دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

کودتای تحریم‌طلبان

کد خبر: 1231166

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

کودتای تحریم‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: اصلاح‌طلبان بدنه اجتماعی خود را از دست داده‌اند

دورانی که اصلاح‌طلبان امکان بهره‌برداری از هیجانات را داشتند زمانه التهابات سیاسی بود که برای آن چیزی جز نفع این جریان هدفگذاری نشده بود. در چند سال اخیر اما و در پی رشد آگاهی‌ها نسبت به این عملکرد اصلاح‌طلبان این امکان برایشان کمرنگ‌تر شده است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: روزنامه آرمان ملی روز گذشته گفت‌وگویی با یکی از فعالین سیاسی طیف مدعی اصلاحات منتشر کرد که وی در بخشی از این گفت‌و‌گو و در پاسخ به این سؤال که جریان اصلاحات از بدنه اجتماعی خود فاصله گرفته و قدرت به صحنه آوردن بدنه اجتماعی خود را ندارد؟ فعال سیاسی مدعی اصلاحات مدعی شده است: «در انتخابات اخیر یکی از دلایل اصلی کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات ردصلاحیت نخبگان و چهره‌های دلسوز و متعهد بوده است.» ادعای گزاف فوق در حالی است که باید گفت؛ وقتی مدعیان اصلاحات از متقاضیان حضور در لیست‌شان پول می‌گرفتند، یا وقتی رئیس‌دولت اصلاحات داشت «تکرار» می‌کرد، نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود داشت؟! علاوه‌بر ناکارآمدی و سوءتدبیرهای عمدی در دولت روحانی که طبق نظرسنجی‌های رسمی دولتی عامل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات بود، نقش حداقل 11 درصدی کرونا در کاهش مشارکت، منفی‌بافی و سیاه‌نمایی مدعیان اصلاحات علیه انتخابات، عدم امکان رأی دادن ایرانیان خارج از کشور در برخی کشورها به دلیل عدم انجام تدارکات لازم از سوی دولت نیز در کاهش مشارکت نقش داشت.

 

فرهیختگان عنوان کرد: انشقاق اصلاح‌طلبان بر سر تحریم و مشارکت/ سناریوی پلیس خوب و بد اصلاح‌طلبان برای انتخابات

به‌نظر می‌رسد پس از تعیین رئیس جدید جبهه اصلاحات صدای تحریمی‌های جریان اصلاح‌طلب و افراد نزدیک به این جریان تقویت شده چنانکه در هفته‌های اخیر پرورش دوباره ایده تحریم از سوی چهره‌های مختلف این جریان رونق گرفته است.

روزنامه فرهیختگان در این باره و با اشاره به ترکیب جدید هیات رئیسه جبهه اصلاحات نوشته: آذر منصوری، رئیس جدید جبهه اصلاحات پس از وقایع سال ۸۸ به سه سال حبس محکوم شده بود. جواد امام، سخنگوی جدید جبهه به دلایل مشابه سابقه یک سال حبس تعزیری دارد. روشن است که انتخاب چنین ترکیبی چه معنایی خواهد داشت. در همین راستا محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با خبرگزاری فارس داشت، گفت پیام انتخاب آذر منصوری این است که جبهه اصلاحات «وارد زمین بازی تقابلی شده» و «کنشگری رادیکال‌تری را در نظر گرفته است.» توسل به سناریوی پلیس خوب و پلیس بد توسط جبهه اصلاحات چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌‌رسد. معنای اتخاذ این رویکرد این است که با توجه به اینکه طیف رادیکال این جبهه، ناظر به سوابق خود از ردصلاحیت در انتخابات مطمئن است با ایفای نقش پلیس بد و اتخاذ مواضع رادیکال‌تر باعث تسهیل مسیر طیف میانه‌رو در جریان انتخابات آتی به‌عنوان پلیس خوب می‌شود. تجربه رفتاری اصلاح‌طلبان رادیکال در انتخابات مختلف این احتمال را پررنگ می‌کند که آنها اگر شکست خود در انتخابات را محتمل بدانند، مثل انتخابات مجلس در سال 98 از حضور اجتناب ورزیده و به‌سمت تقابل حداکثری با ارکان حاکمیت خواهند رفت، به این امید که شاید بتوانند برای هم‌طیف‌های خود که در انتخابات حضور دارند، بدنه اجتماعی ایجاد کنند.

 

پرده‌برداری صبح نو از کودتای حزب رادیکال در جبهه اصلاحات/ بازسازی قوای تحریم‌طلبان

طی یک پروسه چند ماهه بهزاد نبوی به سمت کناره‌گیری از ریاست جبهه اصلاحات سوق داده شد تا فرد مدنظر حزب اتحاد ملت جایگزین وی شود. بر این اساس این حزب بیش از گذشته امکان فرمان دادن به سمت‌وسوی جبهه اصلاحات و استراتژی‌های اصلاح‌طلبان را خواهد داشت.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: ریاست منصوری بر جبهه اصلاحات که هم‌زمان دبیرکلی یکی از رادیکال‌ترین احزاب اصلاح‌طلب یعنی «اتحاد ملت» را نیز به عهده دارد، تازه آغاز راه کودتای اصلاح‌طلبان تندرو برای مصادره کل جبهه بود. پس از ریاست منصوری، محسن آرمین، نائب رئیس اول، طاهره نقی‌ئی، نائب رئیس دوم، جواد امام، سخنگو و بدرالسادات مفیدی، دبیر جبهه اصلاحات شدند. هر چهار چهره مزبور جزو افرادی از اصلاح‌طلبان هستند که رویکردهای تند به عرصه سیاست دارند، با انتخابات سر آشتی ندارند و به اصطلاح در عداد تحریم‌طلبان جای دارند. تغییر و تحول اخیر در جبهه اصلاحات پس از آن انجام شد که سعید حجاریان از متفکرین تندروی موسوم به اصلاح‌طلب طی گفت‌وگویی، برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شرط و شروط گذاشت و در اظهارنظری شاذ و بی‌مبنا، استعفای دولت را شرطی اساسی برای مشارکت اصلاحات ذکر کرد. سلطه تحریم‌طلب‌ها بر جبهه اصلاحات در شرایطی است که ایشان با بحران اعتبار در بدنه اجتماعی خود مواجه‌اند و پیش و بیش از تعیین تکلیف ترکیب رهبران خود، باید فکری به حال ریزش شدید هواداران خود کنند. به نظر می‌رسد کودتای رادیکال‌ها در جبهه اصلاحات به ریاست منصوری، باب هر گونه مرافقت میان اصلاح‌طلبان را ببندد و شروعی بر دوری و مفارقت باشد. بی‌شک با سلطه افرادی نظیر منصوری، آرمین، جواد امام، مفیدی و نقی‌ئی، کار امثال جهانگیری سخت خواهد شد و رویکرد ائتلاف و وحدت با سایر نیروهای نزدیک به گفتمان اصلاحات (راست میانه) جای خود را به رادیکالیسم امثال تاج‌زاده و فائزه هاشمی خواهد داد. با این وضعیت، اصلاحات باید منتظر تداوم انزوای خود در سپهر سیاسی ایران باشد.

 

جام جم: دموکرات‌ها در پیگیری سیاست‌ «فشار - مذاکره» ناکام شدند

به رغم آنکه دموکرات‌های آمریکا معمولا بنا را بر دیپلماسی نشان می‌دهند اما با روی کار آمدن بایدن و شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ، توفیقی در مذاکرات برای دولت جدید آمریکا به‌دست نیامده است.

روزنامه جام جم در این زمینه نوشته: با تغییر «مرد شماره یک» تیم آمریکایی در پرونده ایران، بسیاری از تحلیلگران با لنزهای متفاوت مرخصی اجباری وی را بررسی می‌کنند. برخی تغییر رابرت مالی را پیامی به ایران در زمینه مذاکرات رفع‌تحریم‌ها می‌دانند، درحالی‌که این موضوع فقط ناظر به تغییر مجریان است. از سوی دیگر برخی هم معتقدند فشار جمهوریخواهان و لابی صهیونیستی در واشنگتن سبب به حاشیه رفتن مالی شده است. باید منتظر ماند و دید در یک‌سال پیش‌رو تهران و واشنگتن به توافق کوتاه‌مدت دست خواهند یافت یا همچنان گره مذاکرات هسته‌ای بسته باقی خواهد ماند. هرچند ورود بایدن به کاخ سفید با اذعان به شکست فشار حداکثری ترامپ و طرح سیاست فشار هوشمند با تکیه بر اجماع منطقه‌ای و جهانی علیه ایران همراه بود اما آنچه در بیش از دو سال گذشته رقم خورد، حاکی از ناکامی دموکرات‌ها در پیگیری سیاست‌ «فشار - مذاکره» در برابر ایران بوده است.

 

جوان: فائزه هاشمی جای خالی منافقین را پر کرد!/ اصلاح‌طلبان در کلام ضد عوامفریبی و در عمل پوپولیست

فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی از اصلاح‌طلبان خواسته انتخابات را تحریم کنند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: پس از حمله پلیس آلبانی به اردوگاه منافقین در این کشور، بسیاری از مهره‌های سایبری این گروهک تروریستی، دیگر صفحات خود را به‌روز نکرده‌اند. حالا نامه فائزه هاشمی، موضع‌گیری علیه انتخابات به عنوان روال عادی کار سیاسی در کشور و تشویق به برهم زدن نظم سیاسی می‌کند و همان رویکرد براندازانه منافقین را پیش می‌برد. از سویی، خود اصلاح‌طلبان هم با هدایت محمد خاتمی، در انتخاباتی تک کاندیدایی و بی‌رقیب به آذر منصوری برای تکیه بر کرسی ریاست جبهه اصلاحات رأی داده‌اند. آذر منصوری دبیر کل حزب تندروی اتحاد ملت است که پیش از این، از عدم حضور در انتخابات دفاع می‌کردند. اصلاح‌طلبان برای سوءاستفاده از فضای پس از آشوب‌های سال گذشته که به بهانه آزادی زنان صورت گرفت، ترجیح دادند بی اعتنا به کارآمدی، از یک زن در رأس جبهه خود استفاده کنند تا برخلاف ضدیت کلامی با عوامفریبی، در عمل مثل همیشه پوپولیست باشند.

 

کیهان: فرانسه مردمی است نه شورش اراذل و اوباش

در پی بروز اعتراضات اخیر در فرانسه رسانه‌های داخلی هر یک با نوع نگاه متفاوتی به آن پرداخته و در این میان رسانه‌های اصلاح‌طلب اغلب اغلب سعی کردند این اعتراضات را شورش تعریف کنند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: در حالی که برخی رسانه‌های غربگرا تقلا می‌کنند تا اعتراضات فرانسه را منطبق با ادبیات دولتمردان فرانسوی به ارا‌ذل و اوباش و شرارت نسبت دهند، روزنامه سازندگی اذعان کرد این اعتراضات، عدالت‌خواهانه است. نشریه آبزرور در تحلیلی درباره اعتراضات در فرانسه و مسائل آن نوشت: سیاستمداران راست و چپ، دانشمندان علوم اجتماعی، تحلیلگران و مفسران به‌گونه‌های مختلف عجله کرده‌اند تا خشم و خشونتی که در بسیاری از شهرهای فرانسه پس از تیراندازی مرگبار پلیس به ناهل مرزوک، پسر ۱۷ ساله به وقوع پیوست را محکوم، توضیح، بهره‌برداری و توجیه کنند. از سوی دیگر اینکه رهبران پلیس شورشگران نوجوان را به‌عنوان «موجودات موذی» و «انبوهی وحشی» توصیف می‌کنند، نشا‌ن‌دهنده شکاف خطرناک و همیشه گسترده‌ای است که بین طبقات برخوردار و غیربرخوردار فرانسه به وجود آمده است. فقر، املاک حومه‌ای مانند گتو، بیکاری و فرصت‌های زندگی محدود، مشکلاتی هستند که جوانان در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، به‌ویژه بریتانیا و فرانسه، با آن مواجه هستند.


تحلیل صبح نو از علت حمله اصلاح‌طلبان به باهنر: ترس از رقابت

اصلاح‌طلبان که همواره دم از صندوق رای می‌زنند در برابر توصیه انتخاباتی محمدرضا برآشفته شدند و بار دیگر نشان دادند که از عملکردشان تا مواضع اعلامی‌شان چفدر فاصله وجود دارد.

باهنر گفته بود: «من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند.  حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی، صندوق رأی است و با لشکرکشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند.» این توصیه عصبانیت اصلاح‌طلبان را موجب و باعث واکنش شدید آنان شد. روزنامه صبح نو در این باره نوشته: شکست پروژه آشوب پاییز 1401 که به گفته رئیس سازمان اطلاعات سپاه «سرویس‌های اطلاعاتی نزدیک به 20 کشور در آن مشارکت و نقش‌آفرینی داشت» تجربه بزرگی برای جریان حزبی موسوم به اصلاح‌طلبان شد که راه‌حل حتما «خیابان» نیست و باید آن را در «صندوق» جست‌وجو کرد. این تجربه دال مرکزی توصیه اخیر محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به جریان چپ بود. اینکه افرادی امثال جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، خطاب به باهنر مدعی شوند «شرایطی که در آن حق انتخاب شدن و انتخاب کردن توسط همفکران شما با اهرم نظارت استصوابی و برخلاف اصول مسلم قانون اساسی از مردم سلب شده و اصلاح‌طلبی نیز جرم محسوب می‌شود، جامعه را چه کسی به سمت تحریم سوق می‌دهد؟» نشان می‌دهد این جریان اعتقادی به صداقت ندارد چه آنکه دهه 90 با همین سازوکارهای قانونی، تقریبا همه مناصب اجرایی و تقنینی را در اختیار داشتند. حال بهتر است به جای دادن آدرس غلط و خط‌ و نشان کشیدن، به قاعده همان ادعای مطالبه «توسعه سیاسی»، پای صندوق‌ها حاضر شوند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها