وفاق مجلس اصولگرا با کابینه اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1309285

کابینه پزشکیان که خاتمی و ابطحی و کرباسچی و کثیری از اصلاح‌طلبان از آن اعلام رضایت و حمایت کردند، به مجلس اصولگرا عرضه شد. یکی از مخالفان که جدی‌تر بود، اصولگرا نبود بلکه کسی بود که درباره وعده پزشکیان به اقلیت‌ها سخن گفت و با نقد رئیس‌مجلس روبه‌رو شد که از تریبون‌های ملی نباید دوقطبی کاذب ایجاد کرد

وفاق مجلس اصولگرا با کابینه اصلاح‌طلبان

کابینه پزشکیان که خاتمی و ابطحی و کرباسچی و کثیری از اصلاح‌طلبان از آن اعلام رضایت و حمایت کردند، به مجلس اصولگرا عرضه شد. یکی از مخالفان که جدی‌تر بود، اصولگرا نبود بلکه کسی بود که درباره وعده پزشکیان به اقلیت‌ها سخن گفت و با نقد رئیس‌مجلس روبه‌رو شد که از تریبون‌های ملی نباید دوقطبی کاذب ایجاد کرد. باقی مخالفان روز اول را نیز رئیس‌مجلس تاحدودی کنترل می‌کرد یا می‌خواست که تذکر‌های خود را پس بگیرند. آنانی که سخن گفتند هم منطقی بودند. مثلاً اینکه پزشکیان برنامه نداده است که بتوان با آن مخالفت کرد بلکه گفته برنامه‌اش همان برنامه هفتم است و مقداری هم نهج‌البلاغه خوانده و حالا نمایندگان نه می‌توانند با نهج‌البلاغه مخالفت کنند و نه با برنامه هفتم که خودشان مصوب کرده‌اند! الحق‌والانصاف پزشکیان حرف تازه‌ای نزد و، چون درباره کثرت نهج‌البلاغه‌خوانی به او نقد‌هایی وارد شده، این‌بار ترجمه‌های فارسی عبارات نامه به‌مالک‌اشتر را خواند: «نباید مانند حیوان‌درنده به جان مردم افتاد»! و مقداری هم آن شعار‌های معروفش را که «من دروغ نمی‌گویم» و «من اگر کاری را نتوانم انجام دهم، صادقانه می‌گویم» و از این قبیل تکرار کرد. با این‌حال فضای مجلس «مثبت» و «میانه» بود. گویی مجلسی با اکثریت جریانی که به آن اصولگرا می‌گویند، روی کابینه اصلاح‌طلبان وفاق دارد و شاید اکثریت وزیران پیشنهادی با رأی مناسب و برخی با رأی بالا اعتماد مجلس را به دست آورند. می‌ماند یکی، دو وزیر پربحث که آن‌هم با تعامل بیشتر دولت با مجلس و پذیرفتن قواعد بازی در سیاست، ممکن است وفاقی که روی بدنه کابینه است، به آن افراد هم تعمیم پیدا کند. آنچه دیروز در مجلس گذشت، نه در طرف رئیس‌جمهور و نه در طرف نمایندگان از استاندارد‌های بالای بررسی پارلمانی وزیران دولت برخوردار نبود. کمی درهم‌وبرهم و رفاقتی بود و گاهی به خوش‌وبش نزدیک می‌شد؛ و البته همچنان برخی نمایندگان در دسته‌جات چندنفره در گوشه‌و کنار مشغول حرف‌ونقل بودند و به جو مجلس بی‌احترامی می‌کردند. رئیس‌مجلس هم تذکر داد، اما اسامی آنان را اعلام نکرد و رئیس‌جمهور هم حال خواندن دفاعیه را نداشت، اما گفت، چون نمایندگان حال ندارند، نمی‌خوانم. این نقد حال مجلس و دولت بود!

قطار بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بعد از کمیسیون‌های تخصصی به صحن مجلس رسید. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور هم در صحن حاضر شد و در سخنانی به تشریح برنامه‌های دولت پرداخت و به انتقادات نمایندگان پاسخ داد. مجلس اصولگرای دوازدهم به کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم برآمده از جریان اصلاحات روی خوش نشان داده است. آیا شاهد توافق نخبگان سیاسی از دو جناح اصلی کشور برای عبور از اختلافات پیشین و نگاه به سوی آینده برای حل مشکلات کشور و قرار دادن ایران در مسیر پرشتاب پیشرفت با شکل دادن و ساختن ماشین اداری قدرتمند و باظرفیت هستیم؟ به نظر می‌رسد ریشه‌های این بذر در خاک حاصلخیز وفاق ملی کاشته شده است. 

رئیس‌جمهور دیروز در دو نوبت صبح و عصر پشت تریبون قرار گرفت و در سخنرانی اول به تشریح کلیات برنامه دولت و در سخنرانی عصر هم به تشریح روند انتخاب وزرا پرداخت. نمایندگان مخالف و موافق هم به طرح نظرات خود درباره کلیت کابینه و برنامه پیشنهادی دولت و سپس وزرای آموزش‌وپرورش و وزیر ارتباطات پرداختند. برخی از نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیت برنامه‌های پزشکیان به این نکته اشاره کردند که رئیس‌جمهور از ارائه راهکار اجرایی عاجز بود و کلی‌گویی کرد که البته برخی نمایندگان هم در مقابل معتقد بودند که ارجاع پزشکیان به برنامه هفتم توسعه حسن او است نه ضعفش. 

 دعوا را کنار بگذاریم

 رئیس‌جمهور در سخنان نوبت صبح خود از ایده دولت وفاق ملی دفاع کرد و انتخابات اخیر را فرصت برای کشور دانست و گفت: «فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگنا‌ها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو، فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است». 

«دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است. همان‌گونه که در روز‌های تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می‌داند، دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است». 

پزشکیان در ادامه سخنان خود التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه را محور‌های همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام دانست و ادامه داد: «آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می‌شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است». 

رئیس‌جمهور سپس به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص موفقیت دولت اشاره کرد و گفت: «رهبر انقلاب به صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدید‌ها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌های معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشر‌های مختلف مردم. چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است، اگر صدای مردم بموقع شنیده نشود، سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست». 

رئیس‌جمهور گفت: «قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی و بعد بیان می‌کند خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا. این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آن‌ها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آن‌ها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آن‌ها قائل شویم». 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر منصفانه با آن‌ها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: «غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم. اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کار‌هایی که می‌شد برداریم». 

در نوبت عصر پزشکیان تلاش کرد به انتقادات نمایندگان پاسخ دهد. عدم ارائه برنامه و همچنین عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی مهم‌ترین نقد‌های وارد شده به رئیس‌جمهور بود. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه معتقدم استراتژی و روش برون رفت از وضعیت موجود، بسیجی است که در هنگام حمله دشمن به خاک کشورمان ایجاد شد. او سپس از حضور سلایق مختلف در دولت دفاع کرد و گفت: «وقتی پایبند به قانون است، دیگر سلایق مختلف معنا ندارد. ما پایبند به چشم‌انداز قانون، اراده و اعلام و امضای رهبر انقلاب هستیم». 

پزشکیان ادامه داد: «۲۰ سال است که براساس چشم‌انداز قرار بود که ما اول شویم، اما فقط با یکدیگر دعوا کردیم، فقط یکدیگر را نقد کردیم. رمز موفقیت این است که دست به دست یکدیگر دهیم، باید با هم در مقابل این تهاجمات بایستیم، چراغ راه و پیمان ما مسیری است که رهبر انقلاب مشخص کرده است، هر حرفی که زدم در عمل و در این مسیر امتحانم کنید». پزشکیان همچنین در این سخنان خود از مشورت برای انتخاب کابینه گفت و تأکید کرد: «در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم با افرادی که باید انجام می‌دادیم انجام شده است». 

 موافقان و مخالفان کابینه

در جلسه دیروز محمد مهدی فروردین، روح‌الله متفکر آزاد، رضا علیزاده، سارا فلاحی، احمد فاطمی، سید کریم معصومی، سید جلیل میرمحمدی، زهرا خدادای، علی بابایی کارنامی، شاهرخ رامین، مهرداد گودرزوند چگینی و رحیم زارع در دفاع از کلیت کابینه پیشنهادی صحبت کردند. 

نمایندگان موافق کلیات برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، کارآمدی، تخصص مداری، انقلابی بودن و توجه به عدالت بین مردم کشور را از جمله دلایل موافقت خود با این برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی اعلام کردند. 

غلامرضا تاجگردون هم به عنوان نماینده موافق پزشکیان صحبت کرد و از نمایندگان خواست که برای ایران و ملتمان با دکتر پزشکیان همراهی کنید. تاجگردون با تأکید بر اینکه ایران امروز نیاز به کمک همه ما دارد و ما حق نداریم نفس‌های به تلاطم ایران را بیش از این آزار دهیم، ادامه داد: «دشمنان ایران را هدف گرفته‌اند، نه پزشکیان و قالیباف یا جلیلی را. نه با دعوای ما خوشحال می‌شوند و نه با شادی ما، آن‌ها ایران ما را نمی‌خواهند و ما باید به‌جز این به چیزی نیندیشیم». 

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، به انتقادات برخی از نمایندگان از پزشکیان مبنی بر نداشتن برنامه پاسخ داد: «امروز نقطه قوت پزشکیان را به عنوان نقطه ضعف او معرفی می‌کنند، می‌گویید پزشکیان برنامه ندارد، این را به فال نیک بگیرید که نیامد بگوید ۲ هزار صفحه برنامه دارم. نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او ننامید؛ ما باید پاسخگوی درخواست پزشکیان باشیم چراکه ما برنامه را نوشتیم و ما آن را تصویب کردیم». 

مخالفان کابینه پیشنهادی در مجلس هم عدم ارائه راهکار‌های عملیاتی و کلی گویی رئیس‌جمهور را به باد انتقاد گرفتند. حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان نماینده مخالف گفت که انتظار نمایندگان از رئیس‌جمهور ارائه برنامه و راهکار است. محمد قسیم عثمانی، مرتضی محمودی، روح الله ایزدخواه، و مسلم صالحی هم از جمله نمایندگانی بودند که به عنوان مخالف صحبت کردند. 

در جلسه دیروز مجلس به دلیل اینکه تا غروب جلسه ادامه داشت، فرصت شد صلاحیت دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات بررسی شود. برای وزیر آموزش و پرورش مخالفی ثبت نام نکرده بود بنابراین موافقی هم صحبت نکردند و تنها علیرضا کاظمی به ارائه برنامه‌های خود پرداخت. کاظمی به برنامه‌های خود در حوزه افزایش منزلت معلمان و سطح کیفی مدارس و همچنین تقویت باور‌های ملی و دینی در آموزش و پرورش اشاره کرد. وزیر پیشنهادی ارتباطات هم موافقان و مخالفانی در صحن داشت که صحبت کردند. دو نفر در این زمینه به عنوان مخالف و موافق صحبت کردند. نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن ارزیابی برنامه‌های ستار هاشمی با طرح سؤال و ابهام درباره اقدامات کلیدی برای رفع فیلترینگ، مقابله با سوداگران بازار فروش فیلترشکن، مدیریت فضای مجازی، دلایل مخالفت با وزارت وی را تبیین کردند. 

نمایندگان موافق هم بر تخصص و جوان و پرانگیزه بودن وزیر پیشنهادی و عملکرد موفق داشتن در مسئولیت‌های قبلی تأکید کردند. توان استفاده از نخبگان و تأمین امنیت در حوزه زیرساختی و اطلاعات و توان ارائه برنامه عملیاتی از دیگر محور‌های مورد تأکید موافقان بود. سید ستار هاشمی هم بعد از صحبت نمایندگان به پشت تریبون رفت و از برنامه‌های خود دفاع کرد. 

بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرای پیشنهادی رأی‌گیری انجام خواهد شد و در پایان هفته جاری تکلیف هیئت دولت مشخص می‌شود. باتوجه به وفاق شکل گرفته بین دولت و مجلس احتمالاً اکثریت کابینه رأی اعتماد می‌گیرند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد