موافقت مجلس با اجرای آزمایشی لایحه حجاب به مدت ۳ سال

کد خبر: 1245587

در جریان نشست علنی امروز مجلس، نمایندگان با اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب برای ۳ سال موافقت کردند.

موافقت مجلس با اجرای آزمایشی لایحه حجاب به مدت ۳ سال

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مصوب شد که لایحه عفاف و حجاب به مدت سه سال در کشور به صورت آزمایشی اجرا شود.

 در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) جهت تأمین زمان اجرای آزمایشی آن در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان پیشنهاداتی درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن دادند.

با توجه به اینکه پیشنهادات نمایندگان برای اجرای آزمایشی این لایحه به مدت یک سال، دو سال، چهار سال، پنج سال و هفت سال رأی نیاورد، پیشنهاد کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس برای اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب به مدت سه سال در کشور تصویب شد. اکنون گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و در صورت تصویب به مدت سه سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

همه مکلف به همکاری در رعایت عفاف و حجاب هستند

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی)، گفت: پس از بررسی‌های متعدد کارشناسی در کمیسیون قضائی و حقوقی مدت اجرای آزمایشی این قانون سه سال تعیین شد و اکنون برای تصویب مدت اجرای آزمایشی این قانون باید در صحن مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری شود. سپس گزارش کمیسیون به شورای نگهبان می‌رود و منتظر نظر شورای نگهبان خواهیم بود.

وی ادامه داد: لایحه‌ای که دولت از طریق قوه قضائیه به مجلس تقدیم کرد ۱۵ ماده داشت که در آن لایحه مباحث فرهنگی لحاظ نشده بود که ما ۳۵ ماده تحت عنوان مباحث فرهنگی در آن آوردیم تا برای دستگاه‌های اجرایی نیز جهت فرهنگ سازی و مقابله با جنگ روانی دشمن اقداماتی پیش‌بینی شود.

غضنفرآبادی اظهار داشت: اکنون صرفاً مجلس شورای اسلامی درباره مدت اجرای آزمایشی این قانون تصمیم گیری می‌کند، سپس این لایحه به شورای نگهبان می‌رود و منتظر نظر شورای نگهبان خواهیم ماند. سپس نظرات شورای نگهبان نیز در کمیسیون قضائی و حقوقی بررسی می‌شود و باز به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این لایحه الان دارای پنج فصل است، فصل اول کلیات، فصل دوم وظایف عمومی دستگاه‌های اجرایی را تعیین می‌کند، فصل سوم تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی مانند صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تعیین می‌کند، فصل چهارم وظایف عمومی و مسئولیت‌های اجتماعی را مطرح کرده است و در فصل پنجم نیز جرایم و تخلفات پیش‌بینی شده است. در این فصل برای افراد شاخص مجازات‌های خاصی در نظر گرفته شده و افرادی که در فضای مجازی و غیرمجازی مرتکب تخلف شوند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای همه سازمان‌ها و صاحبان حرف و مشاغل نیز تکالیفی پیش بینی شده و همه مکلف هستند همکاری لازم را در بحث رعایت عفاف و حجاب به عمل بیاورند. مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز نمی‌توانند با اشخاصی که به دلیل ارتکاب هر کدام از جرایم موضوع این ماده پرونده آنها در حال رسیدگی است، همکاری کنند.

پیشنهاد یک نماینده برای اجرای آزمایشی ۵ ساله لایحه حجاب

همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی پیشنهاد داد که مدت اجرای این لایحه از ۳ سال به ۵ سال افزایش یابد و توضیح داد: این لایحه عمدتاً قضائی بود و کمیسیون قضائی و حقوقی نیز به صورت مکرر نظراتی را از رئیس قوه قضائیه دریافت کرده است. از سوی دیگر، بعد از اعمال نظر شورای نگهبان این امکان وجود دارد که نقطه نظرات گروه‌های ایمانی درباره این لایحه مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معتقدم این لایحه باید برای ۵ سال اجرایی شود، چرا که برای یافتن نقاط قوت و ضعف این قانون نیاز است ۵ سال به صورت آزمایشی اجرایی شود.

در ادامه جلسه این پیشنهاد به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد که وکلای ملت با آن مخالفت کردند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها