حمله هماهنگ اصلاح‌طلبان رادیکال به وعده پزشکیان

کد خبر: 1307836

اصلاح‌طلبان رادیکال قبل از انتشار لیست کابینه دولت چهاردهم به طور هماهنگ دست به اعتراض زدند و شعار دولت «وفاق ملی» را تعارف سیاسی خواندند.

حمله هماهنگ اصلاح‌طلبان رادیکال به وعده پزشکیان

اصلاح‌طلبان که گویا از ترکیب کابینه رضایت تام و تمام ندارند طی حملاتی مشخص نسبت به وعده انتخاباتی «مسعود پزشکیان»‌ رئیس جمهور کشورمان برای برپایی دولت «وفاق ملی» اعتراض کردند.

در همین راستا،‌ «جوادامام» سخنگوی جبهه اصلاحات طی توئیتی تند نوشت:‌ «در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی اسامی به‌گوش می‌رسد.برخی از آن‌ها نه نسبتی با  اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند.»

1اصلاح طلبان رادیکال

همچنین «شهیندخت مولاوردی»‌ از جمله اصلاح‌طلبان دیگر نزدیک به رئیس دولت اصلاحات طی توئیتی اعتراض آمیز درباره کابینه دولت چهاردهم نوشت:‌ « هر چند مدیریت کشور با یکدست‌سازی و خالص‌سازی به بن بست نزدیک شد،‌ اما دلیل نمی‌شود که این بار از آن طرف پشت بام بیافتیم. کابینه جای کسانی است که حداقل به اصل « توافق در داخل و تعامل با دنیا»‌ پایبند باشند؛‌ سرمایه‌ساز برای برخی و امیدآفرین برای برخی دیگر!»

2اصلاح طلبان رادیکال

«حشمت الله فلاحت پیشه»‌ فعال سیاسی نزدیک به این جریان نیز طی یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت:‌ «کابینه وفاق ملی یک تعارف سیاسی بود که اطرافیان آقای پزشکیان مطرح کرده‌اند و این کابینه حاصل نوعی زورآزمایی سیاسی است و این کابینه،‌ کابینه وفاق ملی نخواهد بود. در دنیا کابینه ائتلافی وجود دارد که مربوط به نظام‌های پارلمانی است که معمولا حزبی که مامور تشکیل کابینه می‌شود. اگر اکثریت آرا را کسب نکند دولت ائتلافی با سایر احزاب تشکیل می‌دهد و سطحی از کرسی‌ها را به احزاب دیگر واگذار می‌کند.»

3اصلاح طلبان رادیکال

در همین راستا،‌ «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: «در مورد کابینه وفاق ملی هم باید گفت که کابینه فراجناحی فقط در دوره آقای هاشمی اتفاق افتاده و آن هم کاملاً دلایل سیاسی روشنی داشته است. زیرا هم چپ و هم راست در انتخابات حامی آیت‌الله هاشمی بودند. حتی آن زمان در دور دوم آقای هاشمی به غیر از تعدادی از روحانیون مبارز، بقیه چپ‌ها از ایشان حمایت کردند.»

وی ادامه داد: «منطقاً کابینه آقای پزشکیان باید کابینه جناح پیروز باشد و کاملاً رای‌دهندگانش را راضی و قانع کند. بنا بر اطلاعی که بنده دارم، این رویکرد مورد نظر جناب رئیس‌جمهور هم بوده و جای نگرانی وجود ندارد و انشاءالله مردم باید با کمی صبر شاهد اعلام کابینه‌ای درخور و شایسته خواهند بود. به اتکای تجربه تاریخی‌ای که داریم، تحلیل من این است که الان در یک نقطه حساسی در تاریخ هستیم.»

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی درباره اتفاقات و کشمکش‌های سیاسی که بر سر وعده رئیس جمهور بوجود آمده است،‌ نوشت:‌ « برخی گروه‌ها و افراد با تاکید بر اینکه به هر حال موضوع وفاق و استفاده از ظرفیت‌های سیاسی فراگیر، بالاخره باید از یک دولتی آغاز شود می‌گویند، حالا که دولت پزشکیان در این خصوص وعده‌های روشنی داده، بهتر است استارت تشکیل دولت وفاق ملی از همین جا زده شود! گروهی دیگر از تحلیلگران اما معتقدند، رای مردم به پزشکیان و اصلاحات امانت است و نمی‌توان آن را در بازی‌های سیاسی و جناحی صرف کرد. مردم با رای به پزشکیان و عدم رای به جریان تندروی مقابل، این پیام را به مجموعه تصمیم‌سازان ارسال کردند که خواستار تحقق موضوعاتی چون عدالت، تنش‌زدایی، به رسمیت شناخته شدن سبک زندگی جوانان، مدارا، پایان دادن به برخوردهای سلبی، پایان فیلترینگ و...هستند. بنابراین پزشکیان باید افرادی را به عنوان  اعضای کابینه انتخاب کند که در قادرند این مطالبات را محقق کنند.»

4اصلاح طلبان رادیکال

«سعید شریعتی» فعال اصلاح‌طلب در این باره به روزنامه اعتماد گفت:‌ « دولت وفاق ملی به معنای شرکت تعاونی نیست. اگر نمایندگان 60 درصدی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند در دولت حضور داشتند، آن وقت می‌شد گفت که گرایش‌های مختلف مردمی در دولت بازتاب پیدا کرده‌اند. حتی در این صورت هم اطلاق عنوان دولت وفاق ملی، چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. اینکه علی‌آبادی و خطیب از دولت رییسی، نوذرپور از دولت احمدی‌نژاد و افراد دیگری را از دولت روحانی و دولت خاتمی برداشته و در هم ادغام کنیم، ملغمه بی‌نتیجه‌ای می‌شود که نتیجه آن 6ماه بعد، اعتبار دولت و رییس‌جمهور را کاهش می‌دهد.»

5اصلاح طلبان رادیکال

6اصلاح طلبان رادیکال

«محمود صادقی»‌ از جمله اصلاح‌طلبانی که در فضای مجازی فعال است نیز طی توئیتی با کنایه و استفاده از هشتگ نام رئیس جمهور نوشت:‌ «قرار بود صدای بی‌صدایان باشید. خودتان هم بی‌صدا شدید؟!»

احمد زید آبادی روزنامه نگار نزدیک به این جریان نیز در این خصوص با کنایه به اصلاح طلبان که سعی کردند از شعار وفاق ملی برای پوشش اقدامات پشت پرده خود استفاده کنند، نوشت:‌«"وفاق ملی" مفهومی است که فعلاً کشور ما از آن فاصلۀ بسیاری دارد و با این سیاست‌های کنونی نیز نمی‌توان به آن خیلی نزدیک شد. بنابراین، هنگامی که برخی دولتمردان از "وفاق ملی" سخن می‌گویند، منظورشان"وفاق جناحی" است. البته "وفاق جناحی" نیز در یک جامعۀ دستخوش تشتت و تفرقۀ فزاینده، هم می‌تواند گامی به سمت بهبود باشد و هم به عنوان عبور از یک مرحله، راه "وفاق ملی" را در آینده بگشاید، اما به شرط آنکه واقعاً از جنس "وفاق" باشد نه تقسیم قدرت به مثابۀ "گوشت قربانی"!»

با این حال به نظر می‌رسد این اقدام هماهنگ اصلاح طلبان در انتقاد از کابینه وفاق ملی نشان دهنده دو نکته اساسی است. اصلاح طلبان به موضوع وفاق ملی که شعار آن را داده بودند تنها به عنوان یک شعار و برای هدایت افکارعمومی و پوشش اقدامات جناحی خود استفاده کردند و در بزنگاه با اعتراض نسبت به پزشکیان عدم باور به این موضوع را لو دادند.

از سوی دیگر این جریان سیاسی به دنبال ایجاد یک دولت کاملا اصلاح طلب است که برای همین منظور سعی دارد با مهره چینی و فشار رسانه‌ای به هدف خود برسد و در این راه حتی از قربانی کردن وعده‌های رئیس جمهور نیز ابایی ندارد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد