«فردا» گزارش می‌دهد:

«پیش‌ثبت‌نام» بهانه تازه اصلاح‌طلبان برای فرار از شکست

کد خبر: 1236348

اصلاح‌طلبان برای فرار از احتمال بالای رأی‌نیاوردشان سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف از انتخابات فرار و بار مسئولیتش عدم حضورشان را بر دوش شورای نگهبان بیندازند.

«پیش‌ثبت‌نام» بهانه تازه اصلاح‌طلبان برای فرار از شکست

گروه سیاست سایت فردا: پس از اصلاح قانون انتخابات و تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان و البته ابلاغ به دولت برای اجرا، مقرر شده است که نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم از شانزدهم مرداد به مدت یک‌هفته پیش‌ثبت نام خود را در انتخابات انجام دهند تا شورای نگهبان بتواند صلاحیت تعداد بسیار بالای نامزدها را به شیوه‌ای دقیق‌تر و منسجم‌تر انجام دهد. از سوی دیگر خود احزاب و گروه‌ها هم تا روز انتخابات بتوانند آرایش سیاسی منسجم‌تری داشته باشند.

در عین حال که بسیاری از کارشناسان سیاسی اصلاح اخیر قانون انتخابات را مثبت قلمداد می‌کنند اما بار دیگر شاهد بهانه‌گیری‌های اصلاح‌طلبان هستیم. آنها بار دیگر موضوع ردصلاحیت‌شدن خودشان را پیش کشیده‌اند و این‌بار پیش از اعلام موضع شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها به بهانه ردصلاحیت احتمالی می‌گویند که نباید در انتخابات شرکت کرد. آنها مدعی هستند که پیش‌ثبت‌نام باعث ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان می‌شود و نباید به آن تن داد. مثلا روز گذشته علی‌محمد نمازی، یکی از اصلاح‌طلبان و یکی از اعضای حزب کارگزاران، گفت که «برخی نمی‌خواهند اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت نام کنند تا هزینه ردصلاحیت از دوششان برداشته شود».

اصلاح‌طلبان انگار اصل موضوع یعنی شرکت در انتخابات را فراموش کرده‌اند و تنها هدفشان این است که کلیدواژه «ردصلاحیت» را تکرار کنند؛ وگرنه تفاوت چندانی نمی‌کند گروه‌های سیاسی اکنون یا چندماه دیگر نامزدهای خود را معرفی کنند اما اصلاح‌طلبان برای فرار از پذیرش یک حقیقت و آن احتمال عدم رأی‌آوری سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف از انتخابات فرار و بار مسئولیتشان را بر دوش شورای نگهبان بیندازند.

اکنون اصلاح‌طلبان دو گروه شده‌اند؛ گروهی که می‌گویند به دلیل وجود پیش‌ثبت‌نام اساسا نباید در انتخابات شرکت کرد و گروه دیگری که می‌گوید همه نیروهایمان باید ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند و اگر تعدادی از آنها ردصلاحیت شدند، بعدا درباره آرایش بعدی انتخاباتی‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم. مثلا اسماعیل گرامی‌مقدم اخیرا گفته است: «شخصا فکر می‌کنم با همه این انتقادات که نسبت به نظارت استصوابی و رویکرد یکجانبه انتخابات وجود دارد نباید از فرصت ثبت‌نام در انتخابات گذشت و چشم‌پوشی کرد. افراد و جریاناتی که در افکار عمومی اقبالی دارند باید از این فرصت استفاده کنند تا طرف مقابل بهانه‌ای نداشته باشد. نگاه همه احزاب باید به پس از ثبت‌نام‌ها دوخته شود، حداقل هزینه ردصلاحیت‌ها بالاتر رود».

البته قابل پیش‌بینی بود که اصلاح‌طلبان در موضوع چگونگی ورود به انتخابات اختلاف‌نظرهای گسترده‌ای داشته باشند زیرا از قبل هم رادیکال‌های این جبهه سیاسی اساسا نسخه تحریم را تجویز می‌کردند؛ به همین دلیل چندان عجیب نیست که به بهانه‌های مختلف از جمله در مقطع کنونی پیش‌ثبت‌نام بخواهند دیگر اصلاح‌طلبان را هم از شرکت در انتخابات منصرف کنند. آنها در پی چنین تصمیمی دو هدف را دنبال می‌کنند؛ نخست، فرار از واقعیت موجود یعنی احتمال بالای شکست‌شان در انتخابات و دوم، تضعیف حاکمیت به خیال اینکه مشارکت پایینی رقم بخورد. در غیر این صورت وجود پیش‌ثبت‌نام در انتخابات یک مسئله‌ای فرعی بر اصل انتخابات است و صرفا برای بهتر پیش‌رفتن امور مربوط به برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد