بیژن مقدم در گفتگو با فردا:

رئیس‌جمهور افرادی را انتخاب کند که فردا بتواند پاسخگو باشد

کد خبر: 1307619

فعال سیاسی گفت: قطعا در روز پاسخگویی کمیته راهبری یا فلان گروه سیاسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند بنابراین تصمیم آخر را خود شخص رئیس جمهور باید بگیرد چون خودش نیز باید پاسخگوی عملکرد این دولت باشد.

رئیس‌جمهور افرادی را انتخاب کند که فردا بتواند پاسخگو باشد

گروه سیاسی فردا: کمتر از 24 ساعت دیگر از کابینه دولت مسعود پزشکیان رونمایی خواهد شد. حتی در همین ساعات نیز دو جناح سیاسی با اتخاذ مواضعی تلاش می کنند بر تصمیم نهایی رئیس جمهور تأثیر بگذارند. اصلاح طلبان ژست نارضایتی گرفته اند و نسبت به تکرار دولت سیدابراهیم رئیسی هشدار می دهند، از آن طرف اصولگرایان دولت وفاق ملی را گزیده ای از کارگزاران موفق دولت های قبلی تعریف می کنند و معتقدند دولت پزشکیان باید عصاره ای از وزرا و مدیران اجرایی کاربلد، توانمند و کارآمد ادوار گذشته باشد.

بیژن مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره انتظارات جناح های سیاسی از مسعود پزشکیان زمان اعلام اسامی وزرای پیشنهادی گفت: رئیس جمهور افرادی را انتخاب کند که فردا پاسخگوی رأی مردم باشد. هرچند کمیته هایی تشکیل شد تا به رئیس جمهور برای انتخاب اعضای کابینه مشورت دهند اما هیچ کدام آنها جنبه قانونی ندارد. البته این رویه در گذشته هم بود که قبلا اعلام نمی شد اما حالا اعلام کردند.

وی اعمال فشار سیاسی برای سهم خواهی از رئیس جمهور شایسته نیست، افزود: البته شاید برخی بگویند «ما نکاتی را به رئیس جمهور هشدار می دهیم تا هنگام تصمیم گیری مراقبت های لازم را انجام دهد» اما واقعیت آن است که شخص رئیس جمهور باید در نهایت خود همکارانش را در دولت انتخاب کند یعنی جایی از میان گزینه های معرفی شده توسط کمیته انتخاب کند و در جایی هم گزینه های کمیته را کنار بگذارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: شاید مشاورانی برای انتخاب وزرا و معاونان  در کنار رئیس جمهور باشند اما آقای پزشکیان با رفتارهای خودش نشان می دهد که رفتارهای افراطی را قبول ندارد. او در مراسم بزرگداشت خبرنگاران به این نکته اشاره و اعلام کرد «برخی خواسته بودند در مراسم تحلیف به نقد ضعف ها بپردازم اما به دلیل حضور میهمانان خارجی بیان این حرف ها را به مصلحت ندانستم».

وی افزود: در همان جلسه بزرگداشت خبرنگاران وقتی یکی از سخنرانان گفت «دولت چهاردهم نباید دولت دوم آقای رئیسی یا دولت سوم آقای روحانی باشد بلکه باید ادامه دولت اصلاحات باشد» آقای پزشکیان خیلی صریح این حرف را رد کرد و گفت «هر کس شایسته باشد را در دولت استفاده می کنیم». معنای دولت وفاق ملی آن است با هدف کارآمدی کابینه از افراد توانمند در دولت های مختلف استفاده شود اما این به آن معنا نیست که کسانی وارد دولت شوند که اساسا نگاه و رویکرد رئیس جمهور را قبول ندارند.

مقدم با بیان اینکه فشار سیاسی از هر دو طرف وجود دارد، گفت: طبیعتا زمانی دولت می تواند در مسیر موفقیت قرار گیرد که همه اعضای آن به برنامه های رئیس جمهور باور داشته باشند؛ اگر کسی در دولت مسئولیت بگیرد که موافق رویکرد حاکم بر آن نیست خوب طبیعتا چنین مسئله ای در آینده مشکل آفرین می شود.

وی افزود: قطعا در روز پاسخگویی کمیته راهبری یا فلان گروه سیاسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند بنابراین تصمیم آخر را خود شخص رئیس جمهور باید بگیرد چون خودش نیز باید پاسخگوی عملکرد این دولت باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد