آخرین فشار‌ها به شورای فشارناپذیر

کد خبر: 1295768

جریان‌های سیاسی و نامزد‌های انتخابات آخرین فشارها، توصیه‌ها و تحلیل‌های خود را علیه شورای نگهبان عرضه کردند. با اینکه دبیر شورا اخیراً گفت که گوش شورا به این فشار‌ها بسته است، اصلاح‌طلبان در نشست خبری خود گفتند از نظر آن‌ها مردود است که شورای نگهبان برای جبهه اصلاحات نامزد انتخاب کند! گزاره‌ای بی‌معنی که قصد تهدید و فشار در آن برجسته است

آخرین فشار‌ها به شورای فشارناپذیر

 تنور انتخابات ریاست جمهوری هر روز گرم‌تر از دیروز می‌شود. جبهه اصلاحات گفته دیگر حاضر به حمایت از کاندیدای نیابتی نیست. این جمله بیش از آنکه پیامی به دیگران باشد نزد ناظران به خود انتقادی بزرگ تعبیر می‌شود چه آنکه کسی اصلاح‌طلبان را مجبور به این کار نکرده و اگر در دوره‌ای با اعتدالیون نرد عشق باختند حاصل تصورات و آرزو‌های خودشان بود.

اصولگرایان هنوز به اجماع و وحدت لازم نرسیده‌اند و سابقه وحدت‌نکردن و بلکه تخریب یکدیگر در مناظره‌ها را هم دارند! کاندیدای دیگر به مشهد سفر کرده تا به شیوه‌های تکراری خود بازگردد و دیگری از کمپین انتخاباتی اوباما برای تبلیغ، تقلید می‌کند تا صدایش به مردم برسد.

دیروز مهلت پنج‌روزه شورای‌نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات‌ریاست‌جمهوری به اتمام رسید، اما سخنگوی شورای‌نگهبان اعلام کرد بررسی صلاحیت‌ها به پایان نرسیده و زمان بررسی صلاحیت‌ها تمدید می‌شود. با توجه به اینکه براساس تقویم ستاد انتخابات کشور، فرصت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده از روز چهارشنبه ۲۳ خرداد آغاز می‌شود احتمالاً امروز و فردا تا نهایت سه‌شنبه شورای‌نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند. در روز‌های اخیر مسئله بررسی صلاحیت‌ها در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و کوچک‌ترین خروجی از شورای نگهبان در فضای رسانه‌ای واکنش برانگیز شد.

ما در روزنامه جوان دیروز در گزارشی به آخرین وضعیت آرایش نامزد‌های انتخاباتی پرداختیم که واکنش‌های مختلفی درپی داشت و هرکسی از ظن خود یار گزارش جوان شد که برخی برداشت‌ها هم منطبق با متن گزارش نبود و برخی نیز همه‌چیز را وارونه تعبیر کرده بودند.

جریان‌های سیاسی هم سرگرم مصائب خود هستند. دولتی‌ها بعد از انتشار نامه حمایت از وزیر ارشاد دچار تقابل‌های آشکار و پنهان درونی شدند و اصلاح‌طلبان در حال گذاشتن شرط و شروط برای شورای نگهبان و نظام‌اند. هرچند این حنا دیگر رنگی ندارد. در این میان احمد وحیدی وزیر کشور هم اعلام کرده «آمار‌ها از میزان مشارکت مردم در انتخابات وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد».

 اصلاح‌طلبان و بازی تکراری

دیروز آذرمنصوری و جواد امام به عنوان رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات ایران نشست خبری برگزار کردند تا از رویکرد‌های این جبهه بعد از اعلام سه گزینه نهایی خود عباس‌آخوندی، مسعود‌پزشکیان و اسحاق‌جهانگیری رونمایی کنند. منصوری در این نشست با رد رایزنی با علی‌لاریجانی بر راهبرد «نامزد تماماً اصلاح‌طلب» تأکید کرد. او در این زمینه گفت: «هیچ بحثی درباره آقای لاریجانی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم و من هیچ اظهارنظری در این خصوص ندارم. اتفاق نظر در جبهه اصلاحات این است که تنها شرط ما حضور نامزد اختصاصی است».

رئیس جبهه اصلاحات گفت: ما به هرقیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، «در صورتی شرکت می‌کنیم که کاندیدای برآمده از خرد جمعی اصلاح‌طلبان امکان حضور در انتخابات را داشته باشد. ما کاندیدا‌هایی را معرفی کردیم که نشانگر عزم فعال ما باشد این گوی‌واین میدان که شورای‌نگهبان پس از آن چه خواهد کرد. جبهه اصلاحات منسجم‌تر از هر زمان دیگری این آمادگی را دارد که با یک کاندیدا مشارکت فعال داشته باشد».

این گوی‌ومیدان درحالی بیان می‌شود که اصلاح‌طلبان دوباره در مسیر فشار به شورای نگهبان و شرط و شروط برای نظام قرار گرفته‌اند. چگونه منصوری با این قاطعیت از گوی‌ومیدان در اختیار شورای‌نگهبان سخن می‌گوید وقتی که جبهه متبوع او فردی همچون آخوندی را معرفی کرده که مواضع تند او علیه ارکان مختلف نظام و حتی رهبری در خاطره جمعی مردم وجود دارد و چرا فکر می‌کنند آخوندی باید تأیید صلاحیت شود؟ البته جوادامام هم در نشست دیروز سعی کرده مشکل اول و آخر انتخابات را شورای‌نگهبان معرفی کند و گفته مقصر عدم مشارکت و رویگردانی از صندوق، اصلاح‌طلبان نیستند: «ما باید موظف بشیم به آنچه شورای نگهبان برایمان کاندیدا انتخاب می‌کند، کاندیدا انتخاب کنیم؟ این از نظر ما مردود است».

آخوندی هم که رد صلاحیت خود را محتمل می‌داند بعد از اعلام نام خود به عنوان یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان سعی کرده از لزوم تأیید صلاحیت خود دفاع کند. او نوشته: «شورای نگهبان در این روز‌ها بی‌گمان در معرض دریافت اخبار و گزارش‌های فراوان راست و دروغ است. من با شناختی که از خود و سایر نامزد‌های پیشنهاد شده از سوی جبهه دارم، مطمئن هستم که همگی واجد صلاحیت مصرح در قانون اساسی هستیم و هیچ دلیلی برای ردصلاحیت هیچ یک از ما وجود ندارد. امید دارم که هر یک از اعضای شورای نگهبان در صورت دریافت هرگونه ابهام، مستقیم با ما تماس بگیرد و براساس ظن و گمان اقدام نکند». این جملات نشان می‌دهد که آخوندی هم احتمال ردصلاحیت خود را بسیار بالا می‌داند. اما با وجود این احتمال در انتخابات شرکت می‌کند و جبهه اصلاحات با معرفی او به عنوان یکی از گزینه‌های خود برای نظام شرط می‌گذارد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها