ناصر ایمانی در گفتگو با فردا:

شورای نگهبان به شرط‌گذاری جبهه اصلاحات توجهی نمی‌کند

کد خبر: 1295672

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر آقایان آخوندی، جهانگیری و پزشکیان تأییدصلاحیت نشوند، جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم نمی کند.

شورای نگهبان به شرط‌گذاری جبهه اصلاحات توجهی نمی‌کند

گروه سیاسی فردا: جهانگیری، آخوندی و پزشکیان رسما کاندیدای جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۳ شدند. حالا رئیس این جبهه اعلام کرده «زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت. در صورت تایید صلاحیت کاندیدا‌های‌مان، مشارکت فعال خواهیم داشت؛ این گوی و این میدان برای شورای نگهبان»؛ حال این سئوال پیش می‌آید که آیا جبهه اصلاحات دنبال بهانه ای برای تحریم انتخابات می گردد.

ناصر ایمانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره شرط گذاری رئیس جبهه اصلاحات برای نقش آفرینی فعال در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: صحبت های اخیر رئیس جبهه اصلاحات مصداق بارز فشار بر شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدهای مدنظر آنهاست اما تجربه ادوار گذشته نشان می دهد که شورای نگهبان به این فشارها توجهی نمی کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان ملاک‌های خودش را برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دارد، افزود: این شورا کار خود را پیش می برد و امکان دارد یکی یا هر سه کاندیدای جبهه اصلاحات را تأیید کند یا حتی هیچ یک از آنها را تأیید صلاحیت نکند. از حالا تا روزی که نتایج بررسی صلاحیت ها اعلام می شود هیچ قضاوتی نمی توان داشت.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه از مواضع و اطلاعیه جبهه اصلاحات بوی تحریم نمی آید، گفت: این جبهه می توانست رویه های سال های قبل را پیش بگیرد و کاملا درباره انتخابات سکوت کند اما درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کرد «با درنظر گرفتن شرایط کشور برای انتخابات هشتم تیرماه کاندیدا معرفی می کند» که این یک قدم رو به جلو است تا در صحنه رقابت سیاسی پیش رو حضور پیدا کنند.

ایمانی ادامه داد: حالا یک سئوال مهم آن است که اگر آقایان آخوندی، جهانگیری و پزشکیان تأییدصلاحیت نشوند، جبهه اصلاحات چه می کند؟ دو اتفاق محتمل است. نخست آنکه از یک نامزد با گفتمان نزدیک به جبهه اصلاحات حمایت کند یا آنکه ضمن دعوت به مشارکت عمومی در انتخابات مدتی سکوت می کند و منتظر می ماند تا ببیند وضعیت صحنه رقابت چگونه می شود. مخصوصا اگر انتخابات به دور دوم راه پیدا کند جبهه اصلاحات به سمت کاندیدای گرایش پیدا می کند که بیشتر آن را قبول دارد. در هر صورت، هر کدام از دو راه یادشده را در پیش بگیرد، قطعا انتخابات را تحریم نخواهد کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها