«فردا» گزارش می‌دهد:

همه آنهایی که شاید نامزد انتخابات شوند

کد خبر: 1293591

در گزارش پیش رو به بررسی نام‌هایی که ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوند، می‌پردازیم.

همه آنهایی که شاید نامزد انتخابات شوند

گروه سیاست سایت فردا: اندکی تا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بیشتر زمان باقی نیست و حالا گروه‌های سیاسی مشغول ارزیابی شرایط خود برای چگونگی ورود به انتخابات‌اند. در این میان نام‌هایی هم به گوش می‌رسد و گمانه‌زنی‌هایی می‌شود که چه کسانی از میان اصولگرایان، مستقلین و اصلاح‌طلبان نامزد خواهند شد.

یکی از آن نام‌ها محمدباقر قالیباف است؛ شخصیتی که در دوره مجلس یازدهم ریاست مجلس را برعهده داشت و حالا هم در مجلس دوازدهم حضور دارد و به احتمال زیاد و باتوجه به اجماع نمایندگان بر او رئیس‌مجلس دوازدهم هم خواهد شد. او منعی قانونی برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد و اگر بیاید بی‌تردید مورد اجماع نظر نیروهای اصولگرا و انقلابی و سرمایه اجتماعی آنها قرار می‌گیرد اما تحقق این شرایط بستگی به نظر نهایی او دارد که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند یا خیر. قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و پیش از ریاست مجلس، شهردار تهران بود و پیش از آن فرماندهی نیروی انتظامی را در کارنامه دارد و البته او یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس بوده است.

یکی دیگر از چهره‌هایی که اعلام رسمی کرده است که در انتخابات نامزد می‌شود، سعید جلیلی است. فردی که معمولا مورد توجه منتهی‌الیه راست‌گراهاست. او در انتخابات سال92 هم نامزد شد که در رتبه سوم قرار گرفت.

پرویز فتاح هم که سابقه وزارت نیرو در دوره اول محمود احمدی‌نژاد، ریاست بنیاد مستضعفان و کمیته امداد را در کارنامه دارد و حالا رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است.

ممکن است علیرضا زاکانی، شهردار وقت تهران هم یکی از نامزدهای انتخابات باشد. زاکانی در سال96 در انتخابات نامزد شد اما در نهایت از ادامه رقابت انصارف داد.

صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری هم ممکن است نامزد انتخابات شود‌. بر اساس اخبار رسیدهد ر جلسه اخیر شورای مرکزی جبهه پایداری، اعضای این شورا از محصولی خواسته‌اند که برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اقدام کند. او هنوز پاسخ روشنی به این درخواست نداده است اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که محصولی هم بیاید.

عزت‌الله ضرغامی که در دولت سیزدهم وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بوده و البته به مدت 10سال ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشته است.

برخی هم می‌گویند که شاید غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و البته رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) در انتخابات نامزد شود. حداد در سال92 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که چهار روز مانده به روز برگزاری انتخابات به نفع سایر نامزدهای اصولگرا کنار کشید.

مهرداد بذرپاش هم یکی دیگر نامزدهای احتمالی است. او که اکنون مسئولیت وزارت راه را برعهده دارد. گفته می‌شود محمود احمدی‌نژاد هم بدش نمی‌آید در انتخابات نامزد شود. البته که او پیش از نیز یک بار در انتخابات ریاست‌جمهور ردصلاحیت شده بود.

گفته می‌شود که محمد مخبر، معاون اول دولت سید ابراهیم رئیسی که حالا و تا تشکیل دولت جدید، سرپرست دولت است، ممکن است در انتخابات نامزد شود. البته اخبار ضدونقیضی در این ارتباط وجود دارد؛ چنانکه برخی منابع گفته‌اند که او گفته نامزد نخواهم شد و از هیچ گروهی هم حمایت نخواهم کرد اما این خبر هنوز تأیید نشده است و به نظر می‌رسد تیم دولت قصد دارد که او را همراه خود کند.

علی شمخانی هم شاید نامزد شود؛ اویی که یک بار تجربه تجربه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته است؛ یعنی سال80 زمانی که رقبایش سید محمد خاتمی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی، سید محمد کاشانی و حسن غفوری‌فرد بودند و شمخانی در میان اینها نفر سوم شد.

علی لاریجانی هم شاید نامزد شود. او را دیگر باید در طیف مستقلین یا اعتدالی‌ها جای داد. لاریجانی در انتخابات سال1400 هم نامزد شد که صلاحیتش تأیید نشد.

علی ربیعی هم یکی دیگر از نامزدهای اعتدالی‌ها می‌تواند باشد. اویی که از نزدیکان حسن روحانی به شمار می‌آید و در دوره روحانی سخنگوی دولت بود. محمدباقر نوبخت و محمود واعظی هم از دیگر نزدیکان روحانی‌اند که از سران حزب نزدیک به روحانی یعنی اعتدال‌ و توسعه به شمار می‌آیند. گفته می‌شود ممکن است آنها هم بیایند.

محمدجواد آذری جهرمی، علی طیب‌نیا و محمد شریعتمداری هم شاد نامزد شوند. آنها هم از وزرای دولت روحانی بودند.

ممکن است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی هم یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. او هم به اعتدالی‌ها و حزب اعتدال و توسعه نزدیک است و هم به اصلاح‌طلبان. البته پیش از اینها خود ظریف بارها گفته بود که هیچ وقت در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نخواهم شد. حالا باید ببینیم به حرفش عمل می‌کند یا خیر.

در میان اصلاح‌طلبان هم نام‌های زیادی به چشم می‌خورد. یکی از آنها محمدرضا عارف است که در انتخابات سال92 نامزد شد و در نهایت با توصیه خاتمی و البته با دلخوری‌هایی کنار کشید. او در دوره دهم مجلس بارها تلاش کرد رئیس مجلس شود اما همیشه رقابت را به لاریجانی واگذار کرد.

اگر اسحاق جهانگیری در انتخابات نامزد شود شاید اصلاح‌طلبان از او حمایت کنند. او عضو حزب کارگزاران سازندگی است و هشت سال معاون اولی دولت روحانی را در اختیار داشت.

محمد صدر هم یکی دیگر نامزدهای مهم اصلاح‌طلبان می‌تواند باشد. او اصلاح‌طلبی میانه‌رو است که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست. برخی می‌گویند صدر می‌تواند نامزد نهایی اصلاح‌طلبان باشد.

عبدالناصر همتی هم گویا می‌خواهد بار دیگر شانس را در انتخابات امتحان کند. او در سال1400 شکست سختی را متحمل شد و عملا نشان داد که سرمایه اجتماعی خاصی دنبال او نیستند و البته پایگاه سیاسی ویژه‌ای هم در بین اصلاح‌طلبان برای کسب حمایت آنها ندارد.

مجید انصاری هم ممکن است نامزد شود. او در انتخابات مجلس یازدهم سرلیست همه لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان اما رأی بسیار اندکی آورد و نتوانست به مجلس راه یابد. انصاری فردی میانه‌رو محسوب می‌شود که پایگاه سیاسی خوبی هم در بین اصلاح‌طلبان دارد اما او سرمایه‌ اجتماعی خاصی ندارد و در بین مخاطبان اصلاحات چهره کاریزماتیکی فرض نمی‌شود.

نام‌های دیگری هم در بین اصلاح‌طلبان به چشم می‌خورد؛ از جمله عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، محمد جواد حق‌شناس، مصطفی کواکبیان، علی مطهری، شهیندخت مولاوردی و محسن مهرعلیزاده.

حتما تمام نامزدهای احتمالی مذکور در انتخابات نامزد نمی‌شوند اما در این گزارش سعی شد نام آنهایی که احتمال آمدنشان وجود دارد آورده شود و قطعا در روزهای آینده و با روشن شدن سیاست انتخاباتی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بسیاری از این نام‌ها کنار می‌روند و البته مرحله نهایی بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان است که نامزدهای قطعی انتخابات را مشخص می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها