ظریف و آذری جهرمی به دولت برمی گردند؟

کد خبر: 1309033

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ضمن تشریح روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: رئیس‌جمهور امروز برای دفاع از کابینه به مجلس می‌رود. چه افرادی بیشترین شانس تایید صلاحیت را دارند ؟

ظریف و آذری جهرمی به دولت برمی گردند؟

 سرانجام ماراتن یک ماه و نیمه بررسی گزینه های پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم به پایان رسید و از امروز قرار است وزرای پیشنهادی پزشکیان در بوته نقد و بررسی مجلس دوازدهم برای ارائه رای اعتماد قرار بگیرند . طبق اخبار منتشرشده ،  مسعود پزشکیان رئیس جمهور امروز  برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود به مجلس می رود و طبق آیین نامه برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت دارد. پس از آن ۵ مخالف و ۵ موافق کابینه پیشنهادی در صحن مجلس سخنرانی خواهند کرد. بعد از این سخنرانی ها در مورد کلیات کابینه ، رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا در مجلس آغاز می‌شود و اولین وزیر هم آموزش و پرورش است. به نظر می رسد اگر همه موافقان و مخالفان و وزرای پیشنهادی به همراه رئیس جمهور از تمام زمان قانونی خود استفاده کنند ، 36ساعت زمان نیاز است و طبق برنامه روز چهارشنبه رای اعتماد اخذ خواهد شد .

قائم پناه:مومنی انتخاب شخص پزشکیان است

اما در روزهای منتهی به آغاز نشست های رای اعتماد به کابینه چهاردهم برخی حرف و حدیث‎ها نیز در اطراف کابینه و نحوه گزینش‎ها به گوش می‎رسید . از مهم‎ترین این حواشی مربوط به سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور است که بسیاری وی را گزینه تحمیلی محمدباقر قالیباف به پزشکیان عنوان کردند؛ با این حال محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور با انتشار یک ویدئو این ادعا را رد کرد و گفت: رئیس جمهور خود سردار اسکندر مومنی را به عنوان وزیر کشور انتخاب کرد. وی اظهار کرد: دکتر مسعود پزشکیان گفتند خودم اسکندر مومنی را به عنوان وزیر کشور انتخاب کردم. با جمیع جهات دیدم بهتر از گزینه‌های دیگری است و این وزیر من خواهد بود نه وزیر شخص دیگری. برای من کار خواهد کرد نه برای شخص دیگری. این نکته خیلی مهم است برخلاف چیزی که دوستان مطرح می کنند .قائم پناه خاطرنشان کرد: در همین هنگام رئیس دفتر آمدند و گفتند که قرار بود که جواب بدهند، سردار مومنی گفتند که من نمی‌آیم و دکتر کمی فکر کرد. بلافاصله گفتم من با ایشان صحبت می‌کنم. به مومنی زنگ زدم و از آمدن اکراه داشت؛ از او خواهش کردم به جد که حتما بیاید. نظر وی این بود که من نظامی هستم و ممکن است برای دولت دکتر پزشکیان هزینه ایجاد کنم، بهتر است فرد غیرنظامی را انتخاب کنید اما در نهایت با توضیحات و اصرار من قبول کردند .

ظریف و آذری جهرمی به دولت برمی گردند

موضوع دیگر پرحاشیه به محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور ارتباط دارد که یک هفته است اعلام انصراف از این پست کرده و در دفتر شخصی خود مستقر است . با این حال در روزهای گذشته دو خبر متفاوت داشتیم از جمله تماس تلفنی رئیس جمهور با ظریف در صبح چهارشنبه و دیدار با رئیس جمهور در پنج شنبه شب که نشان می دهد باید منتظر  بازگشت ظریف به دولت باشیم؛ هرچند وی بازگشت خود را منوط به رفع مشکل قانونی کرده است . ظریف در حاشیه این دیدار می گوید :« ما همیشه علاقه مند دکتر پزشکیان بوده، هستیم و خواهیم بود.»  در همین زمینه خبر آمده که محمد جواد آذری جهرمی نیز در آستانه ورود به دولت است و برخی مدعی شده اند اولین جلسه دولت چهاردهم با حضور ظریف و آذری جهرمی برگزار خواهد شد.

آخرین گمانه زنی ها در آستانه رای اعتماد

در کنار این حواشی حضور نامزدهای وزارت در کمیسیون‎های تخصصی مجلس ، گمانه‎زنی هایی را در مورد احتمال رای آوری هر کدام ایجاد کرده است که در ادامه به برخی از آن‎ها می پردازیم .  اگر بخواهیم گزارش واقع بینانه ای از وضعیت کابینه بدهیم، می توان گفت فضای کلی مجلس نسبت به سازوکار رئیس‌جمهور برای معرفی کابینه مثبت است؛ اما به طور طبیعی دست کم نسبت به چهار وزیر انتقاد جدی وجود دارد. درخصوص ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایراد تخصصی وجود ندارد اما برخی نمایندگان مواضع سیاسی اصلاح طلبی قبلی ایشان را برجسته کرده اند. راجع به خانم صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی وضعیت اندکی دشوارتر است. انتقاد نمایندگان نه جنسیتی که انتقاد به کارآمدی است. به تعبیر یوسفی نماینده اهواز، نمایندگان دنبال یک ژنرال در این وزارتخانه هستند نه فقط فردی که علاقه مند این حوزه است! در خصوص پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت هم مخالفت ها جدی است. در مورد او مخالفت نمایندگان استان نفت خیز خوزستان مورد توجه است. در کمیسیون انرژی از ۲۳ نفر، تنها ۷ نفر به وی رای مثبت دادند. در مورد عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد برخلاف نظر اولیه، فضا مقبول‌تر و مثبت تر از پیش بینی هاست که در این میان نقش هادی قوامی نماینده مجلس و معاون پارلمانی سابق آن وزارتخانه در ایجاد اجماع راجع به ایشان برجسته است. نظر کمیسیون راجع به ایشان مثبت بوده و همتی هم در حضور نمایندگان مواجهه مثبتی داشته ، همچنین کنترل تورم و پاسخگویی دربرابر مردم و مجلس از وعده‌های ایشان بوده که با استقبال مواجه شده است.راجع به عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه هم فضا مثبت است که بخشی از آن به نوع برخورد متین و هوشمندانه ایشان بر می گردد. او اعلام کرد که اگر مجلس به وی اعتماد کند،  وزیر خارجه جمهوری اسلامی است و به کسی اجازه دخالت در کارش نمی دهد. در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  ۲۰ نفر به عراقچی رای مثبت دادند و ۲ نفر رای ممتنع.راجع به کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مشکلی وجود ندارد، 

بی حاشیه‌ بودن، سوابق مرتبط و مثبت و خاستگاه خانوادگی و ... رای ایشان را حداکثری کرده و نظر کمیسیون های مختلف هم در رای گیری ها راجع به ایشان مثبت است.راجع به صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری برخلاف تصور اولیه با وضعیت دشواری مواجه است و به ندرت برخی نمایندگان مانند نجف زاده نماینده خوی در حمایت از ایشان سخن گفتند. نظر کمیسیون فرهنگی که اکثریت آن ها اعضای جبهه پایداری هستند به صالحی امیری منفی است و به نظر می رسد صالحی امیری کار سختی برای رای اعتماد خواهد داشت. ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات وضعیت خوبی دارد و فضا مثبت است، تنها در کمیسیون فرهنگی بحث فیلترینگ و فیلترشکن ها محل مناقشه است و چون وعده رئیس‌جمهور بوده ،وی باید پاسخگو باشد و باید در پاسخ به این موضوع هوشمندی به خرج دهد. نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چون از جنس مجلس و نماینده مجلس است بیشترین اقبال را دارد و احتمالا رای بالایی را کسب کند. نظر همه کمیسیون ها مثبت است.از جنس بدنه جهاد بودن، اشراف تخصصی ، سابقه اجرایی، تعهد و ... راجع به ایشان برجسته شده و بسیاری از نمایندگان راجع به وی حمایت های قوی کرده اند. در مجموع انتظار رای بالایی برای نوری قزلجه می رود.برای دنیا مالی در وزارت ورزش و جوانان نیز با توجه به مثبت شدن استعلامات امنیتی و سابقه نمایندگی و حمایت های قالیباف نباید روزهای سختی در مجلس در انتظار وی باشد و به احتمال زیاد رای خواهد آورد . در مورد وزرای سیاسی امنیتی یعنی وزرای دفاع ، اطلاعات و کشور وضعیت بسیار خوب است و احتمالا بیشترین رای را در مجلس کسب خواهند کرد .اما حضور پررنگ معاونان پارلمانی، تلاش برخی نمایندگان از درون مجلس، کمک های هیئت رئیسه، جلسات متعدد دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و حضور در همه کمیسیون ها و عملیات اقناعی و فضای رایزنی ها فضا را نسبت به ابتدای هفته مثبت تر کرده و در مجموع فضای مجلس به سمت همراهی بیشتر میل مثبت تری  پیدا کرده اما در مجموع به نظر می رسد حداقل دو نفر نتوانند از سد مجلس بگذرند و پزشکیان مجبور شود برای مدتی برای این دو وزارتخانه سرپرست تعیین کند .

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد