غریب‌آبادی: فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است

کد خبر: 1306437

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی توسط مردم در کشور‌های غربی کاملا گسترده یافته است. هم اکنون فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است. رژیم صهیونیستی تا به امروز هیچ گاه به این اندازه منزوی و نزد افکار عمومی منفور نشده است.

غریب‌آبادی:  فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر امشب ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ در برنامه گفتگو ویژه خبری گفت: جایزه حقوق بشر اسلامی حدود ۱۰ سال پیش توسط ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران  بنیانگذاری شد فلسفه اعطای این جایزه دو اصل است یکی از این دو اصل این است که این جایزه به قربانیان مسلمان نقض حقوق بشر اعطا می‌شود.

 معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشرافزود: کشورهای غربی و آمریکا گاهی اوقات تلاش می‌کنند برندسازی‌های مصنوعی وغیر واقعی از حقوق بشر داشته باشند و افرادی را برجسته می‌کنند و جوایز حقوق بشر را به آنها اعطا می‌کنند که تلاش ویژه‌ای در جهت احقاق حقوق مردم در کشورهای مختلف انجام نمی‌دهند آن افرادی که بیشتر در راستای اهداف خودشان هست را برجسته می‌کنند.

وی ادامه داد: جایزه حقوق بشر اسلامی یک جایزه واقعی است و مسلمانانی که حقوقشان نقض شده است و یا افرادی که از قربانیان نقض حقوق بشر دفاع و حمایت می‌کنند که هم می‌توانند مسلمان و هم غیرمسلمان باشند وخوشبختانه در طول این ۱۰ سال هشتمین دوره را امسال برگزار کردیم و هدف اساسی هم این است که در دنیایی که حقوق مسلمانان به طور گسترده در حال نقض می شود و شاهد اسلام هراسی هستیم بتوانیم ندای مظلومیت مسلمانانی که حقوقشان در کشورهای مختلف نقض می‌شود را به گوش جهانیان برسانیم.

غریب آبادی گفت: نکته دوم این است که ما امسال  چرا موضوع فلسطین را انتخاب کردیم؟ ما هم اکنون نزدیک به ۱۰ ماه است که در نوار غزه و اخیراً رفح شاهد جنایت گسترده رژیم صهیونیستی هستیم تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار نفر انسان بی‌گناه به شهادت رسیدند و نزدیک به ۹۰ هزار نفر مجروح شده‌اند که نزدیک به ۴۰۰ هزار ساختمان و زیربنا و زیرساخت در نوار غزه و رفع منهدم شده است و شاهد جنایات جنگی و نسل کشی در منطقه نوار غزه و رفع بودیم و دو سوم از کسانی که جان خودشان را از دست داده‌اند یا مجروح شده‌اند زنان و کودکان هستند.

   معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشرادامه داد: متاسفانه هیچ توقفی برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی متصور نشده است و این رژیم همچنان به جنایت خودش ادامه می‌دهد از سوی دیگر کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند این‌ها هیچ فشاری را به رژیم صهیونیستی نیاوردند حداقل کاش می‌توانستند بی‌طرف باشند.

وی افزود: سازوکارهای بین المللی حقوق بشری متاسفانه در این موضوع بسیار ناکارآمد بودند در حالی که در برخی کشورها زمانی که یک اتفاق کوچک رخ می‌دهد قطعنامه‌های حقوق بشری صادر می‌شود و نشست‌های اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌کنند اما در طول این ۱۰ ماه اخیر شاهد حتی یک نشست اضطراری شورای حقوق بشردر مجموعه سازمان ملل در ژنو نبودیم چرا که این کشورها اجازه نمی‌دهند.

غریب آبادی گفت: ما سه ماه قبل تصمیم گرفتیم که موضوع جایزه امسال را به فلسطین اختصاص بدهیم قربانیان نقض حقوق و دو کسانی که از فلسطینیان حمایت می‌کنند چه در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ۱۷ کشوری که در این جایزه حقوق بشر اسلامی حضور دارند از ۵ قاره جهان هستند و ۴۲ کاندیدا از طرق مختلف به ما معرفی شدند ما در جلسات مختلف کمیته انتخاب سوابق این افراد را بررسی کردیم و شش نفر را به صورت نهایی انتخاب کردیم که این شش نفر، هم از آمریکای لاتین هم از آمریکای شمالی هستند هم از اروپای غربی و هم از منطقه غرب آسیا می باشند.

وی گفت: مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی توسط مردم در کشور‌های غربی کاملا گسترده یافته است؛ هم اکنون فلسطین از یک موضوع اسلامی تبدیل به یک موضوع جهانی شده است. رژیم صهیونیستی تا به امروز هیچ گاه به این اندازه منزوی و نزد افکار عمومی منفور نشده است.

غریب آبادی همچنین درباره ابعاد حقوقی موضوع ترور شهید هنیه و پاسخ ایران گفت: این رژیم حقوق بین الملل و حقوق بشر متوجه نیست. این اقدام تروریستی (ترور شهید هنیه) نقض اصل حق حیات است؛ این یک اقدام غیرقانونی و یک اقدام فراقضایی است. نمی‌توان خودسرانه حیات شخصی را سلب کرد. همچنین این اقدام نقض اصل عدم توسل به زور است.

وی ادامه داد: دیگر اینکه این اقدام نقض اصل احترام به حاکمیت کشور‌ها است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور دارای حاکمیت و کاملا مستقل است، نکته چهارم نقض مصونیت رهبران کشور‌ها است؛ شهید هنیه یکی از رهبران فلسطینی بود. رژیم صهیونیستی این ۴ اصل را کاملا نقض کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: اینجا ما با منشور ملل متحد مواجه هستیم؛ اقدامات رژیم صهیونیستی یک اقدامات سیستماتیک و ادامه دار است. کشور‌ها حق دفاع مشروع دارند.

غریب آبادی گفت: رژیم صهیونیستی برخی از مستشاران نظامی ما را در سوریه به شهادت رسانده است. در اینجا جمهوری اسلامی ایران کاملا حق دارد که پاسخ متناسب را ارائه کند؛ بسته به تصمیم حاکمیت دارد که این پاسخ چه باشد، اما هرگونه پاسخ ایران به این اقدام جنایتکارانه تروریستی کاملا منطبق با حقوق بین الملل و در چارچوب ملل متحد و حق جمهوری اسلامی ایران است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد