«فردا» گزارش می‌دهد:

رویارویی احتمالی جبهه اصلاحات با «راه‌گشایان»

کد خبر: 1295627

اگر به هر دلیلی نامزدهای جبهه اصلاحات یعنی جهانگیری، پزشکیان و آخوندی ردصلاحیت شوند، ممکن است این جبهه بار دیگر بخواهد روش تحریم انتخابات را در پیش بگیرد.

رویارویی احتمالی جبهه اصلاحات با «راه‌گشایان»

گروه سیاست سایت فردا: جبهه اصلاحات بالاخره نامزدهای نهایی خود را اعلام کرد؛ اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و عباس آخوندی. با بررسی نظرات و دیدگاه‌های این سه چهره می‌توان دریافت که تنها وجه مشترک آنها «اصلاح‌طلب‌بودن» آنهاست. به این معنا که از نظر تشکیلاتی-جبهه‌ای اصلاح‌طلب‌اند؛ چه آنکه جز این ویژگی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. یکی لیبرال است و دیگری نگاه عدالت محور دارد و آن یکی اساسا نیرویی تکنوکرات شناخته می‌شود.

جبهه اصلاحات اما بر اساس اصرار سید محمد خاتمی خواسته است که به هر قیمتی رویه سال ۹۲ را پیش نگیرد و به گفته خاتمی از هیچ نامزد یا نامزدی نیابتی حمایت نکند.

رویکرد کنونی جبهه اصلاحات در حالی است که اخیرا عده‌ای از اصلاح‌طلبان در قالب بیانیه‌ای با عنوان «راهگشایی کنیم» اعلام کردند که می‌خواهند از نامزدهای اصلاح‌گر میانه‌رو حمایت کنند.

در این میان اگر به هر دلیلی سه نامزد جبهه اصلاحات یعنی جهانگیری، پزشکیان و آخوندی ردصلاحیت شوند، ممکن است جبهه اصلاحات بار دیگر بخواهد روش تحریم انتخابات را در پیش بگیرد و از آن سو نیروهای میانه‌روی اصلاح‌طلب می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند که چنین وضعیتی به احتمال زیاد منجر به بروز اختلافات زیادی میان دو طیف رادیکال و میانه‌رو اصلاحات خواهد شد.

در انتخابات مجلس دوازدهم هم همین مناقشات و مجادلات وجود داشت و طیف میانه‌روی اصلاحات در آن زمان هم با بیانیه‌ای در قالب «روزنه‌گشایی کنیم» برخلاف دیدگاه رادیکال جبهه اصلاحات اعلام کرد که باید از نامزدهای میانه‌رو حمایت کرد.

به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات اکنون آخرین فرصت را در اختیار دارد تا بتواند در عالم سیاست همچنان به ادامه فعالیت بپردازد زیرا اگر در این انتخابات هم جبهه اصلاحات در زمره تحریم‌ها قرار بگیرد این چهارمین انتخابات بعد از انتخابات‌های مجلس یازدهم، ریاست‌جمهوری سیزدهم و مجلس دوازدهم است که رویه تحریم انتخابات را پیش گرفته است. در صورتی که جبهه اصلاحات ایران حالا هم بخواهد بر همان روش ادامه مسیر دهد، عملا به یک تشکیلات غیرفعال تبدیل می‌شود که دیگر حتی از حافظه سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان هم فراموش می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که اصلاح‌طلبان میانه‌رو سعی می‌کنند به تدریج مسیر خود را از این تشکیلات تحت تأثیر حزب اتحاد ملت و خاتمی جدا کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها