ناگفته‌های عملیات مرصاد به روایت سردار نایینی

کد خبر: 1304715

سردار علی‌محمد نایینی معاون روابط عمومی کل سپاه پاسداران و از فرماندهان عملیاتی در عملیات مرصاد به تشریح ناگفته‌های این عملیات پرداخت.

ناگفته‌های عملیات مرصاد به روایت سردار نایینی

سردار علی‌محمد نایینی معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امشب (شنبه، ۶ مرداد) با حضور در برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، ضمن اشاره به سالگرد عملیات مرصاد گفت: مجموعه تحولات در مقطع پایان جنگ منجر به حوادث مهمی شد که کمتر به آن پرداخته شده است. 

وی افزود: بعد از شرارت‌هایی که منافقین در داخل کشور داشتند و به اقدام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند و پس از اینکه با در داخل کشور با منافقین  برخورد شد آن‌ها با رژیم بعث عراق و صدام پیوند خوردند.

سردار نایینی گفت: آن‌ها در کنار دشمن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند و در مراحل مختلفی از جنگ نقش‌آفرینی داشتند. در مقطعی با کمک‌های اطلاعاتی به رژیم صدام نقش عوامل جاسوسی برای رژیم بعث عراق داشتند. به نحوی که از داخل ایران و جبهه‌های جنگ به دشمن کمک می‌کردند. 

وی ادامه داد: منافقین در مقطعی با تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در عراق به خصوص در اردوگاه‌های آزادگان ما به تحریک آن‌ها می‌پرداختند. آن‌ها در تولید برنامه‌های فارسی زبان در رادیو و تلویزیون عراق و همچنین؛ نشریات و تولیدات مختلف در کمپ‌های مختلف اسرای ایرانی نقش تعیین کننده داشتند.

معاون روابط عمومی سپاه پاسداران در ادامه با بیان اینکه منافقین در آن برهه از تاریخ به تدریج نقش رزمی و نظامی را بر عهده گرفتند تصریح کرد: آن‌ها گاهی به عنوان مکمل عملیات‌های عراق و برخی اوقات به صورت مستقل عمل کردند که دو عملیات مستقل در منطقه فکه و مهران اجرا کرده بودند.

وی افزود: آخرین عملیاتی که با پشتیبانی ارتش عراق توسط منافقین تحت عنوان عملیات فروغ جاویدان در سوم مرداد ۶۷ انجام شد از جهات مختلف کاملاً متفاوت بود. 

سردار نایینی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات فروغ جاویدان از نظر هدف براندازی و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بود تأکید کرد:

به نحوی که قرار است با به اصطلاح یگان‌های سازماندهی شده شامل ۳ یا ۴ هزار نفر از منافقینی که از سراسر جهان فراخوانی، سازماندهی و با امکانات تسلیحاتی که ارتش عراق در آن اختیار آن‌ها قرار داده بود، آن‌ها را تجهیز کرده بودند و متکی با یک کار رسانه‌ای و عمل روانی از مرز عبور کنند. 

وی افزود: این عبور قرار بود تا از استان‌های مختلف انجام شده و در نهایت خود را به تهران برسانند تا به هدف اصلی خود یعنی براندازی نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کنند. در حالی که در عملیات‌های قبلی منافقین هدف تصرف یک نقطه در مرز بود که با هدف عملیات فروغ جاویدان کاملاً متفاوت است.

معاون روابط عمومی سپاه پاسداران گفت: اگر کرمانشاه که در عملیات فروغ جاویدان هدف اصلی بود سقوط می‌کرد به تبع آن ۳ تا ۴ استان کشور در منطقه غرب به خطر می‌افتاد.

سردار نائینی در ادامه با بیان اینکه هنگامی که قطعنامه ۵۹۸ در ۲۸ تیر ماه ۶۷ پذیرفته می‌شود موجب غافلگیری ارتش عراق و صدام شد، تاکید کرد: تصور پذیرش قطعنامه در آن شرایطی که موازنه جنگ به نفع عراق تغییر کرده بود، وجود نداشت. بنابر تعبیر مقام معظم رهبری پذیرش قطعنامه یک کار عقلایی بود که توسط حضرت امام خمینی رحمه‌الله انجام گرفت.

وی افزود: به نحوی که تمام به محاسبات دشمن را به هم ریخت و دشمن احساس کرد ما به لحاظ توانایی دچار یک فروپاشی شده‌ایم و بازدارندگی از بین رفته است. یعنی همان برآوردی که در ابتدای جنگ وجود داشت به این معنا که دشمن می‌تواند چند روزه خوزستان را به تصرف خود درآورده، ثبات سیاسی، نظامی و بازدارندگی وجود ندارد. 

معاون روابط عمومی سپاه ادامه داد: ارتش عراق با چنین برآوردی دقیقاً یک یا دو روز پس از پذیرش قطعنامه توسط ایران در ۲۹، ۳۰ و ۳۱ تیر ماه تهاجم سراسری خود را در جبهه جنوب آغاز کرد.

سردار نایینی با بیان اینکه پیش از پرداختن به تک منافقین باید به تک مجدد ارتش عراق بپردازم گفت: ما در محور جنوب یک تک گسترده برای بازپس‌گیری خرمشهر مواجه شدیم که البته در فاصله پذیرش قطعنامه تا آغاز این تک بمباران گسترده مناطق و مراکز اقتصادی نفتی و پایانه‌های صادرات نفت توسط ارتش عراق انجام شد که یک بمباران بسیار گسترده بود. 

وی افزود: هنگامی که این تک به صورت گسترده آغاز شد حضرت امام یک فراخوان گسترده‌ای را انجام داده و بسیج مردمی منحصر به فردی شکل می‌گیرد که ما در تاریخ جنگ کمتر با این میزان از حضور مردم مواجه بودیم. به نحوی که تمام محاسبات دشمن را بر هم می‌ریزد و به میزانی نیرو وارد جبهه‌های جنگ شد که قدرت سازماندهی آن‌ها نیز وجود نداشت.

معاون روابط عمومی کل سپاه با بیان اینکه در آن مقطع برخی از نیروهایی که وارد جبهه شدند، نوبت اول اعزام آن‌ها به جبهه‌های جنگ بود یعنی در ۸ سال دفاع مقدس نیز حضور نداشتند خاطرنشان کرد: مقابله سراسری و جدی توسط تمام قرارگاه‌ها و یگان‌های جمهوری اسلامی به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارتش عراق انجام گرفت که در نتیجه موجب شکست ارتش عراق در جبهه جنوب شد.

وی افزود: همزمان این تک مجدد ارتش عراق را در جبهه ایلام و کرمانشاه داریم، به نحوی که ارتش عراق یک پیشروی بسیار گسترده‌تر حتی از روزهای ابتدایی جنگ را در محور ایلام و گیلان غرب انجام داد. یعنی پیشروی‌ها بیش از روزهای ابتدایی جنگ است. به نحوی که ارتش عراق توانست با حرکت تاکتیکی گیلان غرب را به تصرف خود درآورده و آن را محاصره کند. 

سردار نایینی گفت: شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین مجدداً به تصرف ارتش عراق درآمد و مقابله بسیار جدی با تک گسترده ارتش عراق شکل گرفت. در واقع تمام توان رزم ما درگیر دفع این تک سراسری ارتش عراق و خطر گسترده آن شد. 

وی افزود: همزمان با تمرکز بر دفع تک عراق در جبهه جنوب و جبهه‌های ایلام و کرمانشاه شاهد حرکت منافقین با پشتیبانی ارتش عراق هستیم. منافقین دچار توهم بودند و با یک محاسبه غلط با این نگاه که پذیرش قطعنامه نشانه ضعف، فروپاشی قدرت و از دست رفتن بازدارندگی ماست. 

به گفته وی، منافقین با یک طرح عملیات روانی مشابه آنچه داعش در موصل و بسیاری نقاط انجام داد، آن‌ها نیز با یک پیوست رسانه‌ای و عملیات روانی و تولید هیجان و ترس در منطقه به دنبال انجام اقدامات خود بودند.

سردار نایینی ادامه داد: یعنی قبل از اینکه منافقین به کرمانشاه برسند این شهر در رسانه سقوط کرده بود. به نحوی که آن‌ها به همراه امکانات نظامی و همراهی سیستم‌های صوتی حرکت خود را از نقطه مرزی آغاز کردند.

معاون روابط عمومی سپاه پاسداران ضمن تشریح حرکت منافقین به داخل کشور در عملیات فروغ جاویدان اظهار کرد: ماجرا از این قرار بود که روز سوم مرداد ماه یعنی تقریباً ۵ روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و دو روز پس از شکست تک عراق در منطقه جنوب، منافقین از منطقه سرپل ذهاب حرکت کرده در حالی که خط پیش از حرکت آن‌ها توسط ارتش عراق شکسته شده بود.

وی افزود: این حرکت به سمت کرند انجام می‌شود. قبل از تک منافقین تقریباً به مدت ۲ الی ۳ ساعت یعنی از ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر ۵ مرداد جهت هموار شدن مسیر همه بخش‌های آن از منطقه سر پل ذهاب به سمت کرند تا کرمانشاه، همه پایگاه‌های نظامی، قبضه‌های پدافندی و حتی تعدادی از روستاهای حاشیه جاده با تک شیمیایی توسط تک هوایی ارتش عراق از بین برده شده بود. 

سردار نایینی ادامه داد: حتی پست‌های دژبانی نیروهای مسلح ما نیز از بین رفته بود تا کاملاً مسیر برای حرکت منافقین جهت طی مسیر در جاده فراهم شود. امکانات منافقین عمدتاً نفربرهای چرخ‌دار با نام کاسکاول انجام می‌شد که توسط ارتش عراق تامین شده بودند. 

وی گفت: حرکت منافقین به سمت کرند غرب انجام شد. این کار طبق یک جدول زمانبندی انجام می‌گرفت و سازماندهی منافقین نیز در قالب ۲۲ الی ۲۳ تیپ ۱۵۰ نفره بود که حدود ۳ تا ۴ هزار نفر را شامل می‌شد. تقریباً یک ساعت بعد که رند قلب سقوط کرد و حرکت آن‌ها به سوی اسلام آباد غرب آغاز شد.

سردار نائینی ادامه داد: ما تا کرند برآوردی از تک منافقین نداشتیم چون خبرهایی که از خط داشتیم عمدتاً حاکی بر انجام تک عراق بود. هنگامی که منافقین از کرند عبور کردند و نزدیک پادگان الله اکبر اسلام آباد غرب رسیدند نوع آرایش آن‌ها با پرچم‌های خود و مکالمات بی‌سیم توسط منافقین برای ما مسلم شد که آن‌ها منافقین هستند.

وی اظهار کرد: سردار شهید شوشتری که در آن دوران فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه‌ بود و فرماندهی عملیات مقابله با منافقین را در سطح تاکتیکی بر عهده گرفت، آن هنگام برای دفع تک عراق در جنوب حضور داشت. 

این مقام عالی‌رتبه سپاه پاسداران گفت: شهید شوشتری در خاطرات خود عنوان می‌کند که رئیس ستاد سپاه چهارم (با مسئولیت سرزمینی استان کرمانشاه) بودم، فرمانده سپاه چهارم هم شهید والامقام سردار شعبانی و جانشین فرمانده نیز، سردار اسدالله ناصح بود.

سردار نایینی گفت: نخستین فردی که با شهید شوشتری تماس گرفت اینجانب بودم و پس از آن نیز آقای جان‌محمد فرمانده لجستیک غرب با او تماس گرفت. در اولین تماس با شهید شوشتری به او گفتم ارتش عراق به سمت کرند در حال حرکت است که موجب تعجب شهید شوشتری شد. 

وی افزود: شهید شوشتری از سخنان من متعجب شده و با تندی با من برخورد کرد و به من گفت؛ کرند چه ارزش نظامی برای ارتش عراق دارد، مقدار بیشتری فکر کنید و اصل ماجرا را بررسی کنید./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد