هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «فردا»:

بازار ثبات دارد اما یک اخلال خارجی کافی است تا وضعیت نامتعادل شود

کد خبر: 1246272

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: پول‌های آزادشده در بهترین حالت پنج یا شش درصد می‌توانند بر اقتصاد ایران اثر بگذارند.

بازار ثبات دارد اما یک اخلال خارجی کافی است تا وضعیت نامتعادل شود

گروه سیاست سایت فردا: چندی پیش شش میلیارد از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی آزاد شد. حالا پرسش آن است که این موضوع تا چه میزان می‌تواند بر اقتصاد ایران مؤثر باشد؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «شش میلیارد یا به تعبیر دقیق‌تر پنج و نیم میلیارد یورو در بهترین حالت اثر پنچ یا شش درصدی بر اقتصاد ایران دارد دارد. نکته دیگر آن است که شاید قبلا به اندازه‌اش ریال در کشور چاپ شده باشد و این شش میلیارد قرار است آن میزان ریال چاپ شده را جبران کند. با در نظر داشتن این دو موضوع نمی‌شود گفت منشأ تحولی برزگ در حوزه اقتصاد می‌شود».

او ادامه داد: «مسئله دیگر تأثیر روانی بر اقتصاد ایران است. در سه‌چارماه گذشته چه در حوزه بازار مسکن چه در حوزه خورو یا ارز نه‌تنها انتظار افزایش نداشتیم بلکه انتظار کاهش را داشتیم. این وضعیت بازار، ناشی از توافق‌هایی شفاهی میان ایران و آمریکا البته ناشی از افزایش فروش نفت است که بر اساس ادعای دولت بیش از سه برابر سال گذشته بوده است اما این اثرات ممکن است ماندگار و دائمی نباشد؛ بنابراین باید ببینیم نیمه دولت سال چه رخ خواهد داد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «در مدت گذشته تعامل ایران با آژانس و نیز سفر آقای رئیس‌جمهور به نیرویک تأثیرات مثبتی بر ثبات بازار داشته است اما باید ببینیم 26مهر تحریم‌های موشکی برداشته می‌شود یا خیر. اگر برداشته شود انتظار آن است فضای ثبات ادامه یابد اما هر گونه تنش سیاسی مانند بیانیه سه کشور اروپایی نه‌تنها می‌تواند آرامش فعلی بازار را بر هم بزند بلکه وضعیت را معکوس می‌کند. در واقع درست است که بازار در حال حاضر ثبات دارد اما یک اخلال خارجی کافی است تا وضعیت نامتعادل شود و بازار دچار ریزش شود».

حق‌شناس در پایان گفت: «هم آزادکردن زندانیان و هم آزادشدن پول‌های ایران و توافق نانوشته حالت مُسکن دارند اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها می‌خواهند فضا را آرام نگاه دارند حالا یا به دلیل تحولات منطقه یا انتخاباتی که در پیش دارند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد