سفر رئیسی به سریلانکا و پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری که افتتاح می‌شود

کد خبر: 1287324

رئیس جمهور در دومین مقصد سفرش و پس از حضور در پاکستان، به سریلانکا مروارید اقیانوس هند خواهد رفت، سفری که نقطه آغازش، افتتاح پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری اجرا شده توسط یک شرکت ایرانی است.

سفر رئیسی به سریلانکا و پروژه  ۵۰۰ میلیون دلاری که افتتاح می‌شود

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور قرار است در ادامه سفرش به پاکستان، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه به سریلانکا برود، سفری رسمی در پاسخ به دعوت «رانیل ویکرمسینگه» همتای سریلانکایی و به منظور افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرقی سریلانکا و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور.«بزودی در چارچوب مناسبات قوی دو کشور شاهد افتتاح نیروگاه برق یکصد مگاواتی که توسط شرکت‌های ایرانی و با همکاری مشترک دو کشور احداث شده، خواهیم بود.» این را حسین امیرعبداللهیان در سفر سال گذشته‌اش به کلمبو و در جمع خبرنگاران اعلام کرد. پروژه‌ای که با وجود آغاز به کار از سال ۲۰۱۰، به دلیل طولانی شدن فرآیند تملک زمین و محل اجرای طرح به طرف ایرانی به خاطر معارضات محلی، از سال ۲۰۱۶ رسما کلید خورد و اکنون آماده افتتاح است.  این نخستین سفر رئیس جمهور ایران به سریلانکا بعد از ۱۶ سال است. رئیسی قرار است به همراه همتای سریلانکایی پروژه چند منظوره اومااویا شامل دو سد و یک نیروگاه برقی که توسط شرکت فراب ساخته شده را افتتاح کند، پروژه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری که به گفته «محمد حیدری» مدیرعامل شرکت فراب هزینه آن به صورت نقدی توسط دولت سریلانکا به شرکت ایرانی پرداخت شده است. این پروژه ۱۲۰ مگاوات برق تولید و وارد شبکه برقی سریلانکا کرده و علاوه بر آن پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سریلانکا را تحت آبیاری قرار خواهد داد.

* پروژه‌ای که با وجود تحریم‌ها اجرا شد

پروژه‌ای که به گفته علیرضا دلخوش سفیر ایران در کلمبو یکی از بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های جمهوری اسلامی ایران است که توسط یک شرکت ایرانی اجرا شده است.سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس همچنین عنوان کرد: اهمیت این پروژه از آن جهت است که علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌های ناعادلانه علیه ایران، این پروژه توسط مهندسان توانمند ایرانی در اوج تحریم‌ها ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اعلام سفر یک روزه رئیس جمهور به سریلانکا گفت: به خاطر داشتن توانایی در صادرات خدمات فنی مهندسی، شاهد ساخت پروژه‌های انتقال آب، سدسازی و نیروگاه توسط متخصصان و نخبگان ایرانی در کشور سریلانکا هستیم. این پروژه‌ها در سریلانکا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بوده که بار مالی آن تماماً توسط دولت این کشور تأمین شده و در سفر رئیس‌ جمهور افتتاح خواهد شد.ایران به عنوان کشوری پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در اختیار دارد. تلاش متخصصان داخلی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب موجب شده تا ایران در بین پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات مورد نیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند. توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سد سازی نیز صد درصد است و ایران در بین چهار کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

* رئیسی: همکاری‌های دو کشور خوب اما ناکافی است

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا که در ۲۳۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت کشور سریلانکا واقع شده، آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلا اویا واقع در استان اووا «Uva» به منظور توسعه کشاورزی به منطقه کم آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که همزمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات صورت خواهد پذیرفت.تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده که توسط شرکت فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است. روسای جمهور ایران و سریلانکا در سالی که گذشت (۱۴۰۲) با یکدیگر دیدار کرده بودند. آیت‌الله رئیسی چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه در نیویورک با «رانیل ویکرمسینگه» دیدار و تعاملات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را خوب، اما ناکافی ارزیابی و با اشاره به فراهم شدن بستر برای تقویت و ارتقای مناسبات تجاری فیمابین، بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سریلانکا تأکید کرده بود.رئیس جمهور سریلانکا نیز در این دیدار ضمن اعلام پایبندی و تعهد دولتش نسبت به بهبود مناسبات با ایران به‌ویژه در حوزه اقتصادی، فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا را از جمله راهکارهای تقویت و ارتقای سطح روابط برشمرد.

* سریلانکا دروازه ورود به جنوب شرق آسیا

آیت‌الله رئیسی پیش از ترک تهران به مقصد پاکستان و سپس سریلانکا، تقویت روابط اقتصادی و تجاری با پاکستان و سریلانکا را از جمله اهداف این سفر خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی، مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه و ارتقای روابط با کشور‌های همسایه و همسو است.رئیس جمهور توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور برشمرد و با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط بین ایران و سریلانکا باشد.سریلانکا جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند با تاریخی سه هزار ساله است که تا سال ۱۹۷۲ سیلان نامیده می‌شد. این کشور همچنین به مروارید اقیانوس هند معروف است.در دولت سیزدهم و با توجه به تأکید این دولت بر همکاری با آسیا، رفت و آمدها بین مقامات دو کشور برقرار بود و در سالی که گذشت شاهد سفر وزرای خارجه دو کشور به پایتخت‌ها بودیم.۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ امیرعبداللهیان در تهران میزبان علی صبری همتای سریلانکایی بود، سفری که به توافقاتی از جمله آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی منجر شد. علی صبری هم در نشست خبری با همتای ایرانی در تهران با بیان اینکه ما دروازه ورود به جنوب شرق آسیا هستیم، گفت: ما در سیاست خارجی خود بر این تأکید داریم که دوست همه باشیم و دشمن هیچ کس نباشیم.

* امیدواری نسبت به گسترش مناسبات اقتصادی

در ۳۰ بهمن و آخرین روز یازدهمین ماه سال ۱۴۰۲، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت رسمی علی صبری وزیر امور خارجه سریلانکا و در راستای سیاست خارجی آسیامحور دولت سیزدهم به کلمبو سفر کرد. امیرعبداللهیان در این سفر ضمن دیدار با همتای سریلانکایی با رانیل ویکرمسینگه رئیس جمهور و دنیش گوناواردانه نخست‌وزیر نخست‌وزیر دیدار کرد. وزیر خارجه سریلانکا در این نشست ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی گفت که کشورش آماده اجرای پروژه‌های اقتصادی توسط ایران است و ۲ وزیر خارجه بر برقراری پروازهای مستقیم بین ۲ کشور تأکید کردند.علی صبری با اشاره به گذر سریلانکا از شرایط اقتصادی قبلی و رشد و شکوفایی اقتصادی در این کشور، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.توسعه همکاری‌ها در زمینه گردشگری از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای امور خارجه دو کشور بود و ابراز امیدواری کردند که گردشگران ایرانی و سریلانکایی به دو کشور سفر کنند.

*علاقه‌مندی سریلانکا به استفاده بیشتر از توان خدمات فنی و مهندسی ایران

نخست‌وزیر سریلانکا در دیدار امیرعبداللهیان بر علاقه‌مندی کشورش برای استفاده بیشتر از توان خدمات فنی و مهندسی ایران تأکید کرد و وزیر خارجه ایران در این دیدار اولویت نگاه به آسیا و همکاری با کشورهای آسیایی را از اصول سیاست خارجی دولت سیزدهم خواند و مناسبات با سریلانکا را در این چارچوب ارزیابی کرد.رئیس جمهور سریلانکا هم در دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و ایران را دریچه ورود به آسیای میانه خواند و بر افزایش تعاملات اقتصادی با ایران تأکید کرد.

روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا از سال ۱۹۶۱ از طریق سفارت سیلان در اسلام‌آباد آغاز و در سال ۱۹۹۰ سفارت سریلانکا در تهران گشایش یافت و ایران هم در سال ۱۹۷۵ اقدام به تاسیس سفارتخانه در کلمبو کرد.سریلانکا در طول سه دهه گذشته درگیر جنگ داخلی بود که تا ۲۰۰۹ ادامه داشت و در نهایت در این سال با پیروزی نیروهای دولت مرکزی بر گروه جدایی طلب ببرهای تامیل، پایان یافت. در همین خصوص سفیر ایران در کلمبو گفت: ایران در جنگ‌های داخلی در سریلانکا کمک‌های شایانی در مبارزه با تروریسم داخلی به این کشور انجام داده و مردم و دولت سریلانکا قدردان این کمک‌ها هستند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها