نامزد‌ها از هر طرف با ناز و نیاز می‌آیند

تحریمی‌ها به روزنه‌گشایان می‌پیوندند؟

کد خبر: 1294139

تاکنون هیچ جریان و حزب و دار و دسته‌ای نسبت به معرفی نامزد در انتخابات ساکت‌مطلق نبوده است. فقط برخی اشخاص سکوت کرده‌اند که شواهد نشان می‌دهد رغبت و نیت‌شان برای حضور در انتخابات از بقیه بیشتر است! با این‌حال یکی از عیوب این مرحله از انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، سخن گفتن با ناز و ادا-در عین نیاز - است. رجل سیاسی ما باید یاد بگیرند که با ادبیات شفاف و متقن با مردم حرف بزنند. یکی از نشانه‌های رجل سیاسی و سیاستمداربودن توانایی مواجهه با این پرسش رسانه‌هاست که «نامزد می‌شوید یا نه؟» اگر پاسخ‌ها این باشد که «ای‌بابا حالا چه وقت این حرفاست!» یا «حالا ببینیم!» یا «خودم هم تازه با خبر شدم» و مانند اینها، حتی اگر نامزدی مقابل این پرسش رسانه‌ها سکوت کند، این یک ضعف بیانی و ژرف‌اندیشی است

 تحریمی‌ها به روزنه‌گشایان می‌پیوندند؟

 تاکنون هیچ جریان و حزب و دار و دسته‌ای نسبت به معرفی نامزد در انتخابات ساکت‌مطلق نبوده است. فقط برخی اشخاص سکوت کرده‌اند که شواهد نشان می‌دهد رغبت و نیت‌شان برای حضور در انتخابات از بقیه بیشتر است! با این‌حال یکی از عیوب این مرحله از انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، سخن گفتن با ناز و ادا-در عین نیاز - است. رجلان سیاسی ما باید یاد بگیرند که با ادبیات شفاف و متقن با مردم حرف بزنند. یکی از نشانه‌های رجل سیاسی و سیاستمداربودن توانایی مواجهه با این پرسش رسانه‌هاست که «نامزد می‌شوید یا نه؟» اگر پاسخ‌ها این باشد که «ای‌بابا حالا چه وقت این حرفاست!» یا «حالا ببینیم!» یا «خودم هم تازه با خبر شدم» و مانند اینها، حتی اگر نامزدی مقابل این پرسش رسانه‌ها سکوت کند، این یک ضعف بیانی و ژرف‌اندیشی است.

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از امروز شروع می‌شود. حالا لنز عکاسان و قلم خبرنگاران منتظر است تا ببیند چه کسانی از در ساختمان خیابان فاطمی وارد می‌شوند و خود را در معرض بررسی شورای نگهبان و سپس رأی مردم قرار می‌دهند. براساس اعلام وزارت کشور از ۱۰ خرداد تا ۱۴ خرداد، داوطلبان فرصت دارند که در انتخابات ثبت نام کنند. ۲۱ خرداد هم شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌های را اعلام می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری در این دوره با وضعیت خاص و متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته برگزار می‌شود، چراکه با شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی موعد انتخابات یک سال زودتر فرا رسیده و افکار عمومی، فعالان سیاسی و احزاب خود برای برای انتخابات خرداد ۱۴۰۴ آماده می‌کردند و کسی آمادگی انتخابات چهاردهم در تابستان ۱۴۰۳ را نداشت. اما این جابه‌جایی زمانی مانع گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و گرم شدن فضای سیاسی کشور در نتیجه نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری نشده است. رسانه‌ها و تحلیل‌گران سیاسی اسامی افراد مختلفی را اعلام می‌کنند که به فکر ثبت نام و حضور در انتخابات هستند؛ از افرادی که قبلاً در کارزار ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند تا کسانی که تازه می‌خواهند قدم در این مسیر بگذارند. خلاصه بازار گمانه‌زنی‌ها و البته خبرسازی‌ها پررونق است.

در فضای رسانه‌‎ای چراغ اول را روزنامه اعتماد روشن کرد. این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره روز یک‌شنبه خود ۵ خرداد از ۳۶ نفر به عنوان کسانی که در حال کاندیداتوری هستند، نام برد. در این فهرست افرادی، چون محمود احمدی‌نژاد، محمد جواد آذری جهرمی و مجید انصاری تا برخی مقامات نظامی کشورمان همچون سردار حسن باقری و عزیز جعفری به چشم می‌خورد. ترکیبی که مایه حیرت شده و احتمالاً منطق خاصی برای انتخابات این افراد وجود نداشته است جز این منطق که همه را نام ببریم تا بالاخره هر کس که رئیس‌جمهور شد نام او در فهرست ما باشد. نام مهرداد بذرپاش، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، غلامعلی حداد عادل، حسین دهقان، علی ربیعی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی و محمد شریعتمداری هم در فهرست روزنامه اعتماد دیده می‌شود. برخی از افراد این فهرست کاندیداتوری خود را تأیید، برخی سکوت و برخی هم رد کردند. به عنوان مثال حسین دهقان به خبرگزاری ایلنا گفته «الحمدلله آن‌قدر تعداد افراد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است که باید کم شود. فعلاً من بیکار نیستم».

روزنامه کارگزاران سازندگی ارگان مطبوعاتی یاران هاشمی رسانه بعدی بود که چند نفر از افراد احتمالی را روی جلد برد. این روزنامه چهار شنبه ۹ خرداد با تیتر «روزنه امید» به ۱۱ کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلب اشاره کرد. اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، محمد جواد ظریف، سید حسین مرعشی، محسن هاشمی، مسعود پزشکیان، عبدالناصر همتی، محمد رضا عارف، محمد رضا شریعتمداری، محمد جواد آذری جهرمی و سید محمد صدر ۱۱ نفر روزنامه کارگزاران هستند.

 تحریمی‌ها به روزنه‌گشایان می‌پیوندند؟

جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان ایرانی برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فعالیت‌های خود را شروع کردند. این جریان در سه انتخابات گذشته کشور به دو بخش تحریمی و انتخاباتی تقسیم شدند. طیف تحریمی از راهبرد تحریم انتخابات در انتخابات سال ۱۳۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ نتیجه نگرفت بنابراین به دنبال مشارکت انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری است. بخش غیرتحریمی هم در حال بازسازی خود و تلاش بیشتری برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات و فرار از شکست است.

حزب کارگزاران سازندگی از احزاب اصلی جبهه اصلاحات که معتقد به بیانیه روزنه گشایی در انتخابات مجلس سال گذشته بود در این دوره هم فعال شده و به صورت غیر رسمی هم محسن هاشمی را به عنوان گزینه اصلی خود مطرح کرده است. اسحاق جهانگیری از اعضای کارگزاران است و احتمال ثبت نام او در انتخابات هم کم نیست، اما او، هم سابقه رد صلاحیت دارد و هم اینکه به عنوان کاندیدای پوششی روحانی در سال ۹۶ مسئولیت دولت تدبیر و امید را هم باید بر دوش بکشد. بنابراین شانس کمتری دارد این در حالی است که محسن هاشمی شانس بیشتری برای تأیید صلاحیت و کسب رأی دارد. همین ملاحظات است که کارگزاران به فرزند ارشد مرحوم هاشمی رسانده است تا او در مناظرات بتواند از عملکرد پدر معنوی این جریان سیاسی دفاع کند. هاشمی البته به صورت رسمی این خبر را تأیید نکرده و گفته «باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.»

علی لاریجانی هم از گزینه‌های مهم جریان اصلاحات و اعتدالی است. براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای احتمال بسیار زیادی مبنی بر ثبت نام او در روز‌های آتی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری وجود دارد. محمود واعظی هم اعلام کرد که با آقای لاریجانی مذاکره کرده‌ایم.

محمد رضا عارف از دیگر افراد اصلاح‌طلب است که تقریباً حضور او در انتخابات قطعی است. مصطفی فقیهی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب و مدیر سایت انتخاب در واکنش به حضور عارف نوشت: «او می‌آید! با تابلوی "معترض به وضع موجود" با برند اصلاحات! تأیید صلاحیت می‌شود! خاتمی و جبهه اصلاحات هم، زیر بار حمایت از او نمی‌رود! "او" شکست سنگینی متحمل می‌شود! و در رسانه‌های دولتی جار می‌زنند که تعداد رأی "معترضین به وضع موجود" همین قدر است.» نوشته‌ای که شکاف عمیق در جریان اصلاحات را نشان می‌دهد.

مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم روز چهارشنبه در گفتگو با روزنامه اعتماد ثبت نام خود در انتخابات را تأیید کرده است. اعتماد با اشاره به مصاحبه خود با پزشکیان نوشته: «مسعود پزشکیان سرانجام از عزم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری پرده‌برداری و تصویری از آینده ارائه می‌کند». اما جناح رادیکال جبهه اصلاحات به رهبری حزب اتحاد ملت هم فعال شده و خبر از معرفی گزینه‌های مد نظر خود به جبهه اصلاحات داده است. شکوری‌راد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و نماینده این حزب در جبهه اصلاحات، سید محمد صدر و محمدرضا ظفرقندی را دو نامزد پیشنهادی این حزب به جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ معرفی کرد.

شکوری راد در پاسخ به این سؤال که آیا حزب اتحاد نامزدی برای انتخابات معرفی خواهد کرد، به جماران گفت: «حزب اتحاد عضو جبهه اصلاحات است و در چارچوب آن عمل خواهد کرد. ما نامزد اختصاصی نداریم، اما پیشنهادات خود را به جبهه اصلاحات اعلام می‌کنیم و این افراد در کنار نامزد‌های پیشنهادی سایر احزاب مورد بررسی قرار می‌گیرند و نهایتا از بین آن‌ها نامزد جبهه اصلاحات انتخاب خواهد شد». علی جنتی هم لاریجانی و جهانگیری را گزینه‌های مطلوب جریان اصلاح‌طلب دانسته و در بین اصولگرایان هم از فتاح و جلیلی سخن گفته است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی هم از گزینه‌های در مظان حضور در انتخابات است. خبرگزاری برنا دیروز اعلام کرد که او در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد، هر چند برخی منابع اعلام کردند که این تصمیم هنوز قطعی نیست. احتمالاً صالحی با هدف دفاع از برجام و مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی در انتخابات حضور خواهد داشت تا از تریبون مناظرات انتخاباتی پاسخ منقدان خود را بدهد. اما محمد صدر دیپلمات شناخته شده اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اعلام کرده که سید محمد خاتمی از او خواسته که در انتخابات شرکت کند، هر چند او هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته است. باتوجه به اینکه جزو گزینه‌های پیشنهادی حزب اتحاد ملت است احتمال زیاد باید او را یکی از افرادی بدانیم که قطعاً در انتخابات ثبت نام می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی هم از اصلی‌ترین افراد طیف اعتدالی برای حضور در انتخابات است که گفته اگر افراد شایسته ثبت نام کنند در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند؛ جوابی که نشان می‌دهد او آماده ورود به صحنه انتخابات است، اما همچنان در حال ارزیابی بیشتر وضعیت است.

 جلیلی می‌آید، سکوت فتاح ادامه دارد

در طیف مقابل هم دو جریان بیشتر در معرض گمانه‌زنی‌های انتخاباتی است. اعضای دولت سیزدهم و افراد شناخته شده جریان اصولگرا که فعلاً دولتی‌ها در جلسه دیروز هیئت دولت تأییدی مبنی بر شرکت در انتخابات ندادند. احمد وحیدی وزیر کشور اولین عضو کابینه بود که ثبت نام خود در انتخابات را رد کرد. وحیدی به ایسنا گفته که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم با بیان اینکه دولت بنای معرفی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد گفته: «شخصیت‌های فراوانی در دولت و خارج از دولت داریم که ظرفیت ادامه کار را دارند. دولت بنای برگزاری انتخابات را دارد اینکه برخی دولتمردان به میدان انتخابات بیاید احتمال دارد در دولت‌های قبلی هم برخی اعضای دولت در بین نامزد‌های انتخابات وجود داشتند.» اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا آقای مخبر می‌تواند نامزد شود، پاسخ داده: «منع قانونی ندارد، اما از اراده و تصمیم ایشان اطلاع ندارم.».

اما خود مخبر معاون اول رئیس‌جمهور شهید و سرپرست فعلی قوه مجریه بیش از دیگران در مظان حضور در انتخابات است. مخبر وقتی با این سؤال خبرنگاران روبه‌رو شد که آیا قصدی برای حضور در انتخابات دارد یا خیر، گفت: «ما داریم خدمت می‌کنیم». پاسخی تلویحی که احتمال ثبت نام او را منتفی نمی‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم وقتی با خبرنگاران روبه‌رو شده در مورد ثبت نام یا عدم ثبت نام سکوت کرده و فقط به گفتن این جمله اکتفا کرده که «مشغول ساخت ۲۰۰ هزار خانه در تهران هستم!»

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید هم در مورد انتخابات صحبت کرده و اینکه هنوز تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات نگرفته است. عزت‌الله ضرغامی هم به کنایه گفته که خیالتان راحت من ثبت نام نمی‌کنم و فعلاً آخرین داوطلب از راه رسیده حجت الاسلام سید محمدمحمد رضا میرتاج الدینی است که در مجلس یازدهم نماینده مردم تبریز بود که اعلام کرده در انتخابات ثبت نام می‌کند.

اما دو گزینه اصلی جریان اصولگرا سعید جلیلی و پرویز فتاح هستند. تقریباً آمدن سعید جلیلی قطعی به نظر می‌رسد و افراد نزدیک به او هم نشان دادند که علاقه‌مند به ثبت نام جلیلی در انتخابات هستند. البته تجربیات تلخ شکست در انتخابات قبلی با اوست و باید ببینیم جلیلی برای فرار از تکرار این تجربیات چه راهبردی اندیشده است. اما فعلاً از پرویز فتاح و اطرافیان او خبری در مورد انتخابات منتشر نشده است.

روز‌های آینده شاهد ثبت نام بسیاری از این افراد در انتخابات ریاست جمهوری هستیم. روز‌هایی که برای عکاسان و خبرنگاران روز‌های شلوغی خواهد بود تا حاضران و غایبان انتخابات ریاست جمهوری را ثبت و ضبط کنند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها