سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

نتایج انتخابات به‌صورت تدریجی اعلام خواهد شد/رنگ و متن تعرفه‌ها در مرحله دوم انتخابات متفاوت است

کد خبر: 1300561

دبیر ستاد انتخابات کشور در نشستی در خبرگزاری فارس توضیحاتی درباره اقدامات صورت گرفته جهت صیانت از آرای مردم بیان کرد.

نتایج انتخابات به‌صورت تدریجی اعلام خواهد شد/رنگ و متن تعرفه‌ها در مرحله دوم انتخابات متفاوت است

مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح فردا آغاز خواهد شد، انتخاباتی که با اتمام آن و پس از شمارش آرا رئیس‌جمهور آینده کشور مشخص خواهد شد.

با توجه‌ به این موضوع با محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور به گفت‌وگو نشستیم.

اسلامی در ابتدای این گفت‌وگو تأکید کرد: ما دو نکته را باید در نظر داشته باشیم اول اینکه متولدین ۱۳۸۵/۰۴/۱۵ به قبل می‌توانند رای بدهند.

وی افزود: نکته دوم اینکه هر کسی که در مرحله اول انتخابات رأی نداده است در این مرحله می‌تواند رأی بدهد لذا یک شبهه‌ای ایجاد می‌کنند که اگر کسی در مرحله اول رأی نداده است نمی‌تواند در مرحله دوم در انتخابات شرکت کند درصورتی‌که این‌طور نیست و این کاملاً غلط است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: هم‌وطنانی که در مرحله نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند، در مرحله دوم در هرجای ایران اسلامی و حتی در شعب مستقر در خارج از کشور می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و رای دهند.

اسلامی در توضیح بیشتر در این خصوص گفت: اگر هم‌وطنی در مرحله اول در حج تمتع تشریف داشته و اکنون به کشور بازگشته است، می‌تواند در هر نقطه از ایران اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و اگر هم‌وطنی، در این مدت یک‌هفته‌ای به خارج از ایران مسافرت کرده باشد، در صورت وجود شعبه اخذ رای در کشور مقصد، می‌تواند رای خود را به صندوق بیندازد و ثبت آرا کند.

وی عنوان کرد: دو مدرک هویتی یعنی اصل شناسنامه و اصل کارت ملی برای اخذ رأی در نظر گرفته شده است، اصل شناسنامه هم شناسنامه قدیمی نیست لذا اگر کسی شناسنامه قدیمی ارجاع داد ما ملزم هستیم کد ملی او را از جای دیگر احراز کنیم.

مدارک هویتی برای رأی دهندگان

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: دو مدرک هویتی یعنی اصل شناسنامه و یا اصل کارت ملی برای اخذ رأی در نظر گرفته شده است، اصل شناسنامه هم شناسنامه قدیمی نیست لذا اگر کسی شناسنامه قدیمی ارجاع داد ما ملزم هستیم کد ملی او را از جای دیگر احراز کنیم.

اسلامی به نحوه احراز هویت از طریق شناسنامه اشاره کرد و گفت: اگر کسی شناسنامه به ما ارائه داد ما آن را بر روی دستگاه احراز می‌گذاریم و از روی آن عکس می‌گیریم و به دنبال آن سه مؤلفه کد ملی، تاریخ تولد و سریال ۶ رقمی شناسنامه را وارد می‌کنیم، این بالاترین درصد سلامت را برای ما حفظ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص کارت ملی نیز آن را بر روی دستگاه گذاشته و به صورت خودکار احراز هویت انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره نحوه تنظیم صورت‌جلسه نیز مطرح کرد: در این دوره صورت‌جلسه از A2 به سمت A4 تغییر و ۸ صفحه شده که کار را بسیار آسان کرده است لذا در مدت‌زمان حدود ۳۰ دقیقه تکمیل می‌شود.

اسلامی ادامه داد: ما داده صورت‌جلسه را وارد دستگاه احراز می‌کنیم و این دستگاه داده را برای بخش یا فرمانداری ارسال می‌کند و فرماندار به همراه هیئت نظارت، شعب را تطبیق می‌دهد و تیک‌های تأیید را وارد می‌کند.

وی تأکید کرد: این موضوع را به همه ابلاغ کرده‌ایم که استراحت و خوابیدن تا اتمام کار ممنوع است و همه باید با جدیت پای‌کار باشند؛ بنابراین وقتی صورت‌جلسات تطبیق داده شد و برای فرماندار مرکز ارسال و آن هم برای ستاد انتخابات ارسال کرد، آن وقت کار تمام است، باید تأکید کنم که این دوره با ما در همه نقاط همکاری بسیاری شد.

معرفی بیش از «20 هزار نماینده نامزد» به ستاد انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تا ظهر چهارشنبه (13 تیرماه) ۲۰ هزار نفر از نمایندگان نامزدها به ستاد انتخابات معرفی شده است که این تا شب چهارشنبه نیز بیشتر خواهد شد.

اسلامی افزود: ما یک کارگاه برگزار کردیم که نمایندگان نامزدها و رؤسای ستاد آنها حضور پیدا کردند و ما نسبت به فرایند اجرایی انتخابات توضیحاتی را مطرح کردیم و این سبب اطلاع آنها از این فرایند شد لذا اکنون به‌گونه‌ای است که نمایندگان نامزدها حضور دارند و ما هم اعلام کرده‌ایم که هنگام شمارش آرا نیز نمایندگان نامزدها حضور داشته باشند و نتایج را ببینند و ثبت کنند.

وی ادامه داد: مثلاً در یکی از شعب، نماینده نامزد ثبت می‌کند که ۲۰۰۰ رأی دارد لذا این ۲۰۰۰ رأی را شما در اعلام خود داشته باشید و ما نیز در سامانه به شما همین ۲۰۰۰ رأی را اعلام می‌کنیم. ازاین‌جهت آرامش بسیار خوبی برقرار شده، ان‌شاءالله روز جمعه هم با همه این مباحث فنی که صورت‌گرفته کار به نحو احسن انجام شود.

رنگ و متن تعرفه‌ها در مرحله دوم انتخابات متفاوت است

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: رنگ و متن تعرفه‌ها در مرحله دوم متفاوت است، همچنین کدهای امنیتی چندگانه بر روی تعرفه‌ها ثبت شده از رأی مردم صیانت می‌کند.

اسلامی اضافه کرد: به‌شدت مراقبت‌های لازم صورت می‌گیرد تا کوچک‌ترین مشکلی در بحث سلامت انتخابات ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: کدهای امنیتی و تعرفه‌ها به تفکیک هر استان توزیع شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: در مورد عوامل اجرایی هم باید بگویم که فرماندار، بخشدار، معاون و... از اسفندماه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و اکنون در این دوره در اوج آمادگی هستند و ما مشکلی در زمینه اجرا نخواهیم داشت.

اسلامی گفت: دستگاه‌های احراز هم به‌صورت بر خط به ما احراز می‌دهد، قبلاً نحوه احراز هویت آفلاین بود اما در این دوره وزارت ارتباطات وارد عمل شد و همه ۵۹ هزار شعبه ما را آنلاین کرد لذا اکنون تمام شعب ما بر خط است.

وی عنوان کرد: در مورد امنیت انتخابات هم باید بگویم که ستاد امنیت فعال است و نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی نیز حضور جدی دارند. شرایط انتخابات از لحاظ اجرا و فرایندهای اجرایی به نحو احسنت روبه‌جلو رفته است و این مردم هستند که باید حضور پرشور پیدا کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: یک مقدار هم باید قبول کنیم چون گرمای تابستان بود برخی از استان‌های ما تماس داشتند که اگر می‌شود بتوان بعد از ساعت ۲۴ هم رأی‌گیری داشته باشیم اما قانون به جهت اینکه انتخابات در یک شبانه‌روز است اجازه این کار را نمی‌دهد اما از افرادی که داخل شعبه و در صف حضور دارند می‌توان آن‌ها را به داخل شعبه راهنمایی کرد و رأی‌گیری را تا پایان این تعداد نفرات حاضر انجام داد.

نتایج انتخابات به‌صورت تدریجی اعلام خواهد شد

اسلامی بیان کرد: دو نامزد راه‌یافته به مرحله دوم که در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور نیز به آن اشاره شده به مردم معرفی شده‌اند و تأکید می‌شود که کد و یا شناسه این دو نامزد هیچ تغییری نکرده و همان کدهایی است که ستاد انتخابات کشور در مرحله نخست انتخابات برای نامزدها اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس شناسه آقای مسعود پزشکیان ۲۲ و شناسه آقای سعید جلیلی ۴۴ است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور مطرح کرد: هم‌وطنان در مرحله دوم در شعب اخذ رای با صندوق‌های رأی با در قرمزرنگ مواجه هستند. در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری در صندوق‌های رأی آبی‌رنگ بود و تعرفه‌های مرحله اول موجود در آن مهروموم شده و اکنون در مخازن نگهداری می‌شود.

اسلامی در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات نیز گفت: سعی ما بر این است که اعلام نتایج به‌سرعت باشد و به‌محض اینکه به تأیید نظارت برسد ما به‌صورت تدریجی آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان در مورد رأی‌دادن با کارت‌های ملی قدیمی نیز گفت: ثبت‌احوال در سال گذشته نامه‌ای را برای ما ارسال کرد مبنی بر اینکه اعتبار کارت‌های ملی قدیمی تمام شده است و اصلاً معتبر نیست لذا ما هم بر اساس قانون این مسئله را اعلام کردیم که نمی‌توانیم آن را بپذیریم بنابراین مردم با کارت ملی جدید و شناسنامه برای اخذ رأی در شعب حضور پیدا کنند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها