واکنش ایران به احتمال استفاده اروپا از مکانیسم ماشه

کد خبر: 1296159

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز گذشته خود درباره احتمال استفاده از مکانیسم ماشه توسط اروپا تصریح کرد : این که در نیت اروپا چه می‌گذرد نیت خوانی در این جا نخواهم کرد، ولی طبیعی است ایران در چارچوب حقوق و تکالیف خود عمل کرده و خواهد کرد، به رفتار‌های سازنده عکس العمل و پاسخ سازنده نشان خواهد داد

واکنش ایران به احتمال استفاده اروپا از مکانیسم ماشه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز گذشته خود درباره احتمال استفاده از مکانیسم ماشه توسط اروپا تصریح کرد : این که در نیت اروپا چه می‌گذرد نیت خوانی در این جا نخواهم کرد، ولی طبیعی است ایران در چارچوب حقوق و تکالیف خود عمل کرده و خواهد کرد، به رفتار‌های سازنده عکس العمل و پاسخ سازنده نشان خواهد داد و در مقابل رفتار‌های غیرسازنده از حقوق مسلم و شناخته شده و قانونی خود در چارچوب سازوکار‌های تعیین شده حقوقی و بین‌المللی استفاده می‌کند.وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعمال فشار‌ها از سوی کشور‌های اروپایی گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران درباره موضوع هسته‌ای ایران اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با وضعیت موضوع هسته‌ای ایران و برجام متهم اول و آخر هستند. به جای اتهام زنی علیه ایران متوجه مسئولیت‌های خود دربرابر وضع جاری باشند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

 کنعانی گفت: ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی متعهد و پایبند است و درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب آژانس و موافقت نامه پادمان و ان. پی. تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پایبند است. متاسفانه فشار‌های سیاسی برخی طرف‌های غربی از جمله در اروپا در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد و فعالیت حرفه‌ای خود شد و فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس را تحت تاثیر رویکرد‌ها و فشار‌های سیاسی خود قرار دادند.

 نکات مهم این نشست خبری را در ادامه می خوانید.

اقدامات وزارت خارجه برای انتخابات در خارج از کشور 

* برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت است و  در راستای ایجاد  ساز و کار شایسته به منظور مشارکت حداکثری شهروندان ایرانی خارج از کشور از مدتی قبل اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و با وزارت کشور در این باره هماهنگی‌های لازم شده و مکاتبات نیز با مقامات ذی‌ربط کشورها که انتخابات ریاست جمهوری در آن ها برگزار می‌شود برای مشارکت امن و راحت شهروندان ایران در انتخابات انجام  و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ می‌شود.

سفر باقری به عراق 

* آقای باقری سرپرست وزارت امور خارجه برای گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه عراق درخصوص مسائل دوجانبه و آخرین تحولات منطقه به این کشور همسایه سفر می‌کند.

استقبال ایران از سخنان پادشاه بحرین 

* ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیئت عالی‌رتبه به تهران برای ابراز همدردی، ما مواضع دولت بحرین از جمله پادشاه این کشور درباره رابطه با ایران را شنیدیم و این را محل توجه در مسیر مدیریت و ازسرگیری روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد.

زمان تقریبی از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران 

* درباره زمان از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت آذربایجان در تهران بر اساس توافقات انجام شده میان دو کشور و روند خوب گفت‌وگوها، زمان تقریبی این موضوع مشخص شده و زمینه‌سازی مناسب برای تحقق این موضوع در حال انجام است.

تلاش‌ها تا آزادی «بشیر بی‌آزار» ادامه دارد

* درباره وضعیت «بشیر بی‌آزار» شهروند بازداشت شده ایرانی در فرانسه: وزارت خارجه اطلاع روشنی از وضعیت این شهروند ایرانی دارد و پیگیری این موضوع به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد و تلاش‌ها تا آزادی وی ادامه پیدا می‌کند. برای آزادی این شهروند ایرانی، اقدامات دیپلماتیک چه در قالب تماس یا ارسال یادداشت رسمی برای مقامات ذی ربط  فرانسه انجام شده است. با سفیر فرانسه در ایران در این زمینه صحبت شده و یادداشت رسمی در این باره به او داده شده است. چندین بار درباره وضعیت این شهروند با سفیرمان در فرانسه گفت‌وگو کرده‌ایم. ما از اتهامات بی اساسی که به این شهروند ایرانی وارد شده ، اطلاع داریم و پیگیری این موضوع و تلاش برای آزادی وی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

ادامه روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و مصر 

* روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و مصر تا پیش از شهادت وزیر امور خارجه متناسب با توافق روسای جمهور دو کشور ادامه داشت و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوها بین  سرپرست وزارت خارجه ایران و وزیر خارجه مصر ادامه پیدا کرده و اراده  دو طرف پیشبرد نقشه راهی است که روسای  جمهور دو کشور درخصوص پیشبرد روابط و گسترش آن تدوین کرده‌اند.

آمریکا در برقراری آتش‌بس در غزه جدی نیست

* آمریکا در تمامی جنایات صورت‌گرفته در هشت ماه گذشته علیه مردم غزه در  کنار رژیم صهیونیستی بوده و هیچ‌یک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش‌بس جدی است. اگر ذره‌ای صداقت در آمریکا وجود دارد اول باید از ارسال تجهیزات به رژیم صهیونیستی و پر کردن زرادخانه تسلیحاتی این رژیم  دست بردارد.

تغییرات در کادر دیپلماتیک دولت سرپرست افغانستان 

* درباره آخرین وضعیت سرکنسولگری افغانستان در مشهد و درخواست مقامات سرپرستی افغانستان برای ایجاد تغییرات در  ترکیب دیپلماتیک این سرکنسولگری:  وزارت خارجه ایران به مقامات هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کرده است که هرگونه تغییرات و جابه جایی در کادر دیپلماتیک باید مطابق با سازوکارهای کنوانسیون وین و در چارچوب روش‌های مشخص و روشن در عرف جابه‌جایی‌های دیپلماتیک انجام شود و ایران برای این منظور در چارچوب یاد شده  مشکلی ندارد و این دیدگاه به دولت سرپرست افغانستان منعکس شده است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها