واکنش سخنگوی شورای نگهبان به انتقادات : یار کمکی هیچ جناحی نیستیم

کد خبر: 1306211

دیدم که حتی برخی نیز می‌گفتند که این‌ها زیر کولر تصمیم می‌گیرند؛ حال ما چه زیر کولر تصمیم بگیریم، چه کولر را خاموش کنیم، باید یاد بگیرند انتخابات رقابت و مشارکت مردم است و شورای نگهبان یار کمکی هیچ کسی نیست

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به انتقادات : یار کمکی هیچ جناحی نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره برخی تخلفات انتخاباتی و انتقاداتی که از شورای نگهبان شده، پاسخ داد: «اینکه شورا براساس قانون عمل کرده و چه زیر کولر تصمیم گرفته باشند و چه با کولر خاموش برخی باید یاد بگیرند که در انتخابات رقابت کنند». 

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان این هفته به میان خبرنگاران آمد و به پرسش اصحاب رسانه پاسخ داد. بخشی از این نشست خبری درباره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بود. 

در این نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان به برخی انتقادات از این شورا جواب داد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری یکی از نمایندگان مجلس از تأیید صلاحیت‌ها انتقاد کرده بود که حالا سخنگوی شورای نگبهان به این نماینده مجلس واکنش نشان داده است: «دیدم که حتی برخی نیز می‌گفتند که این‌ها زیر کولر تصمیم می‌گیرند؛ حال ما چه زیر کولر تصمیم بگیریم، چه کولر را خاموش کنیم، باید یاد بگیرند انتخابات رقابت و مشارکت مردم است و شورای نگهبان یار کمکی هیچ کسی نیست».

 این عضو حقوقدان شورای نگهبان سپس از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرد و اقدامات این شورا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را منطبق بر قوانین کشور دانست: «شورای نگهبان براساس ضوابط قانونی عمل می‌کند و با تمجید و تحسین و سرزنش دیگران عمل نمی‌کند. کشور ما کشور آزادی است و برخی ممکن است کسی را بپسندند و برخی ممکن است کس دیگری را بپسندند و اشکالی ندارد؛ هرکس می‌تواند نظری داشته باشد. سلایق سیاسی افراد متفاوت است، در این انتخابات به لطف خدا از همه جریانات سیاسی افرادی حضور داشتند و مهم این است که مبنای عمل بر اساس قانون رأی و اراده و نظر مردم است». 

شرایط این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به دلیل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به نسبت دوره‌های قبلی این انتخابات متفاوت بود. این نکته در سخنان سخنگوی شورای نگهبان هم بازتاب داشته است: «در شرایط فقدان رئیس‌جمهور، انتخابات باید ظرف ۵۰ روز انجام می‌شد و ما همه هماهنگی‌ها را باید در ۵۰ روز انجام می‌دادیم و همه دیدند که انتخابات ما به واسطه قانون اساسی ما که هیچ بن‌بستی ندارد، به خوبی برگزار شد». 

 جلسه خوبی با رئیس جمهور داشتیم

همگرایی و آمادگی برای کمک به دولت جدید هم در سخنان طحان نظیف مورد اشاره قرار گرفته و به جلسه بعد از انتخابات رئیس‌جمهور با اعضای شورای نگهبان اشاره کرده: «همان طور که رهبری فرمودند موفقیت دولت را موفقیت خود و نظام می‌دانیم. ما در همان ابتدا با رئیس‌جمهور جلسه خوبی داشتیم و امیدواریم افرادی به عنوان اعضای کابینه معرفی و انتخاب شوند که در راستای تعامل قوا گام بردارند». 

 اعلام دلایل رد صلاحیت مجوز قانونی می‌خواهد

مسئله رجل سیاسی همچنان یکی از موارد دارای ابهام است. در این نشست هم دوباره از سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه سؤال شد. طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره مؤلفه‌های رجل سیاسی از نظر شورای نگهبان گفت: «درباره تعیین و تشخیص رجل سیاسی و مذهبی مبنای کار قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان است». با وجود این پاسخ، اما همچنان افکار عمومی در این زمینه دچار ابهام است. 

اما دو سؤال مهم که در فضای رسانه‌ای در زمان انتخابات طرح شده بود در این نشست هم از سخنگو پرسیده شد. اولی در خصوص اینکه در صورت تمایل افراد امکان اعلام دلایل رد صلاحیت فرد وجود دارد، که طحان نظیف این امر را منوط به مجوز قانونی دانسته است. اما مسئله بعدی درباره کاندیدا‌های پوششی بود که از انتخابات ۹۶ و با حضور اسحاق جهانگیری در حمایت از روحانی در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور رواج پیدا کرد. برخی می‌گفتند که شورای نگهبان باید کاندیدا‌های پوششی را رد صلاحیت کند. سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه این‌گونه توضیح داد «ما واقعاً از نیات افراد اطلاعی نداریم و افراد در انتخابات نام‌نویسی و در رقابت شرکت می‌کنند و ممکن است تا آخر هم بمانند یا به دلایل مختلف از ادامه رقابت منصرف شوند و کناره‌گیری کنند». 

 تخلفات انتخاباتی «باشت» مؤثر نبود

چندی پیش بود که با توییت یکی از نمایندگان مجلس مسئله تخلف انتخاباتی در برخی شهرستان‌های کوچک مطرح شد. طحان نظیف با تأیید این خبر از بلا اثر بودن این تخلفات در نتیجه نهایی انتخابات گفته: «با بررسی‌هایی که داشتیم، ثابت شد که در تعدادی از شهرستان‌ها تخلفاتی صورت گرفته که یکی از آن‌ها شهرستان باشت بود، صندوق‌هایی که در آن‌ها تخلف رخ داده بود ابطال شد ولی در نتیجه نهایی تغییری صورت نگرفت، قوه قضائیه هم برای متخلفان پرونده‌هایی تشکیل داده و موضوع درحال رسیدگی است». 

 انتخابات شورا‌ها سال آینده برگزار می‌شود 

انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا با هم برگزار می‌شد که امسال به دلیل برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری این دو انتخابات جدا از هم برگزار می‌شوند. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری دیروز با بیان این خبر گفت: «انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا سال آینده برگزار می‌شود و دوره آن سه ساله خواهد بود». از سال‌های قبل تصویب شد که انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار شود. اما براساس قانون انتخابات در شرایط فقدان رئیس‌جمهور که انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر برگزار می‌شود، مجلس باید نسبت به انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا تعیین تکلیف کند». 

براساس توضیحات طحان نظیف و با مصوبه مجلس، دوره بعدی شورا سه ساله است تا در پایان دوره ریاست‌جمهوری، بار دیگر هر دو انتخابات با یکدیگر برگزار شود. اگر مجلس بخواهد این وضعیت را تغییر بدهد، باید مصوبه دیگری داشته باشد. 

 لایحه حمایت از خانواده ابهام دارد.

اما یکی از لوایح مهم مجلس لایحه حمایت از خانواده بود که بین مجلس و شورای نگهبان چند بار رفت و آمد داشته است. این لایحه که به قانون حجاب و عفاف هم شناخته می‌شود بر اساس ابهاماتی که دارد، هنوز نتوانسته از حمایت و تأیید نهایی شورای نگهبان برخوردار شود. 

طحان نظیف در پاسخ به سؤال ایرنا مبنی بر اینکه در صورت عدم رفع ایرادات مجلس به لایحه عفاف و حجاب، این لایحه کلاً از دستور کار خارج می‌شود، بیان کرد: «این لایحه از مجلس قبل در رفت و آمد بین مجلس و شورا بود و الان موارد باقیمانده نیازمند رفع ابهام از طرف مجلس است و اینکه چه تدبیری مجلس دارد، باید ببینیم مجلس اصلاحات را انجام می‌دهد و اگر برای ما مصوبه‌ای بفرستند ما بررسی می‌کنیم.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد