دستور اژه ای برای تسهیل امور زائران اربعین

کد خبر: 1241380

رئیس قوه قضاییه با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی به همه مسئولان قضایی به‌ویژه مسئولان قضایی شهرهای مرزی دستور داد تا نهایت توان و تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین و تسهیل امور آنان به کار ببندند.

دستور اژه ای برای تسهیل امور زائران اربعین

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۶ شهریور) در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت ایام اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از خداوند متعال مسئلت کرد تا زیارت امام حسین(ع) و توفیق خدمت‌رسانی به زوار اربعین را نصیب همه انسان‌ها و مشتاقان و شیفتگان مکتب سرخ شهادت و عاشورا بگرداند.

محسنی اژه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت را به رئیس‌جمهور و همه دولتمردان تبریک و تهنیت گفت و از محضر خداوند توفیقات آنان را در خدمت به نظام اسلامی و مردم مسئلت داشت.

رئیس عدلیه از حجت‌الاسلام والمسلمین داودی مازندرانی به سبب قبول تصدی ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات قدردانی کرد و توفیقات وی را در این منصب از خداوند متعال خواستار شد.

ضرورت اهتمام مجدانه برای بازنگری سند تحول قضایی

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اهتمام مجدانه و تسریع در اتخاذ تدابیر برای بازنگری و به‌روزرسانی سند تحول اظهار داشت: معاون اول قوه قضاییه و معاون راهبردی دستگاه قضا همچنین سایر اعضای قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در قوه ‌قضاییه برای به‌روزرسانی و ارتقای سند تحول نهایت تلاش و مساعی خود را به کار ببندند و در اتخاذ تدابیر در این راستا تسریع داشته باشند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر چه یکی از شئون مهم تحقق و گسترش عدالت، فرایندهای قضایی و عدالت در محکمه است اما باید توجه داشت که مقوله عدالت‌گستری شامل شئون و ساحت‌های مختلفی از جمله عدالت در تقنین، عدالت در اجرا، عدالت در توزیع فرصت‌ها، عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌شود. باید عدالت را به درستی معنا کنیم و عنایت داشته باشیم که هدف تحقق و بسط عدالت اسلامی است و این مقوله فراتر از صرف تحقق عدالت در محکمه است.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما در فرایند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضایی باید بررسی کنیم که چه میزان در گام نخست در راستای تحقق و گسترش عدالت توفیق داشته‌ایم و برای توفیق بیشتر در گام بعدی، باید چه دستورکارهایی را دنبال کنیم؛ این عدالت‌گستری گاهی به طور مستقیم باید از سوی دستگاه قضایی دنبال شود و گاهی نیز در این مسیر باید به قوای دیگر کمک و مساعدت کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: ضرورت دارد در بازنگری و به‌روزرسانی سند تحول قضایی شاخصه‌ها و معیارهایی را برای سنجش و ارزیابی مستمر عدالت‌گستری تعیین کنیم؛ در این راستا می‌توانیم به سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه‌های پنج ساله و سایر راهبردهای موجود در عدلیه نظر بیفکنیم و بر غنای و پرمایگی سند تحول بیفزاییم؛ باید در مقوله عدالت‌گستری، هدفگذاری داشته باشیم و مستمر فرایندهای ناظر بر تحقق اهداف را پایش کنیم.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: علاوه بر اعضای قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در قوه ‌قضاییه، سایر مسئولان قضایی نیز که عضو قرارگاه مذکور نیستند، نقطه نظرات خود را در زمینه روش‌های حصول و تحقق هرچه بیشتر عدالت برای گنجاندن در سند تحول قضایی در اسرع وقت ارائه دهند.

در بخش دوم جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی و شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر همه دلدادگان آن حضرت برای شرکت در راهپیمایی اربعین، خطاب به آن دسته از مسئولان قضایی که قصد شرکت در اجتماع میلیونی اربعین حسینی را دارند، گفت: ضمن آنکه نایب‌الزیاره همکاران خود باشید، امور را به گونه‌ای تمشیت کنید که در مدت عدم حضورتان در محل کار، خللی در ایفای وظایف و مسئولیت‌های‌تان ایجاد نشود.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین داودی مازندرانی رئیس جدید دادگاه عالی انتظامی قضات گفت:  در مقوله «پیشگیری از وقوع جرم» قوانین و مقرراتی داریم اما در حوزه «پیشگیری از وقوع تخلف» اینچنین نیست و لازم است که در این زمینه تدابیر لازم از سوی مسئولان ذی‌ربط اتخاذ شود.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در این جلسه با اشاره به سفر هفته گذشته خود به استان سیستان و بلوچستان و افتتاح هفت واحد ثبتی در هفت شهرستان این استان اظهار داشت: متعاقب سفر اسفند ۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه به استان پهناور سیستان و بلوچستان و بررسی مشکلات ثبتی این استان و با در نظر گرفتن این نکته که تا آن زمان تنها ۱۰ واحد ثبتی در ۲۶ شهرستان سیستان و بلوچستان فعال بود و ۱۶ شهرستان فاقد واحد ثبتی بودند، احداث هفت واحد ثبتی در شهرستان‌های میرجاوه، دلگان، مهرستان، گلشن، فنوج، لاشار و کنارک در دستور کار قرار گرفت و اراضی اغلب این طرح‌ها به صورت رایگان از سوی اداره مسکن و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار گرفت و ما نیز ظرف کمتر از یک سال این هفت واحد ثبتی را به بهره‌برداری رساندیم.

وی افزود: تا پیش از این، مردم دلگان به علت نبود واحد ثبتی در شهر خود، ناگزیر بودند برای انجام امور ثبتی به ایرانشهر در فاصله ۱۵۳ کیلومتری از شهرشان مراجعه کنند؛ همچنین مردم فنوج نیز مجبور بودند برای انجام امور ثبتی ۱۳۵ کیلومتر را طی کنند تا به نیکشهر برسند.

بابایی با بیان اینکه علاوه بر افتتاح این هفت واحد ثبتی، در شهرستان‌های سیب‌ و سوران و هیرمند نیز طرح‌های ثبتی در حال تکمیل شدن هستند و سعی خواهد شد که تا قبل از پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند، گفت: با توجه به اینکه همچنان در شهرستان‌های زرآباد، سرباز، بمپور، تفتان، دشت‌یاری، نیمروز، هامون و قصرقند، فاقد واحد ثبتی هستیم، در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان مقرر شد که مانند هفت طرح اخیر افتتاح شده، اراضی مورد نیاز در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار گیرد و از محل اعتبارات عمرانی، احداث واحدهای ثبتی این شهرستان‌ها آغاز شود تا به فضل الهی در تیر سال آینده، واحدهای ثبتی این شهرستان‌ها نیز به بهره‌برداری برسند.

گم‌نام سازی ۲۰ میلیون رأی در سامانه تناد

در ادامه، محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در راستای اجرای تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مقوله تقویت دانش قضایی و در اجرای تکالیف سند تحول، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از چندی پیش اقدام به راه‌اندازی سامانه تناد (تحلیل و نقد آراء دادگستری) کرد که تا امروز ۲۰ میلیون رأی و تصمیم قضایی با استفاده از آخرین روش هوش مصنوعی، در این سامانه گمنام‌سازی شده‌ و برای اولین بار امکان جستجو در متون تصمیمات قضایی فراهم گردیده است. در اینجا منظور از گمنام‌سازی آن است که نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس افراد دخیل در پرونده از دادنامه موجود در سامانه حذف شده است تا قابل ارائه و نقد قرار گیرد.  

وی با بیان اینکه اکنون دسترسی به سامانه «تناد» برای همه افرادی که دارای سِمت قضایی هستند یا اینکه در پژوهشگاه قوه قضاییه فعالیت دارند باز است، افزود: این سامانه اکنون حدود ۲ هزار و ۸۳۰ نفر کاربر فعال دارد که در حال استفاده از آن هستند؛ از سامانه «تناد» می‌توان برای آموزش قضات جدیدی که جذب دستگاه قضایی می‌شوند استفاده کرد؛ همچنین این سامانه می‌تواند به عنوان دستیار قضات در زمینه مشاهده آراء مشابه و متعارض نیز عملکرد موثری داشته باشد.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه در نتیجه راه‌اندازی سامانه تناد، برای نخستین بار دریچه‌ای برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آراء قضایی باز شده است، گفت: راه‌اندازی این سامانه از نظر فنی و هوش مصنوعی، یک کار بی‌نظیر در کشور محسوب می‌شود و امروز می‌توانیم اذعان کنیم که ما بزرگترین بانک متون فارسی قابل پردازش را در دنیا ایجاد کرده‌ایم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا با اشاره به انتشار عمومی آراء منتخب توسط پژوهشگاه قوه قضاییه در سامانه متعلق به این پژوهشگاه گفت: تا امروز حدود دو هزار رأی در پژوهشگاه قوه قضاییه بررسی شده و ۱۶۵ مورد رأی به صورت عمومی در سامانه متعلق به پژوهشگاه منتشر شده است.

در بخش دیگری از جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه، «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش که پس از پنج سال بازداشت غیرقانونی در کشور بلژیک در تیر امسال به میهن بازگشته بود، به بیان توضیحات و جزئیاتی از دوران تحمل حبس خود پرداخت.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها