انتصاب‌های صبح یکشنبه / اعتراض به انتصابات پیرمردها در دولت

کد خبر: 1306473

اعتراض به سن معاونان در انتصابات دولت جدید هم از انتقاداتی است که نسبت به دولت مطرح شده است.در همین راستا یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با بررسی برخی ‌حاشیه‌های انتصابات در دولت پزشکیان، نسبت به مخالفت با معاونت آذری‌ جهرمی انتقاد کرد.

انتصاب‌های صبح یکشنبه / اعتراض به انتصابات پیرمردها در دولت

پزشکیان صبح یکشنبه (۱۴ مردادماه) را با سه انتصاب جدید در دولت آغاز کرد. انتصاباتی که به نوعی می‌توان گفت برخی احزاب و چهره‌های سیاسی و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس و رسانه‌ها را غافلگیر کرد.انتصاب علی طیب‌نیا به‌عنوان مشاور عالی، شهرام دبیری به‌عنوان معاون پارلمانی و سید حمید پورمحمدی به‌عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه به این دلیل موجب غافلگیری شد که کمتر کسی گمان می‌کرد افراد مدنظر پزشکیان غیر از چهره‌های مطرح شده برای این پست‌ها باشند. چهره‌هایی که در گمانه‌زنی‌های مختلف نام آنها مطرح بود. شهرام دبیری یکی از انتصابات پزشکیان است، او اهل اسکوی تبریز بوده و پیش بینی نمی شد که به این پست منصوب شود.

شهرام دبیری کیست؟

شهرام دبیری اسکویی متولد ۱۳۳۹  در اسکو است، او در شورای دوره چهارم رئیس شورای کلانشهر تبریز بود. دبیری همچنین مدیر و مؤسس باشگاه فرهنگی ورزشی دبیری تبریز و بیمارستان ولیعصر(عج) این شهر هم است.

گفته می‌شود دبیری در تبریز دارای اعتبار زیادی است و همین هم موجب شده کارهایی مانند ساخت بیمارستان و ورزشگاه را انجام دهد و این کارها موجب شده در میان مردم این استان شناخته شود.

در حکم انتصاب رئیس‌جمهور برای شهرام دبیری به‌عنوان معاون امور مجلس رئیس‌جمهور آمده است: «امید است با همکاری حوزه امور مجلس، دستگاه‌های اجرایی و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و قانون برنامه توسعه با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشید.»

پورمحمدی نیز قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوره ریاست محمود بهمنی، مشاور عالی رئیس بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهری، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی، وزیر اقتصاد و دارایی از سال ۱۳۸۳ در دوره سید صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی بوده است.

پزشکیان در حکم انتصاب رئیس سازمان برنامه و بودجه، پورمحمدی را موظف به تحقق اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه کرده است.

 انتصاب‌های گذشته 

پیش از این پزشکیان سه انتصاب دیگر نیز داشته است، یکی محمدرضا عارف برای معاون اولی که برخی معتقد بودند سهمیه خاتمی در کابینه بوده و دیگری هم ظریف که به‌عنوان معاون راهبردی ریاست‌جمهوری منصوب شده است. محمدجعفر قائم پناه نیز به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد.

ظریف که دانش‌آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است، در سال ۱۳۵۵ و با ویزای دانشجویی راهی آمریکا شد، در کالج درو در سانفرانسیسکو دیپلم گرفت، کارشناسی مطالعات بین‌الملل و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل را در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو گذراند و در سال ۱۳۶۷ دکترای مطالعات بین‌الملل خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو دریافت کرد. وی همچنین کارشناسی ارشد دیگری در مطالعات بین‌الملل از دانشگاه دنور اخذ کرده است.

او در سال‌های ۵۷ تا ۵۹ مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود و پس از آن تا سال ۶۱ مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل شد. مشاور علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت کشورمان در سال‌های ۶۷ و ۶۸، دیگر تجربه کاری وی در دوران تحصیل است.

  مرد پرحاشیه دولت جدید

تا اینجا شاید محمدجواد ظریف پرحاشیه‌ترین انتصاب پزشکیان باشد، عملکرد ظریف در برجام و دوران تصدی وی بر وزارت خارجه موجب شد تا انتقاداتی نسبت به وی مطرح شود.

نقش ظریف در دولت؟

البته حکم رئیس‌جمهوری برای محمدجواد ظریف، روی دیگری هم داشت. رئیس‌جمهور هم‌زمان که ظریف را به‌‌عنوان معاون راهبردی منصوب کرد، ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را به او سپرد. در واقع شأنیت یک مرکز تحقیقاتی را به معاونت ریاست‌جمهوری ارتقا داد.

بر همین اساس برخی‌ها معتقدند جدا از عنوان جایگاهی که برای ظریف در نظر گرفته شده، این جایگاه در دولت چهاردهم بسیار مهم و خبرساز خواهد بود و بسیاری از تصمیمات در این جایگاه گرفته خواهد شد.

بنیان مرکز بررسی‌های ریاست‌جمهوری را که ظریف کلید آن را تحویل گرفته، هاشمی ‌رفسنجانی گذاشت و تاریخچه فعالیت‌های این نهاد نشان می‌دهد اتفاقات مهمی از دل آن برای اصلاح‌طلبان بیرون آمده است.

محمدجواد ظریف به سرعت هم کار خود را به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور آغاز کرد و صبح یکشنبه (۱۴ مردادماه) هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، گزارشی از فعالیت‌های خود در نخستین روز کاری ارائه کرد.

ظریف نوشت که در اولین روز کاری پس از دریافت حکمش با یکی از معاونین ستاد مرکزی پزشکیان، اعضای کمیته محیط زیست شورای راهبری و فعالین نسل دوم و سوم احزاب پیرامون و فعالین فضای مجازی دیدار داشته و گفت‌وگو کرده است.

  اعتراض به انتصابات پیرمردها در دولت

اعتراض به سن معاونان در انتصابات دولت جدید هم از انتقاداتی است که نسبت به دولت مطرح شده است.

در همین راستا یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با بررسی برخی ‌حاشیه‌های انتصابات در دولت پزشکیان،  نسبت به مخالفت با معاونت آذری‌ جهرمی انتقاد کرد.

این روزنامه همچنین نوشته است: «جوانان هنوز جایی در دولت جدید ندارند. مخالفت‌ها با حضور آذری ‌جهرمی در دولت پزشکیان درحالی صورت گرفته است که از یک‌سو پزشکیان و از سوی دیگر شورای راهبری بارها بر تجدید نسل مدیران و استفاده از جوانان تأکید داشتند و حضور آذری‌ جهرمی در دولت چهاردهم فارغ از نقش اثرگذار او در فرآیند انتخابات، از آنجا که جوان‌ترین وزیر ادوار مختلف بود و به‌خاطر کارنامه عملکردی‌اش در وزارت ارتباطات نماد مدیر جوان شناخته می‌شود، این انتظار را ایجاد کرده بود که در دولت جدید نقشی ایفا کند؛ اما تا این لحظه هنوز چهره‌های قدیمی سیاست فضایی برای جوان‌ترها در دولت پزشکیان باز  نکرده‌اند.»

با این حال تا زمان معرفی کابینه نمی توان داوری کاملی درباره مدیران دولت چهاردهم داشت.

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد