رئیس ستاد انتخابات: نتایج انتخابات الکترونیک ظرف 2 ساعت مشخص می‌شود

کد خبر: 1289909

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: ما 25 هزار و 700 دستگاه رأی‌گیری الکترونیک برای 6 هزار و 927 شعبه در نظر گرفته‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات: نتایج انتخابات الکترونیک ظرف 2 ساعت مشخص می‌شود

سیدمحمد تقی شاهچراغی معاون سیاسی وزارت کشور معاون سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی در برنامه «صف اول» درباره شرایط برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: مرحله اول انتخابات با حضور همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به پایان رسید و در این مورد اقدامات بسیار خوبی رخ داد، با توجه به سوابق گذشته، پیش بینی می‌شد که بعضی از حوزه‌های انتخابی به مرحله دوم کشیده شود لذا یک سری آمادگی‌های عمومی در این خصوص صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در ۲۲ حوزه انتخابیه، ۴۵ نماینده از بین ۹۰ داوطلب باید مشخص شود، اظهار کرد: ما در مرحله اول انتخابات برابر قانون در چهار حوزه انتخابیه، انتخابات الکترونیک را داشتیم نتیجه و بازخوردی که به وجود آمد سبب شد که در دور دوم هم در ۸ حوزه انتخابیه، انتخابات را به صورت تمام الکترونیکی برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات پیش بینی شده است که ۶۰ درصد آن تمام الکترونیک است. 

شاهچراغی با بیان اینکه تمامی فرامین اجرایی انتخابات انجام شده و ما آماده برگزاری انتخابات هستیم، گفت: مرحله اول انتخابات بدون هیچ حادثه و مشکلی برگزار شد و شرایط برای سهولت انتخابات در مراحل بعدی در نظر گرفته و در حال اجرا هستیم.

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک، گفت: انتخابات الکترونیک مزیت‌هایی از جمله سهولت رای دادن، شمارش سریع آرا و ... دارد همچنین دستگاه اخذ رأی به هیچ سامانه و شبکه ای متصل نبوده و لذا قطع ارتباط مفهومی ندارد مگر اینکه اشکال فنی رخ دهد.

نتایج انتخابات الکترونیک ظرف 2 ساعت مشخص می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: در انتخابات الکترونیک نیازی به نوشتن نبوده و فرد رأی دهنده با لمس اسم نماینده مورد نظر به او رأی می‌دهد و دستگاه تا 16 نماینده در تهران را اجازه انتخاب می‌دهد، در استان‌های دیگر با توجه به ظرفیت دستگاه، عکس داوطلب، مشخصات و کد انتخاباتی او نشان داده می‌شود و رأی دهنده به سادگی رأی می‌دهد.

شاهچراغی ادامه داد: ما برای مجموع حوزه‌های انتخابیه الکترونیک 25 هزار و 700 دستگاه اخذ رأی برای 6 هزار و 927 شعبه در نظر گرفته‌ایم. 

وی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها در وزارت کشور آماده است تا انتخابات الکترونیک را در دوره‌های بعد در کل کشور اجرایی کنیم، اظهار کرد: با توجه به بازخوردهایی که دیده شده و با توجه به فراهم شدم شرایط آمادگی داریم انتخابات بعدی را به صورت الکترونیک برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره اعلام نتیجه آرا و شمارش آن، بیان کرد: ما در 4 حوزه‌ای که انتخابات الکترونیک را برگزار کردیم در یکی از حوزه‌ها نتیجه انتخابات ظرف 2 ساعت مشخص شد لذا با این وجود در تهران هم نتیجه انتخابات به نظر نمی‌آید که دو ساعت بیشتر طول بکشد زیرا تجمیع کار توسط دستگاه است.

شاهچراغی درباره اینکه چرا اعلام نتیجه 2 ساعت زمان می‌برد، گفت: با توجه به اینکه تأیید رأی‌ها در شعبه توسط ناظر و مجری باید صورت گیرد و صورت جلسه آن تنظیم شود لذا این زمان گفته شده برای این امر در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: در موضوع مشارکت حلقه‌های میانی و سازمان‌های عمومی دعوت کننده به مشارکت در انتخابات است، در موضوع رقابت نیز درست است که ما در مرحله دوم چندان با این امر مواجه نیستیم اما در برخی از حوزه‌ها که 2 داوطلب وجود دارد، رقابت بسیار سنیگن است.

4 راهبرد مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت در مرحله دوم انتخابات هم در نظر گرفته شده است

رئیس ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: آنچه که در حوزه اجرا به آن توجه بسیاری داریم شامل سلامت و امنیت انتخابات است که در این امر برنامه ریزی‌ها همچون سابق پیش‌بینی شده است لذا ما 4 راهبردی که رهبر انقلاب فرموده‌اند در این مرحله نیز در نظر گرفته‌ایم.

شاهچراغی افزود: ما یک مشکلی داریم و آن حوادث طبیعی همچون سیل و ... است که این موضوع نیز در حیطه ما نیست اما باز هم برای این مسئله راهکارها و پیش‌بینی‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره سلامت انتخابات و شفافیت مالی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، گفت: در مرحله اول ملاحظه کردید که هزینه‌های تبلیغاتی نمایندگان با همکاری خودشان در سامانه شفافیت ثبت شد و به لحاظ قانون در اختیار هیأت نظارت قرار گرفت لذا شفافیت مالی در حوزه تبلیغات انتخابات که امسال برای نخستین‌بار صورت گرفت اتفاق مبارکی بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: یکی دیگر از حوزه‌های سلامت انتخابات مدیران و مجریان هستند، اگر جهت‌گیری مدیر یا مسئولی در انتخابات دیده می‌شد با آن برخورد کرده‌ایم که در مرحله اول نیز در برخی استان‌ها همچون استان فارس و لرستان به طور محدود این امر دیده شد که برخورد با آن انجام شد.

شاهچراغی اظهار کرد: اگر جایی برابر شکایات، تخلفات در سرنوشت آرا مؤثر باشد در این صورت شورای نگهبان در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی گفت: برابر قانون کسانی می‌توانند در انتخابات یک حوزه شرکت کنند که در مرحله قبل نیز در همان حوزه رأی داده باشد یعنی اگر کسی مرحله اول در شیراز رأی داده است نمی‌تواند در مرحله دوم در تهران رأی دهد.

رئیس ستاد انتخابات کشور، بیان کرد: بیش از 80 درصد مردم در مرحله اول انتخابات با کارت ملی رأی داده‌اند اما در این مرحله نیز همچون سابق با داشتن یکی از 5 سند شامل پایان خدمت، شناسنامه، گذرنامه و ... که کد ملی در آن درج شده است، رأی دهند.

شاهچراغی در پایان گفت: ما از مجموع کل شعب الکترونیک و غیر الکترونیک بیش از هزار و 900 شعبه سیار داریم که همچون سابق برنامه‌ریزی‌ها برای آن در نظر گرفته شده است.  /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها