تحرکات دیپلماتیک هدفمند ایران

کد خبر: 1305983

همزمان با مجموعه مذاکرات تلفنی باقری با برخی از مقامات کشورهای منطقه، نماینده کشورمان در شورای امنیت گفت: ایران حق ذاتی خود را مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به ترور هنیه محفوظ می‌دارد

تحرکات دیپلماتیک هدفمند ایران

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران و البته تجاوز دوباره و علنی رژیم صهیونیستی به حریم جمهوری اسلامی ایران؛ دستگاه دیپلماسی کشورمان اقدامات مختلفی را در واکنش به این زیاده روی صهیونیست ها در دستور کار خود قرار داد. نخست در پی ترور هنیه، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به درخواست ایران و با همراهی چین و روسیه برگزار شد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری این شورا درباره تحولات خاورمیانه در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، حمله اسرائیل را محکوم و در خصوص تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

چین اعلام کرد که ترور هنیه تلاش آشکار برای تخریب تلاش های صلح بود. روسیه نیز به صراحت گفت که «ترور اسماعیل هنیه در تهران را محکوم می‌کنیم.» در کنار حمایت سایر کشورها، آمریکایی ها همچون حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق این بار نیز از صهیونیست ها غیرمستقیم حمایت کردند و گفتند که «از ترور هنیه آگاه نبودیم و نقشی نداشتیم ». دیگر اعضا نیز این رفتار صهیونیست ها را محکوم و از گسترش تنش در منطقه ابراز نگرانی کردند.

در این نشست مهم اما نطق امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گرفت. او در بخشی از نطق خود به صراحت اعلام کرد:« جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع ازخود، مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌دارد. »

بورل: دفاع مشروع حق ایران است

 اقدامات حقوقی و دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی کشورمان به همین جا ختم نشد و علی باقری  سرپرست وزارت خارجه کشورمان با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت و همچنین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار محکومیت اقدام تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل و نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی شد. باقری همچنین  در گفت وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، درخصوص اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس رایزنی و گفت وگو کرد.

باقری همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با بورل،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل تصریح کرد: ایران قطعا از حق ذاتی و مشروع خود برای مجازات باند جنایتکار صهیونیستی استفاده خواهد کرد.بورل  نیز با تاکید بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی خود، نسبت به افزایش تنش و شکل‌گیری یک جنگ تمام‌عیار در منطقه و آثار و عوارض آن برای مردم منطقه ابراز نگرانی کرد.

در پی ترور اسماعیل هنیه، مجموعه مذاکراتی با راهبری علی باقری، سرپرست وزارت امورخارجه با برخی از مقامات کشورهای منطقه از جمله وزرای خارجه مصر،عربستان،قطر و ترکیه نیز صورت گرفت .

به‌نظر می‌رسد گفت‌وگوهای گسترده باقری در منطقه برای تثبیت حق مشروع ایران در پاسخ قاطع به ترور شهید هنیه توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌پذیرد. این مذاکرات گام نخست و در واقع مقدمه‌ای بر واکنش ایران به نقض آشکار حقوق بین‌الملل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی است.با توجه  به این که مقامات لشکری کشورمان طی روزهای اخیر به صراحت اعلام کرده اند که پاسخ این تجاوز صهیونیستی را خواهند داد و تنها بحث بر سر کم و کیف این پاسخ است؛ از این رو پیامی که ایروانی در شورای امنیت به اعضای آن داده و تماس تلفنی باقری به آنتونیو گوترش مهم و قابل توجه است. چندی پیش سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و عالی ترین مقام نظامی پس از فرماندهی کل قوا، در حاشیه مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه، درباره خونخواهی او  تصریح کرده بود که «حتما این کار اتفاق خواهد افتاد. اقدامات گوناگونی باید صورت بگیرد و صهیونیست ها حتما پشیمان خواهند شد.» پاسخی که رسانه های برون مرزی نیز بر این باورند که به طور حتم انجام خواهد گرفت.

در همین راستا حسین مرتضی خبرنگار نزدیک به حزب ا... لبنان گفته است :« ایران تصمیم گرفته است که مستقیماً از داخل خاک ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه پاسخ دهد.»

همچنین روزنامه اسکای نیوز در تازه ترین گزارش خود تاکید کرده است :« ارتش ایران در کنار سپاه پاسداران در حمله به اسرائیل شرکت خواهد کرد.»

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد