکیان می‌گفت برنامه دارم باید شک می‌کردیم.

*روح الامینی: آقای پزشکیان تشکیل دولت وفاق ملی و این که در حکمرانی آغازی نو داشته باشند شروع کردند. آقای پزشکیان به صراحت گفتنند که دولت سوم هیچ کس نیست. دولت اول آقای پزشکیان محقق شده است این را باید قدر بدانیم و زمینه آن را باید باز کنیم تا تداوم یابد. 

گفتنی است تا پایان هفته جلسات بررسی مورد به مورد وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم برگزار خواهد شد و موافقان و مخالفان هر یک از وزرای پیشنهادی نظرات خود را در صحن علنی مطرح خواهند کرد. 

 

حاشیه هایی از روز اول

*قالیباف ضمن خیر مقدم به رئیس جمهور، معاونان او و وزرای پیشنهادی، گفت: «آقای پزشکیان فرزند مجلس هستند، امروز به خانه خود آمدند.»

* پزشکیان در سخنرانی صبح خود از 2.5 ساعت وقت قانونی خود، فقط ۹۶ دقیقه را استفاده کرد.

*رئیس جمهور در خلال اظهاراتش گلایه ای نیز از سروصدا و همهمه نمایندگان کرد و در پایان اظهاراتش بار دیگر این کنایه را زد و با بیان این که نطق طولانی شده و نمایندگان حوصله صحبت کردن ندارند، اظهاراتش را زودتر از موعد قانونی به پایان رساند.

*از دیگر نکات قابل توجه در میان اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی پزشکیان، حمایت پارلمان نشینان به ویژه نمایندگان زن از معرفی یک زن در بین وزرای پیشنهادی بود. سارا فلاحی، نماینده ایلام و زهرا خدادادی، نماینده ملکان از آن جمله بودند.

*حمید رسایی، نماینده تهران در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: «جلسه رأی اعتماد و سخنرانی آقای پزشکیان تمام شد. مثل این که یک نوار را به عقب برده باشید! مجددا درحال شنیدن همان حرف‌ها که در جلسه تنفیذ، تحلیف شنیدیم به همراه تپق‌های مکرر که درنهایت هم گناهش افتاد گردن نمایندگان! آقای پزشکیان خودش حوصله خواندن متن را نداشت، گفت نمایندگان حوصله ندارند!»

*همچنین گعده نمایندگان به دور مسعود پزشکیان، رفت و آمد وزرای پیشنهادی و گپ و گفت آنان با نمایندگان نیز از دیگر حواشی صحن علنی بود که با تذکر قالیباف به وزرا را درپی داشت.

*پزشکیان در بخشی از صحبت‌های اولیه خود در مجلس با اشاره به بی‌نظمی در صحن مجلس و به پایان رسیدن سخنان خود در دفاع از کابینه پیشنهادی گفت: ممنون از حوصله‌ای که به خرج دادید، من بلد نیستم زیاد حرف بزنم. چیزهایی هم که باید از روی کاغذ بخوانم بدتر خراب می‌کنم. وی همچنین در پاسخ به درخواست قرائت نام وزرا گفت: وزرا را که همه بلدند. من بروم بنشینم.

*مهدی کوچک زاده نماینده نزدیک به جبهه پایداری طی اخطار قانون اساسی گفت: اصل جلسه امروز برای بررسی دولت چهاردهم تشکیل شده است و آقای قالیباف! آیا این برنامه کلی به شما ارائه شده است؟ مسعود پزشکیان همیشه می گوید برنامه من همان برنامه هفتم توسعه، سیاست های کلی و سند چشم انداز است. الان که آقای حاجی دلیگانی مخالفت خود را اعلام کرد، با نهج البلاغه یا برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد؟ وی گفت: در شرایطی که رئیس جمهور برنامه خود را تقدیم مجلس نکرده است موافقان و مخالفان به واقع نمی دانند با چه چیزی باید مخالفت یا موافقت کنند.

*در ردیف جلو همه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم بر روی صندلی‌های ویژه خود نشسته بودند. محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در سمت چپ و اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات هم در سمت راست رئیس جمهور نشسته بودند.

*پزشکیان در حاشیه نشست مجلس درباره نوع همکاری ظریف  با دولت گفت ایشان به عنوان مشاور در حال کار هستند و از وجودشان استفاده می کنیم.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد