«فردا» گزارش می‌دهد؛

پازل‌چینی رسانه‌ها برای انتخابات تیر ماه

کد خبر: 1293518

با داغ شدن بازار گمانه‌زنی‌های انتخاباتی هر یک از روزنامه‌ها بسته به وابستگی‌های سیاسی و نگاهش به فضای کشور مشغول بزرگنمایی یکسری کاندیدا و کوچک‌نمایی یکسری کاندیدای دیگر است. از سوی دیگر راهبرد اختلاف‌اندازی در جریان رقیب نیز با شدت از سوی برخی رسانه‌ها دنبال می‌شود.

پازل‌چینی رسانه‌ها برای انتخابات تیر ماه

گروه سیاست سایت فردا - با داغ شدن بازار گمانه‌زنی‌های انتخاباتی هر یک از روزنامه‌ها بسته به وابستگی‌های سیاسی و نگاهش به فضای کشور مشغول بزرگنمایی یکسری کاندیدا و کوچک‌نمایی یکسری کاندیدای دیگر است. از سوی دیگر راهبرد اختلاف‌اندازی در جریان رقیب نیز با شدت از سوی برخی رسانه‌ها دنبال می‌شود. 

اعتماد: اصلاح‌طلبان در انتظار سیگنال! 

روزنامه اعتماد نوشته: دیروز اخباری غیررسمی در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد که چهره‌هایی چون سیدمحمد صدر و رضا اردکانی همراه با مجید انصاری به لیست نامزدهای مورد نظر اصلاح‌طلبان راه پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه اسحاق جهانگیری هم همچنان به عنوان نامزد بالقوه اصلاح‌طلبان در کنار سایر چهره‌ها مطرح شده است. محمدجواد حق‌شناس، عباس آخوندی و محمدرضا عارف از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی هستند که شانس کاندیداتوری جدی آنها در انتخابات وجود دارد و هنوز پروسه نامزدی آنها تکذیب نشده است. 

به اعتقاد جواد امام، ‌سخنگوی جبهه اصلاحات هنوز سیگنالی از سوی شورای نگهبان ارسال نشده و تا زمان ارسال این نوع سیگنال‌ها نمی‌توان با قاطعیت درخصوص نحوه کنشگری این طیف صحبت کرد. 

جو سنگین گمانه‌های انتخاباتی از نگاه روزنامه جوان 

روزنامه جوان نوشته: گمانه‌زنی‌های انتخاباتی، فضای سنگینی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است. هرچند برخی صراحتاً اعلام کرده‌اند نامزد ریاست‌جمهوری‌ نمی‌شوند، اما دیگرانی هستند که مشغول محاسبات و مکاشفات خود هستند و این وزن فضای گمانه‌زنی‌ها را بالا برده است. 

این روزنامه ادامه داده: غافلگیری برگزاری انتخابات یک‌سال زودتر نیز فرصت اصلاح قانون برای جلوگیری از خودنمایی سیبیلو‌ها و کلاه شاپویی‌ها را گرفت و این‌بار نیز که ثبت‌نام‌ها حضوری انجام می‌شود، چه‌بسا کسانی فقط برای ثبت در آلبوم خانوادگی، حضور در حوزه ثبت‌نام وزارت کشور را برای گرفتن سلفی‌ثبت‌نام غنیمت بشمارند.  

قطعاً نه شورای نگهبان، نه نامزد‌ها و نه جریان‌ها هیچ‌یک بازیگر اصلی میدان انتخابات نیستند. این مردمند که تعیین می‌کنند سرنوشت خودشان چگونه رقم بخورد. 

شرق: مخبر، جدی‌ترین نامزد، شناس اصلاح‌طلبان چقدر است؟ 

روزنامه شرق نوشته: به گفته برخی تحلیلگران در میان چهره‌های اصولگرایی که خود را برای تکیه‌زدن بر کرسی ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند جدی‌ترین نامزد که شانس بالایی برای کلیدداری پاستور دارد، محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم و سرپرست فعلی قوه مجریه است. 

کیهان: دوربرگردان اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 

روزنامه کیهان نوشته: اصلاح‌طلبان که تا دو ماه پیش مطرح می‌کردند که فضای سیاسی کشور پذیرای حضور سلائق مختلف نیست با تغییر نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری جلسات جدی برگزار می‌کنند. 

اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد حضور کمرنگ و غیرسازمان‌یافته‌ای داشتند و حتی رئیس دولت اصلاحات نیز در این انتخابات پای صندوق رای نرفت حالا رویکرد خود را تغییر داده‌اند و رسانه‌‎های این جریان سیاسی اعلام می‌کنند که نیروی‌های اصلاح‌طلب عزم خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جزم کرده‌اند.  

این روزنامه ادامه داده: ظرف حدود دو ماه در فضای سیاسی کشور چه تغییر شگرفی رخ داده که اصلاح‌طلبان رویکرد انتخاباتی خود را تغییر داده‌اند؟ 

اشاره هم میهن به ترس اصلاح‌طلبان از ترامپ 

روزنامه هم میهن با اشاره به چالش‌های اصلاح‌طلبان نوشته: چالشی که برای آمدن تردید ایجاد می‌کند احتمال رو به افزایش بازگشت ترامپ است که کار را دشوار می‌سازد و همان بلایی را بر سر نامزد پیروز می‌آورد که بر دولت دوم روحانی آوار شد و با این نگاه برخی بر این باورند که ورود به این عرصه بدون اخذ مجوزهای لازم برای مذاکره انتحار است. چالش دیگر هم این است که حامیان اصول‌گرایان پایِ کارند. 

دنیای اقتصاد: پایداری پشت جلیلی را چند بار خالی کرده است‌؟ 

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته: جبهه پایداری در خرداد سال ۹۲ در جلسه شورای مرکزی‌اش ابتدا تصمیم به حمایت از سعید جلیلی به عنوان یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت. اما در ادامه راه پس از بررسی نامزدهای موردنظرش در نهایت به سه نامزد ازجمله کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد در دولت نهم، ‌سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی  امنیت ملی و پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم رسید که درنهایت باقری‌لنکرانی به عنوان نامزد نهایی این جریان معرفی شد.  

سال ۹۶ نیز اگرچه جلیلی گزینه پایداری‌ها بود، اما شرایط موجود او را به سمت کناره‌گیری از گردونه انتخابات به نفع شهید ابراهیم رئیسی کشاند‌.

آرمان ملی: تمایل اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات افزایش یافته است

روزنامه آرمان ملی نوشته: با این وجود به‌نظر می‌رسد این جریان برای حضور در انتخابات متفق‌القول شده اما حضور آنها منوط به تایید صلاحیت کاندیداهای شناخته شده اصلاح‌طلب خواهد بود. بعید است آنچه درگذشته اصلاح‌طلبان دنبال می‌کردند یعنی درکنار مردم بودن و سکوت در ارتباط با انتخابات در دستورکار آنها قرار گیرد. از این جهت به‌نظر می‌رسد تمایل این جریان برای حضور در انتخابات در مقایسه با انتخابات گذشته افزایش یافته است. 

فرهیختگان: گزینه نهایی اصلاح‌طلبان پزشکیان است یا لاریجانی و عارف؟ 

روزنامه فرهیختگان با طرح این سول نوشته: با در نظر گرفتن قطعی شدن حضور این سه چهره در انتخابات، چند گزینه برای نقش‌آفرینی و رقابت اصلاح‌طلبان در انتخابات را مورد توجه قرار دارد. اگر پزشکیان از جانب شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد احتمالا گزینه مورد حمایت جبهه اصلاحات خواهد بود. در سمت دیگر، لاریجانی گزینه قطعی مورد حمایت اعتدالی‌ها خواهد بود و طیفی از اصلاح‌طلبان معتدل نیز از لاریجانی حمایت خواهند کرد. با توجه به اینکه پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از جانب شورای نگهبان ردصلاحیت شد، این احتمال وجود دارد که عارف و لاریجانی تنها گزینه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات تیر ماه باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها