جهرمی در گفت‌وگو با المیادین: برخی کشورها از حضور و مشارکت مردم ایران در انتخابات می‌ترسند

کد خبر: 1299297

سخنگوی دولت سیزدهم با حضور در ویژه‌برنامه شبکه لبنانی المیادین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مقابل متحدان خود در حال فرو رفتن در باتلاق است، با اشاره به انتخابات تصریح کرد: برخی کشورها از حضور و مشارکت مردم ایران در انتخابات می‌ترسند.

جهرمی در گفت‌وگو با المیادین: برخی کشورها از حضور و مشارکت مردم ایران در انتخابات می‌ترسند

سخنگوی دولت سیزدهم با حضور در ویژه‌برنامه شبکه لبنانی المیادین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مقابل متحدان خود در حال فرو رفتن در باتلاق است، با اشاره به انتخابات تصریح کرد: برخی کشورها از حضور و مشارکت مردم ایران در انتخابات می‌ترسند.

علی بهادری جهرمی امروز (پنجشنبه) با حضور در استودیو شبکه المیادین در تهران ویژه پوشش انتخابات ایران در پاسخ به سوالی درباره خبر شهادت رئیس جمهور ایران گفت: خبر شهادت رئیس جمهور ملت را در بهتی عمیق فرو برد. غم بزرگی بود. اما ملت ایران محبت خود را از طریق تشییع میلیونی ابراز کرد و به لطف وجود رهبر انقلاب و درایت و حلم و بردباری ایشان، و دستوراتی که داده شد و جلساتی که برگزار شد، امور طبق روال مدیریت شد و تلاش شد تا اثرات این بحران کاهش یابد و از آن عبور کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ایران، چرا به این عجله انتخابات برگزار می‌کند یادآورشد: این مسئله در قانون اساسی آمده و قانون اساسی ما هم مستند به شریعت ماست و نظام ما هم متکی به آراء مردم است... قانون اساسی تأکید کرده که اداره کشور برآمده از اراده مردم است، لذا ساختار حکومت در کشور متکی بر آرای مردم است... لذا در صورت فقدان رئیس جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است، باید فورا به آرای مردم مراجعه شود و هیچ فاصله‌ای در این خصوص ایجاد نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه ساختار جمهوری اسلامی منسجم و مستحکم است و در مقابل اتفاقات غیرمنتظره هم انعطاف دارد، افزود: شما این مسئله را در شهادت رئیس جمهور و آمادگی مردم و کشور برای برگزاری انتخابات مشاهده کردید. نکته دیگر اینکه، دولتی که شهید رئیسی تشکیل داد، اصولی را پایه نهاد که طی سه سال دستاوردهای بزرگی محقق کرد و در پی آن دولت شبانه روز کار کرد و بعد از شهادت ایشان هم دولت همین رویه را ادامه داد و شبانه روز در حال تلاش است و الحمدلله طی مدتی کوتاه شرایط برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهیا شد... ما اکنون دیگر منتظر حضور پرشور مردم در انتخابات هستیم.

سخنگوی دولت در واکنش به سیاستهای دولتهای غربی نسبت به انتخابات ایران که مدام درباره سلامت انتخابات صحبت می‌کنند، گفت: این طبیعی است که آنها چنین مواضعی اتخاذ کنند و صحت انتخابات در ایران را زیر سوال ببرند. متاسفانه برخی کشورهایی که خودشان حتی انتخابات هم برگزار نمی‌کنند، از این حرفها علیه ایران می‌زنند. مثلا کانادا که خودش مدام از حقوق شهروندی و دفاع از حقوق شهروندان صحبت می‌کند، خودش انتخاباتی برای مردم خودش برگزار نمی‌کند تا حق دموکراتیک خود را ادا کنند. این رفتار و رویکرد نشان می‌دهد که مشکل در برگزاری انتخابات نیست، مشکل در برخی کشورهایی است که صرفاً ادعای دموکراسی دارند و تحمل دیدن روند سلامت دموکراسی در ایران را ندارند و از حضور مردم و مشارکت آنان در انتخابات می‌ترسند.

سخنگوی دولت در ادامه این گفت‌وگو با یادآوری اینکه اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روشن است و در قانون اساسی آمده است، اضافه کرد: همانطور که گفتم، از جمله همین اصول مراجعه به آراء مردم و حمایت از مستضعفان و مقابله با مستکبران مثل رژیم صهیونیستی است. شما در مناظرات انتخاباتی هم دیدید که شش نامزد کنونی با همه اختلاف نظرهای سیاسی که دارند در یک اصل و آن حمایت از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی متحدند. لذا اصول کلی سیاست خارجی ایران مستمرا ادامه دارد. اصول سیاست خارجی ایران در قابل ملت فلسطین کاملا روشن و ثابت است صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز شود.

خبرنگار المیادین همچنین از عملیات وعده صادق و اینکه آیا پایه گذار مرحله‌ای جدید شده است، پرسید و جهرمی تاکید کرد: به نظرم باید صحنه و روابط در غرب آسیا را به قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کنیم، همچنانکه برخی تاریخ غرب آسیا را به قبل و بعد از طوفان الاقصی تقسیم می‌کنند... جوانان در غزه بخوبی برای همه روشن کردند که خانه عنکبوت صهیونیست‌ها چقدر سست است و منظومه امنیتی و نظامی این رژیم را در هم شکستند و عملیات وعده صادق هم در راستای همین مسئله بود و جدیت و وحدت مقاومت اسلامی و ایران را نشان داد... و هویت منسجمی از محور مقاومت در میدان ترسیم کرد. امروز ما به لطف طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق وارد جهانی چند قطبی شده‌ایم... دنیا دیگر در همه اقدامات و سیاستهای خود در خصوص غرب آسیا باید خوب بیندیشد. امروز تحولات سریع و ریشه‌ای در منطقه رخ داده و رژیم صهیونیستی در مقابل چشمان متحدان خود در باتلاق فرو رفته وحتی حامیان خود را دارد با خود به پایین می‌کشد.

وی در پایان تاکید کرد: ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، بلکه به دنبال استفاده از حقوق مشروع خود در بهره‌مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است . من از شما دعوت می‌کنم که از برخی مراکز که در حال تولید محصولات از طریق صنعت هسته‌ای هستند، بازدید کنید، محصولاتی که برای سلامتی بشریت ساخته می‌شود. آقای رئیسی هم در حمایت از صنعت صلح آمیز هسته‌ای پیشگام است و حتی بعد از شهادت ایشان هم ما شاهد بهره‌برداری از برخی محصولات از جمله در مبارزه با آفات کشاورزی بودیم. ما از این صنعت برای تامین امنیت غذایی خود استفاده می‌کنیم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها