کاردار ایران در لندن : دخالت قدرت های خارجی مسائل منطقه را پیچیده‌تر می‌کند

کد خبر: 1273813

کاردار سفارت کشورمان در لندن با ابراز تاسف از تصمیم غرب برای کنار گذاشتن مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما از ایالات متحده و کشورهای اروپایی می خواهیم تاکتیک‌های فشار و تحریم های ناکارآمد را کنار بگذارند و در عوض، مسیر سیاسی مبتنی بر گفت‌وگو و حل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کنند.

کاردار ایران در لندن : دخالت قدرت های خارجی مسائل منطقه را پیچیده‌تر می‌کند

کاردار سفارت کشورمان در لندن با ابراز تاسف از تصمیم غرب برای کنار گذاشتن مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما از ایالات متحده و کشورهای اروپایی می خواهیم تاکتیک‌های فشار و تحریم های ناکارآمد را کنار بگذارند و در عوض، مسیر سیاسی مبتنی بر گفت‌وگو و حل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کنند.

سید مهدی حسینی متین این مطلب را پنجشنبه شب (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) در مراسم بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کرد که با حضور شخصیت‌های سیاسی، سفرا، دیپلمات‌ها، مسئولان شرکت‌های تجاری و بازرگانی، خبرنگاران، شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی و صاحب نظران، در محل رزیدانس سفارت برگزار شد.

وی گفت: ما پیوسته بر تعهد خود به مذاکره و دیپلماسی به عنوان ابزار ترجیحی برای رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای خود که معتقدیم ساختگی هستند، تأکید کرده‌ایم. اما مایه تاسف است که ایالات متحده و سه کشور اروپایی تصمیم به کنار گذاشتن مذاکرات و طرح موضوعات نامرتبط گرفتند.

دیپلمات ارشد کشورمان در لندن با اشاره به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: ما از ایالات متحده و کشورهای اروپایی می خواهیم تاکتیک‌های فشار و تحریم های ناکارآمد را کنار بگذارند. در عوض، مسیر سیاسی را دنبال کنند که از گفت‌وگو و حل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: با همکاری و حسن نیت می توانیم به یک راه حل صلح آمیز و پایدار دست یابیم که در خدمت منافع همه طرف ها باشد.

گفتنی است مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیر مستقیم در گفت‌وگوها حاضر بود. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

تجربه گفت‌وگوهای وین نشان داد که کاخ سفید باوجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

این درحالیست که ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری کشورمان در همین پیوند تصریح کرد که چنانچه رفتار غرب با ایران اصلاح شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و به نتایج نیز خواهد رسید.

دخالت قدرت های خارجی مسائل منطقه را پیچیده‌تر می‌کند

کاردار سفارت کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش به پدیده شوم تروریسم و مسائل مربوط به امنیت منطقه اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز، منافع همه کشورها به هم مرتبط است. در حالی که داعش، مهم‌ترین مظهر تروریسم در سال‌های اخیر، افول و شکست قاطعی را تجربه کرده است، اما تهدید تروریسم در قالب گروه‌های رادیکال همچنان ادامه دارد. این تهدید فراتر از غرب آسیا است و مناطق وسیعی مانند اروپا، آمریکا و خاور دور را تحت تأثیر قرار می دهد.

حسینی متین با بیان اینکه «ایران نقشی محوری در شکست این پدیده شوم ایفا کرده و همچنان به مبارزه مداوم با تروریسم متعهد است» افزود: با این حال ایران همچنان قربانی تروریسم است و نمونه آن حوادث اخیر مانند حملات تروریستی وحشتناک در شهر کرمان و حمله به پاسگاه پلیس در راسک در سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد:‌ ما قاطعانه معتقدیم که غلبه بر تروریسم مستلزم اقدام جمعی و همکاری همه جانبه با در نظر گرفتن منافع جامعه بین المللی است. ما از بازیگران منطقه ای برای ایفای نقش در زمینه حل بحران ها حمایت و تاکید می کنیم که دخالت قدرت های فرامنطقه‌ای مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

حسینی متین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر یک رویکرد جامع در زمینه امنیت منطقه‌ای تاکید دارد، افزود: هدف ما ایجاد یک "امنیت پایدار" در منطقه با بهره‌گیری از الگوی "منطقه قوی" و "شبکه امنیتی" است. از این رو برداشتن گام‌های مشخص، مانند ایجاد « مجمع گفتگو و همکاری منطقه ای»، تلاش‌های جمعی ما را در راستای برقراری ثبات پایدار، تقویت خواهد کرد.

حملات ائتلاف خودخوانده آمریکا علیه یمن باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود

کاردار ایران همچنین به تحولات فلسطین و دریای سرخ پرداخت و تصریح کرد: ادامه اشغال فلسطین جدی‌ترین مشکلی است که منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از ۲۷ هزار نفر بی گناه کشته و افزون بر ۶۷ هزار نفر دیگر زخمی شده اند. به‌رغم درخواست های گسترده جهانی، این رژیم به اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان بی گناه ادامه می دهد و ما معتقدیم که جهان نباید نسبت به این کشتار مداوم بی تفاوت بماند.

حسینی متین در این زمینه به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم که رای دادگاه، جنایات جنگی صورت گرفته در سرزمین های اشغالی را آشکار کند و بتواند نقطه شروعی برای پاسخگو کردن همه جنایتکاران جنگی و مقامات رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه باشد.

وی سپس به تحولات در دریای سرخ پرداخت و تصریح کرد: اگر کشورهای غربی از حمایت همه جانبه خود از رژیم اسرائیل دست بردارند و این رژیم را مجبور به توقف جنایات غزه کنند، گروه های مقاومت دلیلی برای ادامه اقدامات خود نخواهند داشت. اما متأسفانه آنچه دیدیم این است که غرب نه تنها اسرائیل را محدود نمی‌کند، بلکه شروع به بمباران زیرساخت های کشورهای منطقه از جمله یمن کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ما قاطعانه معتقدیم که حملات نظامی نیروهای ائتلاف خودخوانده آمریکا علیه یمن، نه با «دفاع مشروع» در چارچوب قوانین بین‌المللی توجیه می‌شود و نه به طور صریح یا ضمنی توسط شورای امنیت سازمان ملل مجاز است. این اقدامات غیرقانونی هستند و صرفا باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود.

گفتنی است، از زمان شروع عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

آمریکا و انگلیس در سه نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیروهای یمنی حمله کرده و اقدامات خود را موفقیت آمیز ارزیابی کرده‌اند. این اقدامات اما به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها