مقدمفر: قاب غزه نشان میدهد مکتب حاج قاسم مقاومپرور است
حمیدرضا مقدمفر در آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای» ضمن تجلیل از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی، نکاتی را در ارتباط با مکتب حاج قاسم عنوان کرد.
حمیدرضا مقدمفر در آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای» ضمن تجلیل از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی، نکاتی را در ارتباط با مکتب حاج قاسم عنوان کرد.
آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای» در موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد. حمیدرضا مقدمفر، مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه ضمن تجلیل از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی که برای این مهم تلاش کردند، نکاتی را در ارتباط با مکتب حاج قاسم عنوان کرد.
مقدمفر مشاور فرهنگی رسانهای فرمانده کل سپاه در ابتدای سخنان خود با بیان آمار بالای تألیفات با موضوع حاج قاسم گفت: چهار سال از سالگرد شهادت حاج قاسم گذشت و شاید بیش از 800 تألیف و کتاب منتشر شده و در دست انتشار با موضوع حاج قاسم داشتیم. اما در تبیین و معرفی مکتب متعالی حاج قاسم، صفتی که حضرت آقا به ایشان دادند و ایشان را صاحب مکتب دانستند، کار شایانی نشده است.
وی افزود: مکتب حاج قاسم سبک و سیره حاج قاسم است. هر معرفت و هر گزارهای را مکتب نمیگویند. معمولاً در ادبیات علمی اینگونه است که روشها و الگوهایی که جنبه عملیاتی و اقدامی پیدا میکند و به عنوان یک الگوی عملیاتی شده و تجربه شده، قابلیت اجرا دارد را به عنوان مکتب معرفی میکنند. حاج قاسم از این صفت برخوردار است و این نیاز به تبیین دارد. این یک نقطه مغفول و نیاز زمین ماندهای بود که عزیزان همت کردند و در این چند سال این کار را انجام دادند. من به سهم خودم از جانب سپاه پاسداران و همکاران حاج قاسم از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی و همه عزیزانی که برای تبیین ابعاد علمی مکتب حاج قاسم و پاسخگویی به این نیاز بر زمینمانده تلاش کردند، تشکر میکنم.
مقدمفر با اشاره به اشتیاق خیل جوانان مقاومت در سراسر دنیا به فهم مکتب مقاومپرور حاج قاسم، بر ضرورت ترجمه آثار تأکید کرد و گفت: البته امروز فقط جوانان اسلامی ایران، تشنه دانستن معارف این مکتب نیستند. امروز خصوصاً بعد از طوفان الاقصی خیل جوانان مقاومت هستند که تشنه این معارف هستند. شما امروز صحنه غزه را ملاحظه بفرمایید، قاب غزه این را نشان میدهد که مکتب حاج قاسم، مکتب مقاوم پرور و مکتبی است که توانایی به استیصال کشیدن دشمن را دارد. و نشان میدهد که ما نیاز به تبیین این مکتب داریم. جوانان دنیا خصوصاً محور مقاومت تشنه دانستن این مکتب هستند و آثار و زحماتی که پژوهشگران عزیز کشیدند و انشالله امروز رونمایی خواهد شد، به نظر من قابلیت ترجمه دارد. به دلیل این عطشی که عرض کردم، ضرورت دارد این آثار هرچه سریعتر به زبانهای غیر فارسی هم ترجمه شود. مهمترین برکات این تلاشها همین عمومیسازی فرهنگ مقاومت به عنوان شاخص اصلی مکتب حاج قاسم است.
حمیدرضا مقدمفر با بیان اینکه حاج قاسم شاگرد امام(ره) و مقام معظم رهبری است و تلاشهای او در راستای انتظار فرج است، توضیح داد: شهید سلیمانی شاگرد مکتب امام رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری است. و هر دو دوران را درک کرده است؛ هم دوران دفاع مقدس به عنوان سرباز حضرت امام و هم بعد از آن به عنوان سرباز ولایت در مکتب مقام معظم رهبری. فعالیتها و نوع اقداماتش حاج قاسم در هر دو دوره را باید در راستای انتظار فرج معنا و تفسیر کرد. در دوران امام و دفاع مقدس ایشان فاتح عملیاتهای بسیاری بودند. ولی امام وقتی میخواستند از رشادتها و پیروزیهای دوران دفاع مقدس تجلیل کنند، در خاطر عزیزان ثبت است که امام فرمودند: این همه از نتایج سحر است و ما در انتظار رویت خورشید هستیم. در دوران رهبری مقام معظم رهبری هم شما میبینید حاج قاسم در تحقق فرایند تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کردهاند و جوانان را به آمادگی برای و رسیدن به آن دوران فرا خواندند، تلاش کرد که موانع را از پیش رو بردارد. تلاش حاج قاسم را باید در این راستا تفسیر کرد. پس در هر دو دوران تلاش حاج قاسم و زحمات او را باید زحمات و تلاشهایی برای نزدیک شدن و انتظار فرج و سربازی امام عصر خواند. ما حاج قاسم را در این 4 سال اینگونه دیدیم. شهید سلیمانی را باید نماد و نمود انسان منتظر معرفی کرد. یعنی هم سبک و شیوه زندگی او و هم تلاش و مجاهدت او، همه آنها را میشود در این راستا معنا کرد.
مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی ولایتمداری حاج قاسم، اظهار داشت: او در دوران دوری از این خورشید عالم تاب چشم به ستارهای که از او نور میگرفت داشت. اعتقاد او این بود که در دوران غیبت براساس «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا» باید با ولایت مداری و تا سرحد جان بر تبعیت از ولی فقیه استوار ماند به طوری که معتقد بود پذیرش ولایتشان شرط عاقبت به خیری است. و به عنوان یک نکته مهم باید گفتآنچه که باعث قرابت و همسنخی مکتب حاج قاسم و فرهنگ انتظار میشود، برجستگی مؤلفه مقاومت در مکتب حاج قاسم است.
مقاومتی که حاج قاسم نسبت به آن پایبند بود، دو ویژگی داشت؛ اول این که مبتنی بر یک ایمان روشن بینانه و دعوت کننده به عمل صالح مبتنی بر آیات قرآن بود. دوم مبتنی بر امید برای دستیابی و رسیدن به اهداف و آرمانها و افقهای مورد انتظار بود. نقش ایمان و امید است که باعث میشود مکتب سلیمانی، عقلانی و معطوف به نتایج دلخواه ترجمه شود. سال گذشته در سومین سالگرد حاج قاسم مقام معظم رهبری فرموده بودند حاج قاسم آدم عاقلی بود. یعنی صفت عقل را به ایشان نسبت داده بودند. این عقل را میشود اینجا معنا کرد یعنی نقش ایمان و امید و همان جنبه عقلانی معطوف به نتایج در مکتب حاج قاسم. دو عنصر ایمان و امید پایههای مقاومت در مکتب حاج قاسم را مستحکم میکند. مقاومتی که راهگشا و مانع زدا است، مقاومتی که دشمن را عصبانی و مستأصل میکند و بسترساز ظهور است./تسنیم
دیدگاه تان را بنویسید