آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات مجلس/رهبر انقلاب رای خود را به صندوق رای انداختند/ قالیباف و رئیسی در انتخابات شرکت کردند/ مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم پایان یافت​/آغاز شمارش آرای الکترونیکی بعد از پایان رای‌گیری

کد خبر: 1290332

مرحله دوم انتخابات دوادهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسما به دستور وزیر کشور آغاز شد.

آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات مجلس/رهبر انقلاب رای خود را به صندوق رای انداختند/ قالیباف و رئیسی در انتخابات شرکت کردند/ مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم پایان یافت​/آغاز شمارش آرای الکترونیکی بعد از پایان رای‌گیری

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح امروز - جمعه ۲۱ اردیبهشت - در ۲۲ حوزه انتخابیه آغاز شد.

پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ۱۱ اسفند سال گذشته و راه‌یابی ۲۴۵ کاندیدا به مجلس، امروز - جمعه ۲۱ اردیبهشت - تکلیف ۴۴ کرسی باقیمانده در ۲۲ حوزه انتخابیه، از میان ۹۰ کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات وجود دارد که ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است.

در مرحله اول انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ۱۴ کاندیدا وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر بعدی نیز به مرحله دوم راه یافتند تا تکلیف ۱۶ کرسی باقیمانده، مشخص شود.

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده شده است.

در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. متولدان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در مرحله دوم انتخابات مجلس شرکت کنند./ایسنا

رهبر انقلاب رای خود را به صندوق رای انداختند

رهبر انقلاب با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) جهت انجام فرایند رای‌گیری در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدایی‌ترین ساعت شروع رای گیری شرکت کردند.

مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد/ هرچقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است

رهبر انقلاب:انتخابات فی نفسه مهم و اساسی برای کشور و مردم است.

وظیفه ملی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و به مقاصد بزرگ نزدیک شود این است که در انتخابات شرکت کند.

حضور رهبر انقلاب در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد.

در مرحلهٔ دوم ظرفیتِ تمام‌نشدهٔ مرحلهٔ اول تکمیل می‌شود.

اگر در مرحلهٔ دوم شرکت نکنیم،‌ کار مرحلهٔ اول را نیمه‌تمام رها کرده‌ایم.

هرچقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود.

وزیرکشور: انتخابات در هشت حوزه تمام الکترونیک است و ۶۰ درصد نمایندگان را شامل می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه تفاوت مرحله دوم انتخابات مجلس وازدهم را با دور اول آن در الکترونیکی شدن شعب اخذ رای عنوان کرد و افزود: در این دوره، تعداد زیادی از شعب اخذ رای به شکل الکترونیکی برگزار می شود که حدود هشت حوزه تمام الکترونیک است  و بیش از ۶۰ درصد نمایندگان را شامل می شود.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، احمد وحیدی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه، همزمان با آغاز مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با حضور مردم در پای صندوق های رای کار ناتمام امروز به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: برای همه عزیزان در همه شعب که مشغول کار هستند و هیات‌های اجرایی و بازرسان و هیأت‌های نظارت و فرمانداران و نمایندگان آنها و استانداران و ستادهای هیات‌های اجرایی و ستادهای هماهنگ کننده و ستادهای تبلیغاتی در همه جا آرزوی موفقیت و توفیق داریم تا در خدمت به مردم شریف در اخذ رای آنها که امانت الهی است، بیش از پیش موفق باشند.

وزیرکشور درباره اهمیت این دور از انتخابات  گفت که امیدواریم با حضور مردم در پای صندوق های رای یک حرکت مهم سیاسی اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

وحیدی تفاوت مرحله دوم انتخابات مجلس وازدهم را با دور اول آن در الکترونیکی شدن شعب اخذ رای عنوان کرد و افزود: در این دوره، تعداد زیادی از شعب اخذ رای به شکل الکترونیکی برگزار می شود که حدود هشت حوزه تمام الکترونیک است  و بیش از ۶۰ درصد نمایندگان را شامل می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این گام خوبی در جهت فعالیت نوآورانه  در حوزه انتخابات باشد  که هم از دقت و سلامت برخوردار است و  هم تسهیل در شمارش آرا و این  یک گام خوبی خواهد بود تا در آینده  تمام شعب الکترونیکی شود.

وزیر کشور به حضور ۱۴۵ هزار کارگزار در شعب اخذی رای هم اشاره کرد.

به گزارش ایرنا،رقابت ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۴۵ نماینده راس ساعت ۸ صبح امروز - جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه - در ۱۵ استان آغاز شد.

امروز مردم کشورمان با حضور در پای صندوق های رای در ۲۲ حوزه انتخابیه شامل تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، سرنوشت ۴۵ کرسی باقیمانده قوه مقننه را تعیین می کنند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه برای مرحله دوم در سراسر کشور در نظر گرفته شده است و انتخابات در این مرحله در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

در حوزه انتخابیه تهران نیز طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در مرحله اول یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود و از بین نامزدها ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که امروز برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان به رقابت می پردازند.

طبق قانون کسانی می‌توانند در انتخابات یک حوزه انتخابیه در دور دوم شرکت کنند که در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده اند. همچنین افرادی که در دور اول رأی نداده اند می‌توانند در این دوره رأی دهند.

رأی‌دهندگان الزاما با پنج سند هویتی کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت می توانند رای خود را به صندوق بیندازند.

وزیر کشور در انتخابات مشارکت کرد

احمد وحیدی پس از اعلام شروع رسمی دور دوم انتخابات مجلس  و بازدید از ستاد انتخابات کشور، رأی خود را به شکل الکترونیکی ثبت کرد.

وزیر کشور

صف اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه شهرری ‌

از دقایق اولیه آغاز فعالیت شعب رأی‌گیری مرحله دوم انتخابات مجلس شاهد حضور باشکوه مردم به‌ویژه رأی اولی‌ها هستیم، به‌گونه‌ای صف شعبه اخذ رأی طولانی شده است.

قالیباف در انتخابات شرکت کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از شعب اخذ رای در پردیس در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کرد.

محمدباقر قالیباف لحظاتی پیش با حضور در شعبه اخذ رای در مسجد امام علی(ع) شهرستان پردیس رای خود را در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی ثبت کرد.

 اخذ رای با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه صورت می‌گیرد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۴ اعلام کرد: فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات مجلس با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه انجام می‌شود.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 4 اعلام کرد: فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 08:00 صبح روز جمعه مورخ 1403/2/21 با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه انجام می‌شود.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، فرآیند اخذ رای از رای دهندگان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 08:00 صبح روز جمعه مورخ 21/02/1403 با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه ذیل انجام می‌پذیرد:

1- کارت ملی

2- شناسنامه

3- گذرنامه

4- گواهینامه رانندگی

5-کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه

همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رأی دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است.

یادآور می‌گردد؛ کلیه رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای می توانند رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و کسانی ‌که در مرحله اول در هیچ ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده اند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

 چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات رأی بدهند؟​

مردم کشور در ۱۵ استان برای انتخاب باقیمانده کرسی‌های مجلس شورای اسلامی پای صندوق های رای می‌روند.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 صبح امروز (جمعه 21 اردیبهشت‌ماه) در 15 استان آغاز شد.

در این مرحله از انتخابات، 90 نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، 45 کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف و پرونده‌ی انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در مرحله‌ی اول انتخابات که جمعه 11 اسفند 1402 برگزار شد، سرانجام 245 کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌گیری تا ساعت 18 برگزار می‌شود و در صورت نیاز و با صلاح‌دید وزیر کشور امکان تمدید ساعت رأی‌گیری نیز وجود دارد.

چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند؟

طبق قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرکت‌کنندگان در مرحله دوم انتخابات مجلس باید شرایط زیر را داشته باشند:

1- رای‌دهندگان باید از میان متولدین 21 اردیبهشت‌ سال 1385 به قبل باشند.

2- کسانی‌که در مرحله اول انتخابات شرکت کردند فقط می‌توانند در همان حوزه انتخابیه مرحله اول، رای دهند.

3- کسانی‌که در مرحله اول انتخابات شرکت نکردند می‌توانند در هر حوزه‌ای که مرحله دوم انتخابات در آن برگزار می‌شود، رای دهند.

4- براساس تبصره 5 ماده 10 اصلاحی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه‌های انتخابیه هر دوره مجلس کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند یا در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.

اطلاعیه شماره ۵ ستاد انتخابات

توصیه ستاد انتخابات کشور به اعضای شعب اخذ رای

ستاد انتخابات کشور صبح جمعه با انتشار اطلاعیه شماره 5 اعلام کرد هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی نباید در محل شعب اخذ رای و اطراف آن وجود داشته باشد.

 به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند، هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان اخذ رأی، آن را امحاء نمایند.

تخلفات احتمالی انتخاباتی را به «۴۵۵۰۰» گزارش دهید

مدیرکل بازرسی استانداری تهران گفت: مردم استان تهران تخلفات احتمالی انتخاباتی را به شماره ۴۵۵۰۰ گزارش دهند.

اسداله تقی زاده با اشاره به اینکه مردم استان تهران تخلفات انتخاباتی را می توانند به شماره ۴۵۵۰۰ گزارش دهند، افزود: شماره ۴۵۵۰۰ برای گزارش تخلفات انتخاباتی در استان تهران تدارک دیده شده است. مجموعا ۷۰۰ بازرس و بازرس ویژه کار نظارت بر برگزاری انتخابات را انجام می دهند.

وی افزود: گزارشات اعلامی توسط مردم به عنوان ناظران میدانی انتخابات دریافت و توسط بازرسان انتخاباتی رصد و توسط هیأت‌های بازرسی بررسی می‌شوند.

طحان نظیف در جمع خبرنگاران:

برگزاری انتخابات الکترونیکی رضایت‌بخش بوده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از ۲۲ حوزه‌ای که انتخابات  برگزار می‌شود، ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیکی در حال برگزاری است و رضایت بخش بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در محل شورای نگهبان، گفت: از ساعت ۸ صبح رأی گیری برآب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبودیم.

وی تاکید کرد: فرایند رأی گیری به صورت روان در حال پیگیری است.

رأی گیری تا ساعت ۱۸ است و توصیه ما به مردم آن است که تا قبل از ساعت ۱۸ رأی دهند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همکاران ما از طریق سامانه مردم ناظر در خدمت مردم هستند و موارد اندک تخلفات را رصد می‌کنند.

طحان نظیف گفت: از ۲۲ حوزه‌ای که انتخابات برگزار می‌شود، ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیکی در حال برگزاری است و رضایت بخش بوده است. سطح اتصال دستگاه‌های الکترونیک هم بالای ۹۹ درصد بوده است.

اطلاعیه شماره ۹ وزارت کشور؛

دارندگان شناسنامه بدون عکس می توانند رای دهند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۹ اعلام کرد: دارندگان شناسنامه بدون عکس می توانند در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۹ اعلام کرد: دارندگان شناسنامه بدون عکس می توانند در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که امروز در ۱۵ استان کشور جریان دارد، شرکت کنند.

اطلاعیه شماره ۹ ستاد انتخابات به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هم میهنان عزیز و اعضای محترم شعب اخذ رأی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشند که به استناد استفساریه مصوب ۱۳۸۰/۳/۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست ودارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می توانند در انتخابات شرکت نموده و رأی دهند.

اطلاعیه شماره ۸ ستاد انتخابات کشور؛

هموطنان حضورشان در شعب اخذ رای را به ساعات پایانی نیندازند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۸ از هموطنان خواست حضورشان را در شعب اخذ رای به ساعات پایانی روز جمعه نیندازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۸ از هموطنان خواست حضورشان را در شعب اخذ رای به ساعات پایانی روز جمعه نیندازند.

اطلاعیه شماره ۸ را روز جمعه به این شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عنایت به اینکه تمامی شعب اخذ رای در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز جاری اخذ رای از کلیه واجدین شرایط در حوزه های انتخابیه مربوطه را آغاز نموده اند، لذا از هم میهنان عزیز که انتخابات حوزه آنها به مرحله دوم کشیده شده است، تقاضا می شود در ساعات اولیه به شعب اخذ رای مراجعه و از موکول کردن حضور خود در شعبه به ساعات پایانی به جهت ازدحام جمعیت خودداری نمایند.

 اطلاعیه شماره ۱۲ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای خطاب به مجریان و دست اندرکاران مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رای را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 12 خطاب به مجریان و دست اندرکاران مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رای را مورد تاکید قرار داد.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رساند، ملاک اصلی جهت تشخیص واجدین شرایط اخذ رأی و صدور تعرفه برای رای دهندگان؛

الف - اصالت مدارک هویتی پنجگانه

ب - متولدین 1385/2/21 و ما قبل آن

 ج - استعلام شماره ملی رأی دهندگان از دستگاه احراز هویت می باشد.

همچنین مجدداً یادآور می شود عکس دار بودن شناسنامه الزامی نیست.

 امکان رای‌دهی متولدین ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۸۵ و قبل از آن​

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: متولدین ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت برسانند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 11 که پیش از ظهر جمعه و خطاب به جوانان برومند ایران اسلامی منتشر شد، اعلام کرد: متولدین 21 اردیبهشت ماه سال 1385 و قبل از آن می توانند اولین حضور خود را در انتخابات به ثبت برسانند.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه جوانان عزیز و برومند ایران اسلامی می رساند؛ براساس بند 2 ماده 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سن انتخاب کنندگان  می بایست در روز اخذ رای 18 سال تمام باشد، یعنی کلیه متولدین روز 21 اردیبهشت ماه سال 1385 و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای، اولین حضور خود در انتخابات را به ثبت رسانده و رای بدهند.

ستاد انتخابات: نیازی به ثبت اثر انگشت رای دهندگان نیست

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۰ اعلام کرد در حوزه های انتخابیه تمام الکترونیکی نیازی به ثبت اثر انگشت رای دهندگان نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 10 خطاب به مجریان و دست اندرکاران انتخابات مجلس درحوزه‌های انتخابیه تمام الکترونیکی اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه تمام الکترونیکی می‌رساند؛ با توجه به احراز هویت واجدین اخذ رای بوسیله دستگاه‌های الکترونیک و ثبت کد ملی افراد در سامانه انتخابات، نیازی به ثبت اثر انگشت رای دهندگان نمی‌باشد.

حضور مردم در ساعات اولیه انتخابات خوب گزارش شده است

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: گزارش‌هایی که از کل کشور گرفتیم حاکی از این بوده که درصد بالایی از شعب رای کار خود را سر وقت شروع کردند و حضور مردم نیز در ساعات اولیه خوب گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از شرکت در انتخابات طی سخنانی اظهار داشت: گزارش‌هایی که از کل کشور گرفتیم حاکی از این بوده که درصد بالایی از شعب رای کار خود را سر وقت شروع کردند و حضور مردم نیز در ساعات اولیه خوب گزارش شده است.

وی افزود: امیدوار هستیم که حضور مردم تا ساعات پایانی اخذ رای ادامه داشته باشد و در اسرع وقت نتایج اعلام شود و ما در موعد قانونی با حضور تمام نمایندگان مجلس دوازدهم آماده شروع دوره ای جدید و مستحکم و با قدرت شویم و مسائل کشور در حوزه تقنین و نظارت با قدرت در دستور کار قرار گیرد.

اعلام نتایج انتخابات تا ۲ ساعت بعد از پایان رای‌گیری  

استاندار تهران:حداکثر تا دو ساعت بعد از پایان رای گیری، آخرین نتایج به وزارت کشور اعلام می‌شود تا آن‌ها به مردم اطلاع دهند.

اکنون روند انتخابات به شکل مطلوبی در انجام است. به نظر می‌رسد اوج حضور مردم پای صندوق‌های رای را در بعدازظهر شاهد خواهیم بود.

آیا زمان انتخابات تمدید خواهد شد؟

دبیر شورای نگهبان رأی خود را ثبت کرد

رئیسی رأی خود را ثبت کرد 

رئیس‌جمهور بعدازظهر امروز با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) در شهرک صالح‌آباد واقع در جنوب غرب تهران در مرحله دوم انتخابات مجلس شرکت کرد.

 شاهچراغی: رای‌گیری تا ۶ بعد از ظهر ادامه دارد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر رای‌گیری ادامه دارد و امیدوارم مردم این را به تعویق نیاندازند البته طبق قانون و پیشی بینی قانون امکان تمدید وجود دارد.

محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات مرحله دوم تکمیل کار بزرگ ملت ایران است که در این مرحله برای انتخاب 45 نماینده باقی مانده از بین 90 نفر از نامزدها در 22 حوزه است.

وی افزود: 11 هزار  و 510 شعبه رای داریم و 60 درصد آن تمام الکترونیک است.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: برابر قانون در مرحله اول 4 حوزه انتخابیه تمام الکترونیک بود که به دلیل موفقیت آن توسعه یافت. با همکاری و همراهی همه مجموعه‌ها 25 هزار 700 صندوق الکترونیکی به صورت کامل در حال فعالیت است.  امیدواریم در این مرحله هم مردم بر اساس تشخیص خود رای دهند تا بتوانیم شاهد مجلس خوب و قوی باشیم.

شاهچراغی تصریح کرد: از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر رای‌گیری ادامه دارد و امیدوارم مردم این را به تعویق نیاندازند البته طبق قانون و پیشی بینی قانون امکان تمدید وجود دارد.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع از حوزه‌هایی که انتخاب الکترونیک برگزار کردیم حدود 2 هزار شعبه سیار داریم و بیش از 300 شعبه سیار فقط در تهران وجود دارد از 2 تا صندوق این تعداد متفاوت است.

 رئیسی: انتخاباتی امن، سالم و رقابتی در حال برگزاری است​

رئیس جمهور تاکید کرد: در همه حوزه‌های انتخابیه، انتخابات جریان دارد و این از افتخارات نظام است و دلیل حقد و کینه دشمنان هم همین است که می‌بینند نظام اسلامی مبتنی بر رای مردم و اراده مردم است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از ثبت رای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) در شهرک صالح آباد واقع در جنوب غرب تهران اظهار داشت: انتخاباتی امن، سالم، رقابتی و مشارکتی آنچنانی که رهبری فرمودند در حال برگزاری است.

وی افزود: از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی آن است که نظام ما مبتنی بر رای مردم بوده و شکل گیری همه نهادها در این کشور مبتنی بر رای و اراده مردم است.

رئیسی ادامه داد: دیگران قیافه دموکراسی می‌گیرند و حرف از رای مردم می‌زنند اما نظام جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همه حوزه‌های انتخابیه، انتخابات جریان دارد و این از افتخارات نظام است و دلیل حقد و کینه دشمنان هم همین است که می‌بینند نظام اسلامی مبتنی بر رای مردم و اراده مردم است.

وی در پایان اظهار داشت: امیداورم با رای مردم امروز مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر تشکیل شود و مجلسی قوی شکل بگیرد. حتما مجلس قوی می‌تواند قوانین مورد نیاز کشور را تصویب کند و ریل‌گذاری قوی برای کشور داشته باشد. مجلس قوی در کنار دولتی قوی می تواند ایرانی قوی را رقم بزند.

شاهچراغی:حوزه انتخابیه تهران جزو برترین‌ها در برگزاری انتخابات کشور است

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به جمع بندی هایی که از حوزه های انتخابیه کشور داشتیم، حوزه انتخابیه تهران جزو برترین ها ارزیابی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزارت کشور ضمن تبریک سالروز تولد میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: همانطور که مردم ایران استحضار دارند مرحله دوم انتخابات در تکمیل کار ملت ایران در دوره اول، برای انتخاب ۴۵ نماینده باقیمانده در مجلس از بین ۹۰ نفر داوطلبان در جریان است.

وی افزود: هم اکنون ۱۱۵۱۰ شعبه اخذ رأی داریم که ۶۰ درصد آن الکترونیکی است و صد درصد همه شعب الکترونیکی فعال هستند.

وی افزود: در مرحله اول، چهار حوزه انتخابیه الکترونیکی بودند که به واسطه موفقیت آن، توسعه پیدا کرد و هشت حوزه از جمله در تهران، شیراز، تبریز و بقیه شهرستان‌ها حوزه‌ها به صورت الکترونیکی شد.

معاون سیاسی وزارت کشور اذعان کرد: نکته مهم این است که با همکاری و همراهی همه مجموعه‌ها ۲۵۷۰۰ دستگاه صندوق الکترونیکی در ۱۱۵۱۰ شعبه، مورد استفاده واقع می‌شود که در حال فعالیت است.

وی‌ادامه داد: این یک فرصتی است که ان‌شاءالله بتوانیم از این ظرفیت پاسخ ونتایج خوبی را که در مرحله اول گرفتیم به دست آوریم.

شاه چراغی گفت: جا دارد از همه دستگاه‌ها و دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات تشکر کنم. در عین حال که انتخابات در سلامت و امنیت برگزار می‌شود، ان‌شاءالله مردم نیز به داوطلبان و افرادی که می‌خواهند رأی بدهند تا شاهد یک مجلس خوب باشیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص ساعات اخذ رأی، بیان کرد: از ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر مهلت اخذ رأی است و از مردم می‌خواهم که از این فرصت قانونی استفاده کنند. البته قانون پیش بینی کرده است در صورتی که شرایط را لازم بداند، برابر استان‌ها و شعب تصمیم‌های لازم برای تمدید زمان اخذ رأی گرفته خواهد شد.

وی افزود: در مجموع از شعب حوزه‌های انتخابات الکترونیکی برگزار کرده‌ایم قریب ۲۰۰۰ شعبه سیار داریم که این تعداد شامل صندوق‌های الکترونیکی می‌شود. ضمن انکه در تهران نیز بیش از ۳۰۰ شعبه سیار الکترونیکی داریم.

شاهچراغی بیان کرد: متناسب با اقتضائات شعبه‌ها از دو تا شش صندوق در هر شعبه مستقر است.

اطلاعیه شماره ۱۴ستاد انتخابات کشور در مورد هموطنانی که سواد ندارد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۴ هموطنانی را که از نعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا دارابی نقص عضو هستند برای شرکت در انتخابات راهنمایی کرد.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور که بعدازظهر جمعه منتشر شده به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن و یا ثبت رای خود نیستند می رساند، برای شرکت در انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دادن رای می توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رای مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی، اقدام به رای دادن نمایند.

ضمناً مسئولین شعب، اعم از نمایندگان فرماندار، اعضاء شعبه، ناظرین هیات نظارت، عوامل انتظامی، نمایندگان نامزدها و بازرسین به هیچ وجه مجاز نیستند برای رای دهندگان اقدام به نوشتن یا ثبت رای نمایند.

ستاد انتخابات کشور

طحان نظیف در جمع خبرنگاران:نتایج دور دوم انتخابات مجلس سریع اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نتایج دور دوم انتخابات مجلس سریع اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان‌نظیف عصر امروز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران، توضیح داد: از صبح امروز فرایند رأی‌گیری در ۲۲ حوزه انتخابیه و ۱۵ استان در حال انجام است و فرایندها به خوبی در حال طی شدن است.

وی تاکید کرد: در حوزه‌هایی که به صورت دستی و حوزه‌هایی که به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، تاکنون بل هیچ مشکلی روبرو نبودیم و تخلف خاصی نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: موارد محدودی از تخلف به ما گزارش شده که مردم از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کردند و همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات آن موارد جزئی را هم پیگیری کردند و فرایندها به خوبی در حال طی شدن است.

طحان نظیف در ادامه تاکید کرد: مردم رأی دادن را به ساعات پایانی موکول نکنند و تا ساعات باقی مانده یعنی ساعت ۱۸ رأی خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: اگر نکته یا تخلفی وجود داشت در فرآیند برگزاری انتخابات وجود داشت، مردم از طریق سامانه مردم ناظر موارد را به ما ارسال کنند و در اسرع وقت همکاران ما هم پیگیری خواهند کرد و پاسخ خواهند داد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره فرآیند اخذ رأی در حوزه‌هایی که به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حوزه‌هایی که انتخابات به صورت تمام الکترونیکی است، رضایت نسبی وجود دارد و حتی میزان رضایت از موارد دستی بیشتر بوده است.

طحان نظیف تصریح کرد: زمان رأی‌گیری از ساعت ۸ تا ۱۸ است که در قانون امکان تمدید رأی گیری وجود دارد و در حوزه‌هایی که تقاضای رأی گیری وجود دارد، مجری و ناظر یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان بررسی می‌کنند و در صورت لزوم تصمیم گیری و اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه درباره وضعیت سامانه‌های الکترونیکی ثبت رأی، گفت: از صبح سامانه‌های الکترونیکی برای ثبت رأی برقرار بوده و حسب آنچه وزیر ارتباطات اعلام کرد، میزان اتصال بالا بوده و بیش‌از ۹۹ درصد را به ما اعلام کردند و مشکلی در این باره نداشتیم.

طحان نظیف بیان کرد: اعلام نتایج نسبت ادوار گذشته طبیعتاً سریع‌تر خواهد بود. البته الان صندوق‌های اخذ رأی خاموش است و صندوق‌های اخذ رأی به لحاظ مسائل امنیتی و نکاتی که داشتیم به هیچ جا وصل نیست، اما به محض آنکه رأی گیری به اتمام برسد، شمارش آرا در حوزه‌های تمام الکترونیکی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و دستی نخواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: لذا هیچ کس الان از محتوای صندوق‌ها اطلاع ندارد و با پایان رأی گیری، آغاز شمارش آرا را خواهیم داشت اما شمارش آرا در این فرآیند مقداری سریع‌تر خواهد بود.

رای‌گیری تا ساعت ۲۰ تمدید شد

با تصمیم وزارت کشور و به دلیل استمرار حضور مردم در پای صندوق‌های رای، انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

انتخابات مرحله دوم در شهر تهران و همه حوزه‌های انتخابیه که از صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 ادامه دارد با تصمیم وزارت کشور و به دلیل استمرار حضور مردم در پای صندوق‌های رای، به مدت 2 ساعت تمدید شد.

بر همین اساس، انتخابات در شهر تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت.

در این مرحله از انتخابات، 90 نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، 45 کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف شود و پروندۀ انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در دور اول انتخابات که جمعه 11 اسفند 1402 برگزار شد، سرانجام 245 کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

بازدید وزیر اطلاعات از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

وزیر اطلاعات با حضور در شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در این شورا بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات ظهر جمعه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان از نزدیک در جریان روند نظارت بر انتخابات قرار گرفت.

انتخابات تا ساعت ۲۱ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور: رای‌گیری مرحله دوم انتخابات تا ساعت ۲۱ تمدید شد.

آغاز شمارش آرای الکترونیکی بعد از پایان رای‌گیری 

سخنگوی شورای نگهبان:شمارش آرای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه‌ای که الکترونیکی هستند هم بعد از پایان رای‌گیری آغاز می‌شود.

تا قبل از پایان رای‌گیری هیچ‌کس از تعداد آرای نامزدها اطلاعی ندارد.

انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد

حوزه‌های انتخاباتی که به تشخیص استاندار ضرورت به رای‌گیری نیست می‌توانند فرایند انتخابات را به اتمام برسانند.

استاندار تهران: نتیجه شمارش آرا در حوزه انتخابیه ورامین با تاخیر اعلام می‌شود

استاندار تهران بیان کرد: انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین مثل گذشته است و الکترونیکی نیست و احتمالا با تاخیر در شمارش آرا، نتیجه فردا یا پس فردا اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا فخاری عصر جمعه و در حاشیه ستاد انتخابات استان تهران با بیان به اینکه امروز با شور و حرارت انتخاباتی مردم روبرو هستیم، اظهار کرد: این دوره برای اولین بار یک تحول جالب در جهت تامین بخش دوم کار انتخابات استان تهران که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک است رقم خورد و زمینه لازم را برای ایمنی بخشی، سرعت و دقت در انتخابات فراهم کرد.

فخاری با بیان اینکه امروز علاوه بر اینکه شاهد انتخاب مردم در حوزه گزینش نمایندگان هستیم، تحول در نظام انتخابات را نیز تجربه می کنیم، گفت: این تحول در اعلام نتیجه انتخابات نیز قابل مشاهده است، چنانکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد ظرف دو ساعت از آخرین زمان پایان رای گیری نتیجه انتخابات را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کنیم و مردم نیز از طریق وزارت کشور نتیجه زحمات خود را بشنوند و ببینند.

استاندار تهران در خصوص تمدید ساعت برگزاری انتخابات، عنوان کرد: معمولا ساعت برگزاری انتخابات قابل تمدید است، انتخابات امروز از ساعت هشت  صبح آغاز و  تا ساعت ۱۸  که ۱۰ ساعت اولیه سپری می شود تداوم دارد و در ادامه و در بخش تمدید، بر حسب حضور مردم پای صندوق ها تمدید صورت می گیرد که تا ساعت ۲۱ قابل تمدید بوده و در صورت لزوم بر تمدید بیشتر با هماهنگی شورای نگهبان تا ساعت ۱۲ شب هم قابل تمدید خواهد بود.

فخاری در خصوص برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین نیز بیان کرد: انتخابات در سه شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک نیز در حال اجراست و حضور پرشور مردم را شاهد هستیم.

وی گفت: انتخابات در حوزه انتخابیه ورامین مثل گذشته است و الکترونیکی نیست و احتمالا با تاخیر در شمارش آرا  نتیجه فردا یا پس فردا اعلام خواهد شد.

استاندار تهران با اشاره به استفاده از صندوق های سیار در مناطق جمعیت خیز عنوان کرد: این اقدام با این هدف که ممکن است ، برخی از افراد به صندوق های ثابت در مساجد و اماکن مختلف دیگر دسترسی نداشته باشند انجام شده و هم اکنون شاهد استقرار صندوق های سیار در بیمارستان ها و نمایشگاه بین المللی کتاب و سایر مراکزی که ممکن است به صورت مستقیم دسترسی نباشد هستیم.

 ستاد انتخابات: باید از افراد داخل شعبه رأی أخذ شود​

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: در صورت اتمام زمان رأی‌گیری باید رأی افرادی که داخل شعبه هستند، گرفته شود.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 19 اعلام کرد کسانی که داخل شعبه هستند درصورت اتمام زمان رای‌گیری، می‌توانند رأی خود را ثبت نمایند.

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (19)

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

ستاد انتخابات کشور

به آگاهی هم‌میهنان عزیز، نمایندگان فرماندار و اعضای محترم شعب أخذ رأی حوزه‌های انتخابیه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، به استناد ماده (12) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی‌گیری از افرادی که تا قبل از پایان مهلت قانونی اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و نوبت رأی‌گیری از آنان فرا نرسیده است، در حکم رأی‌گیری در مهلت قانونی تلقی می‌شود؛ لذا اعضای شعبه موظفند افراد مذکور را به داخل شعبه هدایت نموده، درب شعبه را با کمک عوامل انتظامی بسته و اقدام به أخذ رأی تا آخرین نفر نمایند؛ بدیهی است فرآیند قرائت و شمارش آراء پس از این اقدامات آغاز می‌شود.

ستاد انتخابات کشور

 مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم پایان یافت

انتخابات مرحله‌ی دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

مرحله‌ی دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز در 15 استان کشور و در 22 حوزه انتخابیه برای رقابت 90 نفر آغاز شده بود، پس از سه‌بار تمدید از ساعت‌های 18 به 20 و از 20 به 21 و نهایتاً تا ساعت 22 به پایان رسید.

با این حال، شعب اخذ رای موظفند از افراد حاضر در شعبه، رای‌گیری کنند.

مرحله‌ی اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 11 اسفند 1402 برگزار شد که 245 نفر به مجلس راه یافتند و با رأی‌گیریِ امروز، سرانجام 45 کرسیِ باقی‌مانده‌ی مجلس دوازدهم مشخص شد.

انتخابات در حوزه‌های در 22 حوزۀ «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار شد. حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها