حسین نورانی‌نژاد: مردم می‌گویند شیوه اصلاح‌گری ما کار نمی‌کند

کد خبر: 1260568

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت با پذیرش کاهش اقبال مردم به اصلاح ­طلبان،گفت: دلیل این امر مخالفت با اصل اصلاحات و شعارها و مطالبات آن نیست بدنه بریده از اصلاح‌طلبان نمی‌گویند اصلاحات بد است، می‌گویند شیوه اصلاح‌گری ما کار نمی‌کند.

حسین نورانی‌نژاد: مردم می‌گویند شیوه اصلاح‌گری ما کار نمی‌کند

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت با پذیرش کاهش اقبال مردم به اصلاح ­طلبان،گفت: دلیل این امر مخالفت با اصل اصلاحات و شعارها و مطالبات آن نیست بدنه بریده از اصلاح‌طلبان نمی‌گویند اصلاحات بد است، می‌گویند شیوه اصلاح‌گری ما کار نمی‌کند.

«حسین نورانی‌نژاد» قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، به بررسی جزئیات و حواشی اخیر در این حزب پرداخت.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت پیرامون گمانه‌زنی‌های منتشر شده درباره تحریم انتخابات از سوی این حزب گفت: ما بنای تحریم انتخابات را نداریم و چنین چیزی هم تاکنون اعلام نکردیم. در رابطه با انتخابات اسفند ماه حرف‌های بسیاری داریم. معتقدیم بسیاری از اختیارات نهاد انتخابی مجلس را گرفته‌اند و آن را از کارآمدی لازم خارج کرده‌اند و از طرف دیگر نهاد انتخابات در سال‌های گذشته صدمه جدی خورده است و بر همین اساس این انتخابات را واجد معنای لازم و کافی و موثر نمی‌دانیم. البته هنوز موضع نهایی‌مان درباره انتخابات را اعلام نکرده‌ایم چون عضو جبهه اصلاحات هستیم و موضع رسمی و نهایی ما با هماهنگی جبهه خواهد بود.

نورانی‌نژاد افزود: خبر اخراج یا فشار برای استعفای اعضای حزب کذب محض بوده و جای تاسف بسیار است که با جنگ روانی مواجه هستیم. گرچه چنین موضوعاتی در سیاست چندان غیرمتعارف نیست ولی برخی از این رسانه‌ها که علیه حزب اتحاد فعالیت تخریبی می‌کنند رقیب سیاسی متعارف محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: خبر برخی از رسانه‌ها تحت عنوان برکناری اعضای حزب، شیطنت رسانه‌ای است و همانگونه که آقای شکوری‌راد پیش از این اعلام کرده، این افراد حتی مواخذه هم نشده‌اند چه رسد اخراج. مهدی شیرزاد به خوبی جواب آنها را داد و صراحتاً اعلام کرد که مسئله اخراج یا فشار برای استعفا صحت ندارد ولی آن رسانه‌ها حاضر نشدند خبر کذبشان را بر این اساس اصلاح کنند.

خبر استعفای مهدی شیرزاد و میترا جلوداری تایید شد

این فعال سیاسی با تایید خبر استعفای مهدی شیرزاد و میترا جلوداری، از اعضا حزب گفت: این استعفا در حال بررسی است هرچند ما خواهان تداوم حضور همه اعضا جمع حزب اتحاد ملت هستیم.

نورانی‌نژاد وجود اختلاف نظر در حزب اتحاد ملت را هم مانند هر جریان و حزب دیگر طبیعی و ویژگی حزب توصیف کرد و گفت: برخی احزاب اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت خواهند کرد و برخی هم گاهی از عدم مشارکت سخن می‌گویند، اما نهایتاً در حزب‌ بحث و رای‌گیری و نظر نهایی اعلام می‌شود و اعضا هم طبعا به این نظر نهایی عمل خواهند کرد.

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه اتحاد حزب آهنین نیست، گفت: قرار نیست حق افراد برای اظهار نظر نه فقط درون حزب که در رسانه‌های عمومی را بگیریم. ما نه اعلام تحریم کرده‌ایم و نه اعضا را مجبور به عدم شرکت. البته هر حزبی نسبت به اعضای خود حقوقی دارد و حق هر عضو با حزب و دیگر اعضا، متقابل است.

وی ضمن استقبال از انتقادات شیرزاد در فضای رسانه‌ای در نقد سیاست‌های احزاب از جمله حزب اتحاد ملت، گفت: معتقدیم نقد، جزء حقوق اعضاست و فراتر از آن معتقدیم که شنیدن این نقدها و نظرهای مختلف حق و حتی برکت برای احزاب است. آقای شیرزاد طی سال‌های گذشته از بهترین نفرات حزب در آسیب‌شناسی تحلیل‌ها بوده اما ممکن است در مورد برخی مصادیق و روش‌ها اختلاف داشته باشد که نه تنها ایرادی ندارد، بلکه بسیار مثبت است و به ایشان هم اعلام شده که به نقدهای صریح، صمیمی و صادقانه‌ی خود ادامه دهد.

نورانی‌نژاد با تاکید بر اینکه در حزب به تضارب آرا پایبند هستیم، گفت: با این وجود اگر نیرویی به این جمع‌بندی برسد که فاصله او از حزب آنقدر زیاد شده که بهتر است جدا شود این امری متفاوت است. با این حال بنده موضوعی در این حد که «تعیین مصداق این که در انتخابات امسال باشیم یا نباشیم» در حد این اختلاف نمی‌دانم کما این که درباره ماهیت انتخابات پیش رو نیز ما با اعضا اختلاف نظر نداریم بلکه شکل مواجهه با چنین «ناانتخاباتی» محل بحث است.

وی درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان هم گفت: ما این معنا از نظارت استصوابی را درست نمی‌دانیم و معتقدیم که از قانون برداشت ناصواب و حق حاکمیت ملی از جانب مردم به شدت محدود شده است. به‌خصوص نحوه اعمال نظارت استصوابی از انتخابات ۹۸ به این سو، عملاً بسیاری از مردم را از حق انتخاب محروم کرده و نمونه بارز آن هم مجلس فعلی است که نه تنها عصاره فضائل ملت نیست که به مشت نمونه خروار جامعه متکثر ایران هم نزدیک نمی‌شود و تنها نماینده اقلیتی بسیار کوچک است.

این فعال سیاسی خالص سازی به عنوان شیوه برگزاری انتخابات را به معنای گزینش یک عده خاص و بسیار کوچک در انتخابات توصیف کرد و گفت: افراد زیادی حتی با سوابق قوی در انقلاب و جمهوری اسلامی ردصلاحیت می‌شوند و حق حضور در مجلس و ریاست جمهوری نمی‌یابد. این شیوه دیگر کارکردی برای انتخابات باقی نمی‌گذارد و آن را به سطح یک مناسک فرو می‌کاهد. کاش این موارد را صریحا از متولیان بپرسید که چرا انتخابات به عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب و ضامن استقلال و آزادی در کشور را به این وضعیت کشانده‌اند.

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره افول محبوبیت و اقبال به اصلاحات و اصلاح‌طلبان هم گفت: جالب است که از یک سو می‌گویند اصلاحات یک جریان مرده است اما از طرف دیگر سعی می‌کنند برای این جریان مرده لیست بتراشند و به هر طریقی با نام آنها ویترین خود را بسازند. برای مثال خبرهایی درباره ثبت نام برخی از اعضای حزب اتحاد ملت منتشر شد، که با بررسی آن مشخص شد که آنها یا اساساً عضو حزب نیستند یا مدت‌هاست ارتباطی ندارند یا از برخی از آنها اصلا ثبت نام نکرده‌اند و خود هم متعجب بودند که اسمشان از کجا آمده است. این شبه‌رسانه‌ها فقط می‌خواهند تخریب یا به اسم تحریم پرونده‌سازی کنند. هرچند تحریم هم یک حق سیاسی است، اگر نشد هم برای اصلاح طلبان لیست انتخاباتی ردیف کنند.

اقبال مردم به اصلاح طلبان کاهش یافته است/ مردم می‌گویند شیوه اصلاح‌گری ما کار نمی‌کند

نورانی‌نژاد با پذیرش کاهش اقبال مردم به اصلاح طلبان، در توضیح این موضوع تصریح کرد: دلیل این امر مخالفت با اصل اصلاحات و شعارها و مطالبات آن نیست بلکه بدنه بریده از اصلاح‌طلبان معتقدند این جریان نتوانسته است از پس جریانی که در مقابل حقوق مردم و حق حاکمیت ملی و توسعه کشور ایستاده، بر بیاید و رویه‌های پرآسیب آنها را مهار کند. آنها نمی‌گویند اصلاحات بد است، می‌گویند شیوه اصلاح‌گری ما کار نمی‌کند و نمی‌تواند مانع پیشروی تخریب‌گرانه و غیر دموکراتیک تندروها شود. در واقع این موضوعی نیست که افراطیون از آن خوشحال شوند؛ بلکه باید فکری به حال خود و اکثریت ملتی کنند که اختلافشان بر سر این است که با کدام روش می‌شود از پس آنها برآمد یا سر عقلشان آورد که بفهمند این کشور ملک مشاع همه ایرانیان است. انتخابات مهم‌ترین شیوه احقاق این حق است و احدی در این باره حق ویژه ندارد. در مقابل این سد ستبر، یک سری می‌گویند به روش اصلاح‌طلبانه سابق ادامه دهیم، برخی با تغییر در روش‌های اصلاحی دنبال راه حلند، برخی به سمت انقلاب آرام و برخی انقلاب کلاسیک و سخت متمایل شدند و یک سری هم یا منفعل شدند و یا مهاجرت کردند.

این فعال سیاسی افزود: اقبال به اصلاحات کمتر از سال‌های پیش از ۹۶ شده هرچند شواهدی وجود دارد که در یک سال گذشته اوضاع کمی بهتر شده است. ولی دلیل کاهش اقبال عمومی میزان رای منفی است که نسبت به جریان افراطی قدر قدرت در کشور وجود دارد و می‌گویند که اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند مساله حکمرانی غلط ناشی از آن جریان و ضعف‌های ساختاری را حل کنند. مثلا ما را متهم می‌کنند به این که عدم مشارکت در انتخابات کافی نیست و باید انتخابات را تحریم کنید./ایرنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد