گزارش وزیر اقتصاد به کمیسیون اقتصادی مجلس

کد خبر: 1306883

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

گزارش وزیر اقتصاد به کمیسیون اقتصادی مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

سید شمس الدین حسینی ، در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد و امور دارایی، گفت: با توجه به اینکه عملاً ما در مرحله تغییر دولت و در عین حال مجلس جدید هستیم، نیازمند این بودیم تا اطلاعات کمیسیون و مجلس درباره آخرین وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دستگاه‌ها به روز شود. از این رو ما از وزرا و همچنین روسای سازمان‌های ذی‌ربط جهت حضور در کمیسیون، دعوت به عمل می‌آوریم.

نماینده مردم «تنکابن،رامسر و عباس آباد» در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان مالیاتی و دیگر معاونین وزیر اقتصاد در کمیسیون حضور پیدا کردند.

حسینی تاکید کرد: در جریان این جلسه وزیر اقتصاد و امور دارایی گزارشی از خزانه داری و سایر بخش‌ها به نمایندگان ارائه کرد که باید گفت در این گزارش نکات برجسته و در واقع امیدوار کننده درج شده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات پیرو حوزه خزانه‌داری کل کشور بیان کرد: وزیر اقتصاد تاکید داشتند که این تحولات در خزانه داری کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به مبحث شناسایی و ثبت اموال دولت و انعکاس آن در گزارش وزیر اقتصاد ادامه داد: در این بخش و در زمینه شناسایی و ثبت اموال دولت از ۴۰۰ همت به یک میلیون و یکصد همت رسیده ایم. همچنین وزیر اقتصاد در این جلسه درباره موضوع حساب واحد خزانه، تاکید داشتند که این حساب‌ها از ۷۶ هزار حساب به ۱۴ هزار حساب کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به آمارهای وزیر اقتصاد در رابطه با عملکرد وصول درآمدهای دولت در حوزه مالیاتی براساس سال گذشته، ادامه داد: وزیر اقتصاد تاکید داشت که عملکرد درآمدهای دولت در حوزه مالیاتی روند مناسبی داشته است و رفته رفته سهم مالیات در تامین مخارج و هزینه‌های جاری دولت بهبود پیدا کرده است. همچنین وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره روند عملکرد گمرک تاکید کردند که در رابطه با بیمه نامه‌های تولیدی و حق بیمه‌های جمع آوری شده،اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در رابطه با تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار ادامه داد: به واقع در زمینه اقدامات صورت گرفته در رابطه با تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار، اقدامات مناسبی رخ داده و اما باید تلاش بیشتری در این بخش صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین وزیر اقتصاد در این جلسه اذعان داشت که در رابطه با تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار هنوز دستگاه‌هایی به قانون تمکین نمی‌کنند لذا مقرر شد گزارش تفصیلی این بخش به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

حسینی با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در رابطه با اجرای قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها بیان کرد: این قانون اخیراً ابلاغ شده و آیین نامه‌های آن به تازگی به تصویب رسیده است. لذا ما امیدواریم با عملیاتی شدن این قانون، تامین مالی پروژه‌های بزرگ نیز تسهیل شود.

وی با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در رابطه با بند (الف) تبصره ۱۸ لایحه بودجه، بیان کرد: اگرچه نسبت به آنچه که قبل از سال ۱۴۰۰ در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی افتاده بود اما همچنان نیاز داریم که تاخیر در اعطای تسهیلات کاهش پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای خاندوزی در رابطه با سرمایه‌گذاری بیان کرد: به واقع آمارهای ارائه شده در این بخش نیز به اصطلاح بد نبود و خوب بود. همچنین حرکت به سمت پشتیبانی و تسهیل ترانزیت و آمارها در این بخش از جمله موضوعات و اتفاقات خوبی بود که در گزارش وزیر اقتصاد به اطلاع نمایندگان رسید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون اقتصادی نیز در برخی از بخش‌ها دغدغه های داشته و مطرح کردند. به طور مثال برخی از نمایندگان در رابطه با مالیات بر اصناف انتظار داشتند که در رسیدگی‌های مالیاتی دقت لازم صورت گیرد و در برخی از موارد سختگیری‌هایی که وجود دارد، اصلاح شود.

حسینی در ادامه با اشاره به سایر دغدغه‌های نمایندگان در جلسه مذکور ادامه داد: همچنین برخی از نمایندگان در رابطه با تسهیلات خرد اعتراض و انتقاد داشتند و معتقد بودند که در این بخش بروکراسی وجود دارد و باید برطرف شود البته وزیر اقتصاد در این بخش توضیحاتی ارائه دادند و مقرر شد در جلسه‌ای با رییس کل بانک مرکزی پیگیری‌هایی در این بخش صورت گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین سایر اعضای کمیسیون نکاتی در رابطه با صادرات و واردات مطرح کردند . یکی از این نکات درباره نرخ سامانه نیما و نرخ‌های دیگری که وجود دارد، بود. نمایندگان معتقد بودند این مسائل در بسیاری از موارد سبب اختلال در فعالیت‌های تولیدی و تجاری شده است که مقرر شد این موارد در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی مورد رسیدگی قرار گیرد./

تامین منابع مالی ۱۳۵۰ پروژه اولویت‌دار سازمان برنامه و بودجه در اقصی نقاط کشور

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام خبری درباره اجرای طرح نشانه‌دار کردن درآمدهای مالیاتی توسط اصناف و مشاغل،گفت: به موجب اجرای این طرح و از مجموع ۱۹۰۰ پروژه‌ای که در اولویت‌های سازمان برنامه بودجه برای سال ۱۴۰۳ قرار داشت، منابع مالی ۱۳۵۰ پروژه به شکل کامل و توسط اصناف و مشاغل کشور، تخصیص داده شد.

سید احسان خاندوزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به آغازین جلسات شروع به کار کمیسیون‌های تخصصی در مجلس دوازدهم، امروز به دعوت کمیسیون اقتصادی، بنده به اتفاق رئیس سازمان امور مالیاتی، رئیس کل گمرک ایران و برخی از معاونین ستادی وزارتخانه مربوطه حاضر شده و گزارشی از عملکرد آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در حوزه خزانه‌داری کل کشور، امور مالیاتی، تجارت خارجی و گمرک،سازمان خصوصی‌سازی و اموال تملیکی،بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ارائه کردیم که به حمدالله با استقبال اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم نیز مواجه شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام خبری درباره اجرای طرح نشانه‌دار کردن درآمدهای مالیاتی توسط اصناف و مشاغل، بیان کرد: به موجب اجرای این طرح و از مجموع ۱۹۰۰ پروژه‌ای که در اولویت‌های سازمان برنامه بودجه برای سال ۱۴۰۳ قرار داشت به حمدالله و در یک ماه اول اجرای این طرح، منابع مالی ۱۳۵۰ پروژه به شکل کامل و توسط اصناف و مشاغل کشور تخصیص داده شد.

وی افزود: به عبارتی دیگر به موجب این طرح؛ فعالان اصناف و مشاغل کشور آمدند و در مرحله پرداخت مالیات سالیانه خودشان انتخاب کردند که مالیاتشان در کدام استان و صرف کدام پروژه شود. لذا تجمیع این ارقام، طبق آخرین آمار اعلامی به بنده، موجب شد تا ۱۳۵۰ پروژه اولویت‌دار سازمان برنامه و بودجه در اقصی نقاط استان‌های کشور به طور کامل تامین مالی ۱۰۰ داشته باشند.

خاندوزی بیان کرد: البته تامین مالی یک تعداد از پروژه‌ها همچنان در درصد پایینی است، اما با توجه به استقبال بسیار خوبی که اصناف و مشاغل کشور انجام دادند امیدواریم زودتر از پایان سال ۱۴۰۳ تمام ۱۹۰۰ پروژه با انتخاب مودیان مالیاتی در استان‌های مد نظرشان، تعیین تکلیف شود./خانه ملت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد